Sv: Kamremsbyte i utlandet.
Jag passar på att serva bilen när vi är i Portugal, det har jag gjort i flera år. Timkostnaden 2011 är 32€, vad det gäller reservdelar så är dom lite billigare, hur mycket vet jag inte.
Våren 2010 gjorde jag ett stortag på vår gamla Dethleffs från 1990. Byte av Kamrem, spännrullar, generator, motorfästen, fram och bakhjulslager, det kostade 1 978€ ungefär 19 800 kr. inkl reservdelar med dåvarande kurs.
I höstas gjorde jag en framvagnsinställning, kryssmätning och justering av Castervinkel på h.fram, 37€ = 338,50 kr. Kan tilläggas att dom hade samma moderna och fina utrustning som dom har här hemma.
Så nog är det billigare alltid, sedan tillkommer ett trevligt bemötande och inget krångel med tider, typ, "vi kan inte ta din bil förns nästa månad" Eller "vi får inte leverans av reservdelarna den här veckan så du måste vänta"
När vi gjorde stor renoveringen så revs allting ner första dagen och kollades vad som skulle bytas, på eftermiddagen dagen efter hade dom alla reservdelarna. Bilen var uppallad på verkstadsgården så vi kunde bo i bilen hela tiden, verkstaden höll med ström och WIFI.