• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte i utlandet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Varför byta kamrem i Sverige? Kanske billigare utomlands! Har någon här gjort bytet någonstans i exempelvis Tyskland. Det borde kunna gå att ta kontakt med en verkstad någonstans på kontinenten och göra bytet under en utlandstripp.

Alltså, finns det någon här som har gjort kamremsbyte utomlands?

Jappe

F

F.d. 52978

Guest
Sv: Kamremsbyte i utlandet.

kamremsbyte i spanien ca 25% billigare
bengt:spinny:

F

F.d. 50012

Guest

Jag passar på att serva bilen när vi är i Portugal, det har jag gjort i flera år. Timkostnaden 2011 är 32€, vad det gäller reservdelar så är dom lite billigare, hur mycket vet jag inte.
Våren 2010 gjorde jag ett stortag på vår gamla Dethleffs från 1990. Byte av Kamrem, spännrullar, generator, motorfästen, fram och bakhjulslager, det kostade 1 978€ ungefär 19 800 kr. inkl reservdelar med dåvarande kurs.

I höstas gjorde jag en framvagnsinställning, kryssmätning och justering av Castervinkel på h.fram, 37€ = 338,50 kr. Kan tilläggas att dom hade samma moderna och fina utrustning som dom har här hemma.
Så nog är det billigare alltid, sedan tillkommer ett trevligt bemötande och inget krångel med tider, typ, "vi kan inte ta din bil förns nästa månad" Eller "vi får inte leverans av reservdelarna den här veckan så du måste vänta"

När vi gjorde stor renoveringen så revs allting ner första dagen och kollades vad som skulle bytas, på eftermiddagen dagen efter hade dom alla reservdelarna. Bilen var uppallad på verkstadsgården så vi kunde bo i bilen hela tiden, verkstaden höll med ström och WIFI.

Bilagor

• Alcanterhila 2010 03 001.JPG
    Alcanterhila 2010 03 001.JPG
    46,6 KB · Visningar: 10
  • Alcanterhila 2010 03 002.JPG
    Alcanterhila 2010 03 002.JPG
    43,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 3297

Guest

Jodå, Jappe,
jag har fått generatorn på volvo 245 lossad, undersökt i provbänk
och nya kol infilade (han hade inga som passade) över dagen.

Jag har till husbilen köpt 2 däck med montering vid 2 olika tillfällen
efter "däxplossion" på motorvägen.
Fått hb-motorn genomsökt efter oljeläcka (åldrad kamkåpspackning)
samt framvagnsjustering (bilen drog snett!). Till detta ska vi nog även
räkna in kamremsbyte med 2 dagars bokning.

Allt utfört under olika somrar på verkstad utanför Warszawa.
Tror nog att den personalen börjar "känna igen" mig.

Klart billigare och snabbare utfört än hemma i Svedala.
Man kan lugnt utgå från att man utomlands vill ge samma service som
vi (förhoppningsvis) får här, men detr blir klart billigare.

F

F.d. 52911

Guest

Hej.
Jag har haft a/c på min Hymer (MB Sprinter)
laddat/påfyld i Spanien för 70 euros i våras , det är halva priset mot vad det kostade i Sverige för hemmabilen förra sommaren.
Tack Jappe för dina inslag.
Paulkaj

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi fick byta tanken på vår Riviera för två år sedan hos en Fiat verkstad i södra Polen. Tanken hade spruckit i svetsen så den gick ej att laga, det gick bara att tanka halv tank.
Kom in på företaget på tisdag middag och fick en tid till ons. kl.11, då man inte hade en tank på lager. Men på datan fanns en Fiat original tank 60 mil norrut, som skickades ned över natten. Kl 16 på onsdagen var bilen klar, och till halva priset mot vad det hade kostat här hemma.
Hela bilfirman var ren och snygg och enligt verkstadschefen redovisade företaget till Fiat i Italien dagligen. Jag kan tänka mig att lämna bilen där igen.

Krister.

F

F.d. 25023

Guest

Vi har alltid låtit serva våra bilar i Fuengirola eller Malaga i Spanien på auktoriserade verkstäder.

Samma delar, samma olja som här, men till halva priset än hemma. Aldrig några problem.

hälsning
jyrki

Toppen