• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Symptomen tydde på kamremsbrott, men då man på verkstaden fått av kåpan kunde man konstatera att remmen såg hel ut och var i rätt läge.

Nästa möjlighet, dieselpumpen? Ihop med dieselpumpen sitter vacuumpumpen för bromssystemet. Dessa drivs också av kamremmen. Axeln gick inte att vrida runt.

Vacuumpumpen plockas först av och nu ser man felet, det är den som har skurit i lagren eller på annat sätt havererat och inte dieselpumpen. Men som en följd av detta hoppade dieselpumpens remhjul över en kugg, varför insprutning av dieseln kom vid fel tillfälle och motorn stannade.

Eftersom kamaxel och vevaxel inte hade ändrat inbördes läge har topplock och ventiler klarat sig. Kamremmen måste naturligtvis också bytas, men priset för reperationen kommer sannolikt att hamna på betydligt lägre belopp än först befarat.

Nu återstår att se om detta är den slutliga bedömningen av situationen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Grattis Gunnar!
Du klarar dej utan att behöva lyfta av "mössan" (topplocket). Byt de rörliga delar som syns, det ena följer det andra. Hur många Fiat ser du som Taxi på stan?..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Den nya husbilen blir också med Fiatmotor (3,0 L), har inte blivit avskräckt efter 10 år och 16000 mil med Fiat. Inga bilar är felfria!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Och på den motorn så är där en kedja, om jag mins rätt. Fiat visade den motorn i Dusseldorf när jag var där 2007.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Ja, en E-line I51. Lev. i febr.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Tycker att det känns lite orättvist mot Fiat motorer. Här i husbilsklubben finns det folk som är jätteduktiga på statestik.Det skulle vara intressant att få veta hur många husbilar som rullar med Fiatmotorer och hur många som rullar med andra motorer. Finns säkert uppgifter på hur många motorer som Fiat tillverkat t.ex. Ang. problem med motorer, så har jag ägt en Volvo personbil som jag köpte ny.Den stod 17veckor på verkstad det första året jag ägde den. Min fråga är då.......är alla Volvobilar dåliga? Så är narturligtvis inte fallet. Det finns och kommer alltid att finnas "måndagsexenplar. Sen svar på frågan, hur många Fiat taxibilar rullar i Sverige. Det vet jag inte! Jag vet inte heller hur många Volvo taxibilar som rullar i Italien.

Ce-eN! :confused:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Pratade med en fd gammal taxichaufför igår, som svärmade mycket för mercedes och dess motorer.
Han ställde frågan till mig, vet du vilken dieselmotor som är bäst idag?
Givetvis trodde jag han menade en ny MB motor, men han sade: Nej, det är volvos nya dieselmotor. Blev något överraskad. Men så tyckte han med över 40 års taxitjänst.

Fiat åtminstonde på personbilssidan är ju inte så speciellt stort i Sverige, mer intressant är då kanske att ställa frågan, hur många sådana far omkring som taxi i Italien eller på kontinenten. Där blir kanske (vet ej själv) svaret annorlunda.

mvh
Werner
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Werner;

Det går faktiskt ett antal diesel taxi med motor från fiat i Sverige (Står Saab 1,9 TiD eller Opel på dom =) )
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Nu är vår husbil lagad, det var vaccumpumpen.

Kostnad kr 10.000 + moms och då ingick oljefilter, kamrem, spännare och sträckare.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Mycket pengar när man inte har räknat med det men det låter ändå som ett rätt pris för den operationen inklusive delar.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Hej Gunnar, vem fixade motorn. Mvh Nilsman
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Bengt i Örkeljunga!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Så här ser Vacuumpumpen ut.
bild 1.jpg
När man skiljt den åt ser man att rotorns alla blad har gått av.
Den sitter på samma axel som dieselpumpen varför även den stannade.
Bild 2.jpg
Så här skulle bladen suttit med backelitskivor emellan.
Skivorna slungas ut mot sidorna och tätar mot väggen.
Bild 5.jpg
Inte mycket kvar som kan skapa vacuum.
Bild 6.jpg
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Hej Gunnar. Hur är det med ventilerna? Tog dom någon skada?
Hls / Kurt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Vilken konstruktion, tydligen inte med i smörjsystemet heller. Man kanske skulle ha tittat på MBs gamla vaccumpumpar av kolvmodell..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbrottet blev vacuumpumpsbyte!?

Monica o Kurt;

Nej, eftersom det bara var pumpen som hoppade över kugg. Kamaxelns och vevaxelns inbördes förhållande ändrades inte så kolvar och ventiler klarade sig.

Kölis 75;

Jo, pumpen smöjs genom motoroljan, så det var inte brist på smörjning. Jag tror det var materialutnötning, brottytorna tyder på det.
 
Toppen