• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kamrem

Paradigm

Det krävs inga konspirationsteorier för att tro på att det ligger något i termodynamikens andra huvudsats, som Bonath lite kryptiskt refererade till. Allt tillverkat faller med tiden sönder, blir mer oordnat, och detta gäller säkert även kamremmar hur dessa än tillverkas (och förvaras).

Vad handlar gnället om? Att byta kamrem kostar småpengar bland alla husbilsutgifter.

aake
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Tja, du skrev ju, "Om man inte använder den, så torkar den ur och blir spröd, med kortare livslängd som följd. Alltså om man köpt en "i reserv" när man byter, så kommer reservremmen inte att ha kvar sina egenskaper när den är dags att montera."

Ber om ursäkt ifall jag tolkat dig felaktigt. Ställer därför om frågan,... Har du sett och känt på en sådan spröd gammal rem någon gång och konstaterat att den är obrukbar?

Ingen orsak att bli osams över det.:msn_beer::msn_beer::)

Mvh
Rolle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kamrem

Bonath

Inte för att att jag vill ge sken av att begripa det fina i kråksången, men detta stämmer med jag fick lära mig i skolan:

"Termodynamikens andra huvudsats går ut på att allting går mot att entropin ökar, d.v.s. att ingen process är möjlig vars enda resultat är att värme tas från en reservoar och helt omvandlas till arbete. En (tänkt) maskin som bryter mot denna naturlag brukar kallas en perpetuum mobile av andra slaget."

aake
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kamrem

Läs mitt inlägg 20. Jag har jobbat där i 32 år och det finns aggregat som är äldre än så. Remmar är en förbrukningsvara och många aggregaten har fått byta remmar flera gånger under min arbetstid. Remmar som hängt på förrådet för att ha i krislägen när nåt går sönder akut, har en kortare livslängd. Man ser det inte på dem. Däremot kan man mäta med en shoremeter vilken hårdhet de har. och då ser man att de är hårdare än nya.
Jag blir (nästan) aldrig osams med nån, men jag gillar inte att få ord lagda i min mun, som jag inte yttrat.
Ursäkten godtas. Det tar vi en pilsner på.
Calle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

-Calle
När jag skrev mitt förra inlägg hade jag inte läst din fråga.

Visst, allt faller sönder, men allt är ju relativt också...

En reflektion jag gjort är, att det som för tusen år sedan utvecklades under tusen år, också höll ungefär tusen år. Det som för hundra år sedan utvecklades brukade också hålla i hundra år. Det som för tio år sedan utvecklades, höll också ungefär tio år. Det som nu tillverkas, håller sällan längre än ett år eller två år... och spiralen tycks fortsätta, där det mesta blir allt mer förgängligt... och sällan är det någon som reagerar över detta...

-aake
Mina funderingar är långt mer filosofiska än ekonomiska och jag kan bara beklaga om du ser mig som gnällig, då ska jag genast lägga ner.

Mvh
Rolle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kamrem

Paradigm

OK, förlåt, jag läste nog tråden lite slarvigt. Men efter ett kamkedjehaveri (kedja den gången) på tidigt 80-tal med alla de värsta konsekvenserna så har jag sett byte av kamrem i tid som en klok (och billig) åtgärd.

aake
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

OT, någon!? Men what the heck...

-Calle
Intressant och spännande tanke, att tiden ev. inte är vad vi tror att tid är...

-aake
No worries mate. :msn_beer::msn_beer::)

Mvh
Rolle
 
Toppen