• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

F

F.d. 52994

Guest
Är det någon som vet vad som gäller vid kamremsbyte. I sv instruktionsböcker står det att den skall bytas efter 12000 mil eller 5 år. Jag var in till en verkstad här i Spanien, och dom säger att den skall bytas efter 12000 mil eller 10 år, han visade mig även ett papper som vidimerade detta. Jag har oxå hört en uppgift att den skall bytas efter 6000 mil, vad är det som gäller egentligen
Jag har en Fiat Ducato 2,3 jtd 2002. Jag hoppas att det finns nån i det här forumet som kan räta ut frågetecknen.
Mvh Curtan :confused:
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Kamrem

Bilar som säljs i Sverige är det från Fiat rekommenderat att byte ska ske 5 år eller 9000 mil . Gäller på alla motorer på Ducato 2002-2006 .
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

På samma bil i Finland 4år eller 12000 mil.Det konstigt att det skiljer så mellan olika länder.Citroen använder samma 2,8 liters (Iveco)motor som Fiat och där skall samma rem hålla 10 år eller 20000mil .
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Är det någon som vet vad en kamrem är gjord av?

Om det ingår en massa naturgummi, kan jag förstå att den snabbt åldras, men om den (förutom väven förstås) består av nitrilbutylen och teflon, bör den ju kunna hålla betydligt mkt längre än de 5 år som tycks vara vanligast förekommande.

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kamrem

Det spelar nog inte så stor roll vad den är gjord av. I och med att den används så blir det en mekanisk påverkan i den vilket gör att corden vill separera från gummit, dessutom blir det en brytning när den passerar över drivhjulen och spännaren. Detta gör att den utmattas, och till slut går sönder. Om man inte använder den, så torkar den ur och blir spröd, med kortare livslängd som följd. Alltså om man köpt en "i reserv" när man byter, så kommer reservremmen inte att ha kvar sina egenskaper när den är dags att montera. Därav både mil och tid som livslängd.
Att det sen är olika rekommendationer i olika länder, får nån annan reda ut.
Calle
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Enligt Fiat (OOB) ska kamremmen på nya X250 chassiet med 2.3 motorn bytas efter
18000 mil eller fyra år (det som inträffar först). Fyra år räknas fr o m det
fordonet togs i bruk.

Ett byte har enl Fiat en servicetid på 2.55 timmar. Om man tar ett timpris på 1000/timme
så skulle alltså byte kosta ca 2500 + material.

Fick ett kamremshaveri på en BMW jag hade. Det vart inte billig. Var på semester i Belgien.
12000 gick det på. Enl BMW skulle kamremmen ha hållit 2000 mil mer än när den small av.
Men ingen goodwill från BMW inte :-(
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Att remmen slits som ett resultat av miltal, har jag inte ifrågasatt, utan vad det är för "gummi" i den. Det är en väldans skillnad på naturgummi, som ju spricker rätt fort (se bara på resåren i ett par kallingar som inte använts på ett tag). Men om tillverkarna vore intresserade av att sälja kvalitet, borde de rimligen använda nitrilbutylen och teflon, som ju håller VÄLDIGT mkt längre... men det är väl redan så vedertaget att de medvetet bygger in begränsningar, just för att de tillåts mjölka konsumenterna så mycket de bara orkar och för att ingen orkar protestera...

Det var därför som jag ställde frågan om det är någon som vet hur det förhåller sig i den saken.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Kamrem

På samma bil i Finland 4år eller 12000 mil.Det konstigt att det skiljer så mellan olika länder.Citroen använder samma 2,8 liters (Iveco)motor som Fiat och där skall samma rem hålla 10 år eller 20000mil .
Den verkstad som jag var i kontakt med var en Citroen verkstad, han sa att Citroen använder bl.a 2,3 0ch 2,8 motorer i sina bilar, bl.a i Jumper. Han la fram ett papper där det stot 10 år eller 12000 mil. Det är ju samma motorer, varför är det då olika garantier. Jag tror oxå att det är för att mjölka ut pengar ur fordonsägarens börs, men underligt är det.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Om det nu inte finns något naturgummi i kamremmen, borde ju livslängden i år räknat inte utgöra någon begränsning!!!

I andra sammanhang där nitrilbutylen används, t ex i vissa högtalarelement, tror jag inte att det händer över huvud taget att kanterna torkar/spricker ens efter tjugo år.

Bildäcks- och cykelslangar som tillverkas av nitrilbutylen, har jag aldrig hört talas om att de behöver bytas inom vissa tidsintervall... ej heller har jag hört talas om att en sådan slang har spruckit sönder...

Därför undrar jag om dessa tidsbestämda bytes rekommendationer, bara är ett sätt att skrämma/lura konsumenterna!

Har någon hört talas om att en kamrem som bara har några tusen mil på nacken skulle ha dött pga torrsprickor???

Jag tror allt mer, att vi blivit förda bakom ljuset!!!

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kamrem

Allting som är tillverkat, bryts ned och faller isär. Man kan skynda på processen genom att använda prylarna eller utsätta dem för en påfrestande miljö. Även om man låser in grejerna i ett klimatanpassat skåp, är slutet givet. Det handlar bara om tid.
Här gäller, som alltid, kvantmekanikens andra sats:
"Att en sak är hel och fungerar, beror bara på att den ännu ej hunnit gå sönder."
Calle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Jo, men vad säger att ett specifikt material i ena fallet kan hålla 20 - 30 år utan problem, men bara 5 år i ett annat???

Är det en rimlig diskrepans, eller handlar det möjligen om oegentligheter från tillverkarnas sida?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Eftersom du säger att en gammal reservrem i kartong spricker, undrar jag om du har sett en sådan rem med torrsprickor? Det skulle isf tala för att den trots allt innehåller naturgummi...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kamrem

Kamremmen byter man nog för att vara säker,även om den säkert skulle hålla väldigt länge.Ofta kan man ju se på saker när åldern börjar ta ut sin rätt,som på remmar och däck tex. och då känns det mer naturligt att byta.Kamremmen syns inte och man blir aldrig förvarnad på något sätt,och går den av blir det mycket problem och stora kostnader.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Är det någon som vet vad som gäller vid kamremsbyte. I sv instruktionsböcker står det att den skall bytas efter 12000 mil eller 5 år. Jag var in till en verkstad här i Spanien, och dom säger att den skall bytas efter 12000 mil eller 10 år, han visade mig även ett papper som vidimerade detta. Jag har oxå hört en uppgift att den skall bytas efter 6000 mil, vad är det som gäller egentligen
Jag har en Fiat Ducato 2,3 jtd 2002. Jag hoppas att det finns nån i det här forumet som kan räta ut frågetecknen.
Mvh Curtan :confused:

Onekligen mycket konstigt att det skulle skilja var man frågar på samma bilmodell.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kamrem

Eftersom du säger att en gammal reservrem i kartong spricker, undrar jag om du har sett en sådan rem med torrsprickor? Det skulle isf tala för att den trots allt innehåller naturgummi...

Mvh
Rolle

? Har jag sagt det?????
Jag påstår att en rem blir spröd när den blir gammal, och får en kortare livslängd. Några sprickor har jag inte talat om, eller kan du påstå att jag gjort det??????
Calle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Kamrem

Det tyder ju på att inget av det är sant och att de oberoende av varandra, försöker skrämmas så mycket som samvetet tillåter...

Det stör mig att bli skrämd på det sättet... men så är det ju å andra sidan överallt i alla sammanhang, att skrämda människor är mycket lättare att manipulera och exploatera...

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Kamrem

Jag har under flera år arbetat som reparatör vilket innebär att t.ex. byta remmar som tjänat ut. Att använda gamla remmar innebär problem, eftersom de har kortare livslängd än nya. Att stå utomhus på ett tak, mitt i natten, på vintern, i snöglopp och skruva loss kåpor för att byta remmar på ett aggregat som måste fungera är inte kul. Jag väljer att försöka få dit så nya remmar som möjligt, för då behöver jag inte göra om det i det snaraste.
Calle

Paradigm, du svarade inte var jag sagt något om spruckna remmar.
Calle
 
Senast ändrad:
Toppen