• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

F

F.d. 2657

Guest
Finns det kamrem i en Ford 2.5 tdi 101hk 2000? I så fall hur långa är intervallerna för byte?
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Ja jag har inget svar tyvärr på din fråga men eftersom ämnet är kamrem så undrar jag ifall någon vet vilka husbilar som är befriade från kamrem.
Att MB saknar kamrem (kamkedja) tror jag mig veta. Finns där ngt fabrikat till ?
mvh
Werner
(som numer betalat in medlemsavgiften)
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Kamrem

Hakar på och frågar om vår Fiat 04 2,3 jtdi. Kamremsbytesintervall? Längsta ordet i dag? Tackar på förhand.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Kamrem

Hej.

Vi har en Mc Louis 2007 med 2,2 motor, 100 hk, enligt verkstaden har den kamkedja och behöver inga byten. Till skillnad på 130 och 160 hk.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kamrem

Tycker det är dags att någon som vet redogör för detta med kamremsbyte.
Jag tror nämligen att vi är många som oroar oss för detta och för det mesta kanske i onödan.
Finns det ingen som vet hur det fungerar?

Fiat?
Ford?
Renault?

:confused:
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Jag har hört att FIAT:s nya 3,0 har kamkedja.
Har inte fått det bekräftat än.:wideeyed:
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Ringde till Ford i Karlstad och frågade om vilket vår Ford Transit -06, 2.4 TDCI, 101kw har. Fick svaret att den har kamkedja.
De är mycket trevliga att prata med! :)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamrem

Det bästa är nog att var och en tittar i sin servicebok eller ringer till generalagenturen eller sin verkstad och frågar. Att sätta upp en lista här över olika miltal är vanskligt då det är som alla vet en känslig punkt på en diesel. De flesta är nog intervall på 10.000 mil men då måste man också tänka på att bilarna från början är tänkta som arbetsfordon som rullar hela dagarna, kanske 4000 mil på ett år. Det finns säkerligen även tidsintervaller på rembytena som är lika viktiga då gummit i remmen bryts ner av tiden och ozonet i luften.
Jag skulle gissa, OBS! gissa, på att 10.000 mil eller 5 år är det som gäller på det mesta vad gäller dieslar men kolla upp det så att jag inte får skulden för det om det rasar..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kamrem

Jag tror man ska vara lite försiktig att lita på serviceboken (1998 2,8idTD).
I min stod det var 12000mil eller vart 8 år men sedan den trycktes har Fiat ändrat intervallen till var 8000mil eller vart 5 år.
Detta påtalade Fiat verkstaden vid servicen så jag lämnade in bilen i tid.
Kolla intervallet med någon som har tillgång till tillverkarens servicemeddelanden om ni är oroliga.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamrem

Precis som Håkan skriver. Det händer att intervallerna ändras på grund av att det har varit problem och då får man ett servicemeddelande oftast om det. Men har man en direktimport så kommer det knappast något meddelande.. Som sagt, kolla upp det ordentligt.
 
F

F.d. 16448

Guest
Sv: Kamrem

Ringde till upplandsmotor och fick svaret att även Ford transit 2,4 td är kamkedja på !
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Följande gäller för Renault 2,5 dCi 146 hk med partikelfilter ( Nissan-tillverkad motor ):
för Master skåpbil byts kamrem och spännrullar vid 16000 mil eller 6 år , det som uppnås först. Husbilar anses utsättas för högre belastning på grund av högre vikt och här gäller
9000 mil alt. 5 år.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Kamrem

Någon som vet om Renault Master 140 3,0L motorn ZD3 har kamrem eller kamkedja. ( Nissan Motor ).
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Kamrem

Enligt Volvo så har Renault Master 140 3,0L motorn (ZD3 Nissan motor)
Kamkedja och den har ingen bytesintervall.:)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kamrem

Stå still är inte bra för kamremen. Jag brukar ändra läge på motorn, i mina avstälda bilar, et par gångaer varje vinter.
Bosse B
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: Kamrem

Hej Arne ! Jag har också en Renault Master140 3,0 -05 ZD3 ,efter mycket ringade om det är kamrem eller kedja fick jag reda på av en mek på volvo Södertälje som jobbat med Renault Master i 15 år.
3,0-motorn har varken rem eller kedja den har drev med ett spelanpassningsdrev.
Chrilla
 
Senast ändrad:
Toppen