• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamrem Peugeot J5 TD 1992 fixar jag det?

BennyR

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
33218
Medlemskap
2022
Hej, klarar jag att byta kamrem i denna bil? Några tips? Specialverktyg? Ritning? Var köper jag rem billigast?
Tacksam för all info

/Benny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen, svårt att svara på om du klarar att byta kamrem i bilen :msn_tongue: , men har du bytt på någon/några andra bilar och kan motorer skapligt och då vet hur man bäst håller extra reda på att allt blir rätt till 100% utan tvekan förutom originalmärkningar.
Jag kan tyvärr inte svara på om det är något som är utöver det vanliga just med bytet, men jag antar att du har peugeotmotorn i din Peugeot vilket betyder att du har två kamremmar som ju är lite över det vanligaste och därmed lite mer att hålla reda på och kräver lite mer för att vara "dubbelsäker", men som sagt, om du vet hur man har lite extra/dubbelkoll vid ett byte så är det nog inte svårare än andra bilar. Kanske någon som nyligen gjort det kan fylla i om ev. specialverktyg.

Köpa till bra pris blir väl som vanligt en svensk hemsida men leverans från annat land i Europa.
Här har du en av många firmor som säljer till icke upptrissat svenskt eftermarknadspris remmar med nya spännhjul.

Här en enklare bild på remmarna.
Kamrem Peugeot..JPG

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tänkte bara tillägga lite beroende av hur mycket du vet om de här äldre husbilarna och de olika fabrikaten som kan stå i grillen på dem.
Fiat, Citroën, Peugeot och i England Talbot.
Det är ju i princip samma bil vad det än står i nosen, det som skiljer på själva chassit beror inte fabrikat utan på ett mindre och ett lite kraftigare utförande på chassit. Inte det heller skiljer så mycket det är i princip bara lite kraftigare hjullager, större bromsar och kraftigare spindelbultar/upphängning, samt för det mesta större hjul på den kraftigare varianten, och som kan vara bra att veta om man behöver köpa någon reservdel.
Om det sitter en bensinmotor i bilen så är det alltid samma motor oberoende av fabrikat på bilen, en peugeotmotor i två olika hästkraftsutförande beroende på just chassit.
Men däremot så förekommer det några olika dieselmotorer beroende på just fabrikatet.
Det kan vara bra att veta, för tyvärr håller sällan eftermarknadsfirmorna helt ordning på det här så just kamremmar, motordelar med m.m. behöver kollas upp med motorkod eller dyl. för att vara säker på att det blir rätt.
Om man har tur så kan regnummret vara rätt infört och verkligen härröra till rätt bil/motor och chassi som husbilen är byggd på och då blir det lite enklare.
Så din Peugot har högst troligt just peugeotmotorn som alltså är lite udda med sina två kamremmar.

Du kanske redan hade koll på detta, och i så fall kanske någon annan har nytta av det här.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Här är en länk till en annan firma som har en BOSCH sats för några hundralappar mer, men det kanske är samma i kartongerna i alla fall.

Och så en SKF sats
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, ja, jag vet för du har påpekat min glömska :msn_wall: förut. Nu får jag försvara mig med att jag hade faktiskt ALFA i mina tankar när jag skrev, men hoppade ändå över den.......... Det skulle vara vara rätt häftigt på sätt och vis att ha en äldre fin husbil som det stog Alfa Romeo i grillen på, men de hamnade väl kanske aldrig under ett husbilsbygge, möjligen ett plåtisbygge kanske??

Lovar att bättra mig :p JANKRO.
 

BennyR

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
33218
Medlemskap
2022
Hej, jag tänkte bara tillägga lite beroende av hur mycket du vet om de här äldre husbilarna och de olika fabrikaten som kan stå i grillen på dem.
Fiat, Citroën, Peugeot och i England Talbot.
Det är ju i princip samma bil vad det än står i nosen, det som skiljer på själva chassit beror inte fabrikat utan på ett mindre och ett lite kraftigare utförande på chassit. Inte det heller skiljer så mycket det är i princip bara lite kraftigare hjullager, större bromsar och kraftigare spindelbultar/upphängning, samt för det mesta större hjul på den kraftigare varianten, och som kan vara bra att veta om man behöver köpa någon reservdel.
Om det sitter en bensinmotor i bilen så är det alltid samma motor oberoende av fabrikat på bilen, en peugeotmotor i två olika hästkraftsutförande beroende på just chassit.
Men däremot så förekommer det några olika dieselmotorer beroende på just fabrikatet.
Det kan vara bra att veta, för tyvärr håller sällan eftermarknadsfirmorna helt ordning på det här så just kamremmar, motordelar med m.m. behöver kollas upp med motorkod eller dyl. för att vara säker på att det blir rätt.
Om man har tur så kan regnummret vara rätt infört och verkligen härröra till rätt bil/motor och chassi som husbilen är byggd på och då blir det lite enklare.
Så din Peugot har högst troligt just peugeotmotorn som alltså är lite udda med sina två kamremmar.

Du kanske redan hade koll på detta, och i så fall kanske någon annan har nytta av det här.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Här är en länk till en annan firma som har en BOSCH sats för några hundralappar mer, men det kanske är samma i kartongerna i alla fall.

Och så en SKF sats
Tack för ytterligare info

Tänkte beställa rem på Trodo, dom hade blackfriday pris.

Nästa fundering gäller glödstift på denna Peugeot....omöjlig att få igång nu när det blivit kallt. Ser inte var dom sitter, är det nån som har bild, tips ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du kan ju ev. ha nytta både nu och i framtiden av en rep.handbok. Det har alltid varit lite svårt med de här äldre bilarna för Haynes gjorde aldrig någon till första generationens bilar upp till 94/95. Det finns en del enklare böcker men på senare tid har det kommit massor för nedladdning av "riktiga" verkstadshandböcker. Det finns gratis....... Men de seriösa sidorna tar inte så mycket för en nerladdning så det är nog värt den kostnaden.
Problemet är att på bara en firma så finns det sju (tror jag) olika böcker, det är bäst att du får välja själv, vad som skiljer är lite luddigt. Huvudsaken är ju bl.a. att du får med din motor i boken, för en del av böckerna duger till alla fabrikaten av bilar och en del till enbart Peugeot J5 som den som kostar $14.99, men lite svårt att veta tyvärr.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen