• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem..., igen!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.818
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har jobbat med och mot byråkrati under många år. Som jag skrev anser jag inte att frågan ska initieras på ett årsmöte. Kunskapsnivån i den här frågan är f n inte på den nivån att det hade varit konstruktivt. Så nej, jag skriver ingen motion om det här.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag sticker ut hakan som glad hobbymek sedan tidiga tonåren på 70-talet, och lägger mig i diskussionen.

Kamrems livslängd givet ålder kontra slitage, är lite knivigt. Det som "håller ihop" remmen är ju trådar inuti remmen, och det materialet åldras, därav byte efter antingen maximalt tidsintervall eller maximal körsträcka, vilket som infaller först.

Med låg årlig körsträcka så är det extremt många mil kvar till den gränsen, när tiden säger byte, och man vill gärna tro att remmen har långt kvar.

Jag misstänker att förhållandet faktiskt kan vara det motsatta (detta är alltså min egen teori!), nämligen att mycket låg körsträcka, helst i kombination med halvårsvisa stillestånd, får materialet i remmen att åldras snabbare än vid "normal" användning, då materialet får regelbunden "motion" och hålls mjukt.

Jag känner ett antal glada ungdomar som på kort tid glatt kört dubbla, och väl det, angivna maximala körsträckan med diverse olika personbilar, utan haverier, samtidigt som ett par äldre bekanta som kör väldigt sparsamt fått ras runt angivet tidsintervall, eller varit snubblande nära när remmen bytts.

Vad gäller vattenpumpsbyte vid rembyte, så har inte den åldersproblem i den bemärkelsen. Är bytesintervall för rem 12000 mil, men tidsintervall kräver byte vid 3000, så finns egentligen inget behov av att byta pump, den ÄR konstruerad att hålla 12000 + mil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.221
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har jobbat med och mot byråkrati under många år. Som jag skrev anser jag inte att frågan ska initieras på ett årsmöte. Kunskapsnivån i den här frågan är f n inte på den nivån att det hade varit konstruktivt. Så nej, jag skriver ingen motion om det här.
Kommer det inte in förslag till styrelsen så kan vi ju inte veta vilka frågor vi ska jobba för.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad man kan fundera på är hur dessa remmar är dimensionerade? Jag har bytt flera remmar på mina personbilar och det är faktiskt stor skillnad mellan rem och rem vad gäller bredd och grovlek. Exempelvis har äldre Opel 1,6 motorer en väldigt klen och smal rem och bytesintervall som till slut hamnade på 6000 mil efter att från början varit 12000 med många haverier. Däremot har både VW och Volvo breda kraftiga remmar och 12000 som intervall. Remmarna ser ändå ut att vara i nyskick efter byte.....
Det borde finnas från FIAT oberoende mekaniker som kan bekräfta detta!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
478
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag sticker ut hakan som glad hobbymek sedan tidiga tonåren på 70-talet, och lägger mig i diskussionen.

Kamrems livslängd givet ålder kontra slitage, är lite knivigt. Det som "håller ihop" remmen är ju trådar inuti remmen, och det materialet åldras, därav byte efter antingen maximalt tidsintervall eller maximal körsträcka, vilket som infaller först.

Med låg årlig körsträcka så är det extremt många mil kvar till den gränsen, när tiden säger byte, och man vill gärna tro att remmen har långt kvar.

Jag misstänker att förhållandet faktiskt kan vara det motsatta (detta är alltså min egen teori!), nämligen att mycket låg körsträcka, helst i kombination med halvårsvisa stillestånd, får materialet i remmen att åldras snabbare än vid "normal" användning, då materialet får regelbunden "motion" och hålls mjukt.

Jag känner ett antal glada ungdomar som på kort tid glatt kört dubbla, och väl det, angivna maximala körsträckan med diverse olika personbilar, utan haverier, samtidigt som ett par äldre bekanta som kör väldigt sparsamt fått ras runt angivet tidsintervall, eller varit snubblande nära när remmen bytts.

Vad gäller vattenpumpsbyte vid rembyte, så har inte den åldersproblem i den bemärkelsen. Är bytesintervall för rem 12000 mil, men tidsintervall kräver byte vid 3000, så finns egentligen inget behov av att byta pump, den ÄR konstruerad att hålla 12000 + mil.
Att pumpar ofta byts ändå beror väl på att de är lätta att byta när remmen är borta och ändå inte kostar så mycket extra....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.818
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det kommer in många erfarenheter och ännu fler tankar kring ämnet. Det är bra. Vi borde ha någon som kan samla in, dokumentera och analysera de synpunkter vi får in och förädla det till mätbar data. Det här är bara början. Det finns massor av information och erfarenheter där ute kring frågan. Det är fullt möjligt att Fiats krav är korrekta, även om jag blir allt mer övertygad om att vi skörtas upp! Det är här vi skulle ha nytta av analytiker från försäkringsbranschen. De är proffs på riskbedömningar och blir de lite provocerade att exempelvis överge sin bekväma "riskbedömning" kring våra husbilar som de fått gratis från Fiat, tror jag att de inom rimlig tid hade kunna jobba fram ett annat estimat! Ett estimat som i det här fallet bättre representerar husbilsbranschens behov. Det försäkringsbolaget hade verkligen skaffat sig en tung win-win situation.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag tycker inte 8000 mil eller 5år är så farligt för kamremsbyte som är intevallen på min -98 Hoby 650 med 2.5TDI.
Har just gjort den servicen inklusive spännare,spänndämpare och löprulle+en massa annat.
Jag tar hellre dyr service än dyra reparationer ;-)
Priserna på service m.m på våra äldre bilar är helt ok och inget jag klagar på direkt. Vill man slippa kamremsbyten köper man en bil med kamkedja.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.818
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tycker inte 8000 mil eller 5år är så farligt för kamremsbyte som är intevallen på min -98 Hoby 650 med 2.5TDI.
Har just gjort den servicen inklusive spännare,spänndämpare och löprulle+en massa annat.
Jag tar hellre dyr service än dyra reparationer ;-)
Priserna på service m.m på våra äldre bilar är helt ok och inget jag klagar på direkt. Vill man slippa kamremsbyten köper man en bil med kamkedja.
Om det är nödvändigt håller jag med dig. Men det finns många indikationer på att det är för korta intervaller för våra husbilar. Slår du ut intervallet är det närmre 2500 kronor per år. För de flesta av oss innebär det drygt 2 kronor milen för enbart kamremmen. Det är den i särklass dyraste servicekostnaden. Det anser jag att vi måste ifrågasätta och gå till botten med. Visar det sig att det är rimligt..., fine, då tar vi den kostnaden. Men alltmer visar på att det är en överservice och därmed ett överpris för oss husbilsägare.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har en båt med en Mercury EFI 40 hk utombordare (fyrtakt). Den används under 4-5 månader på året och när den körs så är det fullgas i stort sett jämt. Motorn är från 2004 och ifjol bytte jag kamrem för första gången, mest för alla diskussioner om Fiat-kamremmarna… Det var inget större fel på kamremmen verkstan tog bort…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en båt med en Mercury EFI 40 hk utombordare (fyrtakt). Den används under 4-5 månader på året och när den körs så är det fullgas i stort sett jämt. Motorn är från 2004 och ifjol bytte jag kamrem för första gången, mest för alla diskussioner om Fiat-kamremmarna… Det var inget större fel på kamremmen verkstan tog bort…

Vad säger tillverkaren om bytesintervallen?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Om det är nödvändigt håller jag med dig. Men det finns många indikationer på att det är för korta intervaller för våra husbilar. Slår du ut intervallet är det närmre 2500 kronor per år. För de flesta av oss innebär det drygt 2 kronor milen för enbart kamremmen. Det är den i särklass dyraste servicekostnaden. Det anser jag att vi måste ifrågasätta och gå till botten med. Visar det sig att det är rimligt..., fine, då tar vi den kostnaden. Men alltmer visar på att det är en överservice och därmed ett överpris för oss husbilsägare.
isåfall kan man ju även räkna så med motoroljan, bromsvätskan och kylvätskan (hur många byter övriga vätskor i bilen?) för min del blir det 1500kr per år med kamremsbyte. Jag servar mina bilar lite mer än nödvändigt men då vet jag att dom är i toppskick och alltid klara för avfärd ;-)
Det jag sparar på "kommaframöl, vin m.m" lägger jag på service :D
 
Toppen