• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem..., igen!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ska vi accepterarar de här diffusa 4-5 års intervallerna för kamremsbyte? Vi har fortfarande inte nån egen statistik på hur länge remmen faktiskt håller! Mycket tyder på att den normalt håller betydligt längre i husbilar, än vad Fiat och deras verkstäder föreskriver. Sedan är det absolut inte klart vad garanti, och/eller försäkring har för villkor i förhållande till varandra, vid ett ev haveri! Jag känner att vi måste driva det här längre. Är 5 år en rimlig tid för kamremsbyte på en husbil, eller blir vi uppskörtade? Jag tror definitivt på det sistnämnda. Jag efterlyser fortfarande återkoppling på eventuella kamremshaverier! F n känner jag att det inte har förekommit några sådana!? Är det rätt känsla? Vad säger våra försäkringsbolag? HBK har ju bra kontakter med flera försäkringsbolag. Ska vi ta fram, eller vidareutveckla en egen HBK-försäkring, där vårt, eller våra, upphandlade bolag accepterar 6-7 eller kanske t o m 8 år på en kamrem, för en godkänd maskinskada? Jag kan i nuläget inte se att någon haft ett haveri tidigare än så! Då har jag ändå rotat i detta länge! Så det vore absolut rimligt rent tekniskt och det bolaget hade jag anslutit mig till i morgon! Jag skulle gärna vilja att HBK, genom sina goda kompetenser och goda kontakter med försäkringsbolag, driver den här frågan, med våra samlade erfarenheter på området! Vi prata tiotusentals kronor för varje medlem! De pengarna lägger jag hellre på ett sunt försäkringsbolag!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag vet inte om du kommer till årsmötet i Karlstad. Varsam kommer att finnas där och isf är ju det ett utmärkt ställe att ta upp det med deras representanter. Sedan så tror jag att det är svårt att få igenom eftersom det är Fiat som sätter upp vilka serviceintervall bilen ska ha. Jag håller dock med dig om att det är sorgligt att det är så korta intervall. Numera så har vi ju kedja men den senaste remmen vi bytte såg ut som ny och kändes som ny och det var 5 år och ca 5000 mil efter det förra bytet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det lär vara svårt att få någon att medge att:
"jag skötte inte servicen och nu sitter jag med en räkning på 100 000 kr för en ny motor, men jag sparade 6000 på att inte byta kamrem"
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
5år står i våran bok, Renault dieseln hemma har 6år /150000km och där vet jag folk som fått haveri när dom gått över 6års gränsen men aldrig läst eller hört något om fiats motor och den är rätt ny för mig. Är man lite händig så kan man ju lossa kåpan och inspektera remmen lite och avgöra själv om man vågar köra något år extra.

Du kan väl prova hur länge den håller så vi andra vet :cool:
 
F

F.d. 73249

Guest
den bilen jag köpte nu, hade remmen inte varit bytt på 7 år
jag fick med den gamla när dom byte nu o den så hur fin ut som helst
det bluff alltihop
tänk harley davidson kör med beltrem istället för kedja, som drivning till bakhjulet o den sitter fritt med grussprut o allt
dom byter man alldrig
så varför sätta rem i en bil, som sitter skyddat, o bara håller 4 år ??????????
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja ha exempel på riktiga faktiska fall där remmen verkligen har gått av. Ofta i såna här diskutioner så finns en massa hörsägen men aldrig riktiga fakta. Jag håller med att det är konstigt att vi ska behöva byta rem efter X antal mil/år. Men det finns många aspekter på hur bilarna nyttjas en del är gasglada och en del väldigt försiktiga, en del kör året runt och en del ställer av X antal månader över vintern, bilarna står ute eller inne i värme etc. Fiat antar jag tar sina rekomendationer från diverse olika tester där dom verkligen hårdkör sina motorer med remras som följd, men det är ju inget vi direkt utsätter våra bilar och motorer för.
Sånt spelar ju också in i det hela.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det lär vara svårt att få någon att medge att:
"jag skötte inte servicen och nu sitter jag med en räkning på 100 000 kr för en ny motor, men jag sparade 6000 på att inte byta kamrem"
Hej kan du utveckla lite det du skrev , hur gammal var bilen? hur långt hade den gått? Vad var det för bil och motor? Hade du gjort någon service alls typ oljebyte,mm?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja ha exempel på riktiga faktiska fall där remmen verkligen har gått av. Ofta i såna här diskutioner så finns en massa hörsägen men aldrig riktiga fakta. Jag håller med att det är konstigt att vi ska behöva byta rem efter X antal mil/år. Men det finns många aspekter på hur bilarna nyttjas en del är gasglada och en del väldigt försiktiga, en del kör året runt och en del ställer av X antal månader över vintern, bilarna står ute eller inne i värme etc. Fiat antar jag tar sina rekomendationer från diverse olika tester där dom verkligen hårdkör sina motorer med remras som följd, men det är ju inget vi direkt utsätter våra bilar och motorer för.
Sånt spelar ju också in i det hela.
Det var en medlem här som skrev för något år sedan om en rem som gick av i Italien, hittar inte inlägget nu, jag har för mig att remmen var bytt ganska nyligen, felet orsakades av verkstaden vid byte troligen, så remmen var det inget fel på.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej kan du utveckla lite det du skrev , hur gammal var bilen? hur långt hade den gått? Vad var det för bil och motor? Hade du gjort någon service alls typ oljebyte,mm?
Det finns inget att utveckla.

Det lär vara svårt att få någon att medge att:
"jag skötte inte servicen och nu sitter jag med en räkning på 100 000 kr för en ny motor, men jag sparade 6000 på att inte byta kamrem"
Detta är ett resonemang.
Vi får se om jag har fel, och att det faktiskt kommer ett inlägg där vederbörande kört för långt mellan kamremsbytena och sedan fått haveri.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Borde inte Fiat ha kontrollerat hur länge det håller i en husbil eller bilar med väldigt låga miltal, när jag hade en Citroën person bil hdi, där var det 10 år eller 16000 mil, det är för stor skillnad, troligtvis tillverkas alla remmar på samma fabrik, kanske med olika krav men det borde kunna ta fram en rem som håller betydligt längre, har även haft en båtmotor från Lombardini där var det också 10 år intervall, körs ju likadant som husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Remens hållbarhet styrs i stor utsträckning av hur stor belastningen är.

Det är en mycket stor skillnad på belastning om kamremen endast driver kamaxel/axlar, eller även en högtryckspump för bränsleinsprutningen.
Äldre motorer har som bekant inte högtryckinsprutning. (1500 -2200 bar)

Fiat har naturligtvis koll på när remen skall bytas för att garantera att inget händer med den.
Den marginal som Fiat har av teknisk nödvändighet, går naturligtvis att knapra på.

En riskanalys för privatperson kan se ut såhär.
1-Måste jag byta kamrem överhuvud taget? -> Ja, den kommer garanterat att gå av. När vet jag inte, om ett år eller om 28 år.

Om jag inte byter kamrem enligt Fiat rekomendation, vad blir det för konsekvenser?
Nackdelar:
A- Andrahandsvärdet på bilen minskar om jag skall sälja/byta. (servicen är inte skött enligt tillverkarens instruktioner)
B- Om jag skall behålla bilen riskerar jag totalt motorhaveri, hur länge vill jag ta den risken? (kostnad och förstörd semester)
C- Kamremsångest? (något att tänka på så fort husbilen kommer på tanke)


Fördel:
Jag skjuter upp en utgift så länge som jag är beredd att knapra på marginalen som Fiat byggt in.
(däremot är ju inte utgiften borta, bara uppskjuten)

Var och en gör naturligtvis som den vill.
Jag bytte kamrem enligt rekomendation när jag hade en Ducato.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dom flesta bilar går som transport/distributionsfordon så då är bytesintervall 4-5år rimligt med hänsyn till körsträcka.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Remens hållbarhet styrs i stor utsträckning av hur stor belastningen är.

Det är en mycket stor skillnad på belastning om kamremen endast driver kamaxel/axlar, eller även en högtryckspump för bränsleinsprutningen.
Äldre motorer har som bekant inte högtryckinsprutning. (1500 -2200 bar)

Fiat har naturligtvis koll på när remen skall bytas för att garantera att inget händer med den.
Den marginal som Fiat har av teknisk nödvändighet, går naturligtvis att knapra på.

En riskanalys för privatperson kan se ut såhär.
1-Måste jag byta kamrem överhuvud taget? -> Ja, den kommer garanterat att gå av. När vet jag inte, om ett år eller om 28 år.

Om jag inte byter kamrem enligt Fiat rekomendation, vad blir det för konsekvenser?
Nackdelar:
A- Andrahandsvärdet på bilen minskar om jag skall sälja/byta. (servicen är inte skött enligt tillverkarens instruktioner)
B- Om jag skall behålla bilen riskerar jag totalt motorhaveri, hur länge vill jag ta den risken? (kostnad och förstörd semester)
C- Kamremsångest? (något att tänka på så fort husbilen kommer på tanke)


Fördel:
Jag skjuter upp en utgift så länge som jag är beredd att knapra på marginalen som Fiat byggt in.
(däremot är ju inte utgiften borta, bara uppskjuten)

Var och en gör naturligtvis som den vill.
Jag bytte kamrem enligt rekomendation när jag hade en Ducato.
Det var inte det som jag var ute efter i min kommentar, min fundering om Fiat verkligen har kontrollerat angående husbilars körcykel och inte efter hur mindre transportbilar som kanske körs 6-7 tusen mil eller mer om året, den Citroën bilen jag refererade till var en årsmodell 2014 där jag också kan ha en släp vikt på 1500 kg, med högtryckspump, varför kan dom garantera 10 år eller 16000 mil för en sån rem men bara hälften till en husbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som vanligt blir diskussioner om kamremsbyten av olika åsikter, och man skall aldrig rekommendera något till andra än sig själv.
Men det verkar som de här få åren som verkar så viktigt mest har att göra med Fiats rek. för Ducato som transportbil eller verkstadsbil, som kanske rullar 10.000 mil per år eller så.
Det står väl ungefär 19.000mil eller fem år.
Som transportbil så kanske grundtanken är att om de inte har kommit upp till 19.000mil på fem år så har de förmodligen kommit kanske 12.000mil och då är det dags att byta för säkerhets skull.
Att bli tvingad till byte efter fyra till fem år på en bil som gått kanske 2.000mil och då ha en kamremskostnad på 6:- per mil.....
Grannens gamle far brukar jag ta som ex. En Peugeot som hade gått 700mil efter fyra år tror jag. Han fick ett glatt brev om att nu var det dags att byta kamrem... snällt behandlad bil och alltid i garage.....
Och så vattenpumpen på det. Om vattenpumpen håller 19.000mil på fem år så borde den inte heller vara slut efter några tusen mil för många vill ju att man även byter den tillsammans med kamremmen efter några tusen mil....
Motivering brukar vara att den blir mer belastad av en spänd kamrem än av en "fläktrem". Men man får väl verkligen hoppas på att lagren som sitter i dessa pumpar är anpassade till att orka med en kamrem och inte bara en "fläktrem", och som sagt de håller säkert 19.000mil på en transportbil i alla fall.....
Det måste vara en guldkalv för verkstäder att byta kamremmar till fast pris. En meck som går till anfall på sitt kanske 67'de byte av en Ducatorem och kommit på alla genvägar som finns (och utom att fuska och ändå göra ett bra jobb vill jag påpeka) hur lång tid kan det ta då ???? :confused:.

Nja, man är rätt glad att man lever i sin egen lilla värld som hemmameck även om man inte jämnt har så mycket lust ibland numera :msn_wall:.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi bytte remmen första gången på husbilen efter 6 år och 3500 mil, bilen har alltid vinter förvarats i varmgarage så jag tyckte det var idiotiskt att byta så tidigt, risken för haveri är förmodligen bara större om någon pillar i en väl fungerande motor i onödan.
Remmen såg ut som ny så jag ångrade att jag inte väntade nått eller ett par år till.

Min brors personbil 20+år, Volvo 740 gick kamremmen och den hade ALDRIG bytts tidigare, jag vet för jag var första ägaren innan min bror fick den som skräpbil. Vi körde sakta när remmen gick sönder och det blev inga skador på motorn, han satte bara in en ny kamrem så rullade den några år till innan den skrotades. Arbetskollegan har en Audi av rajtantajtan modell som är max 10 år gammal med kamkjedja, den rök och han blev 60 loppor fattigare, då var det en lågbudgetreparation.

Jag skulle inte känna mig tryggare med en kamkjedja än kamrem, fördelen med kamrem är ju att den byts, dock lite väl ofta.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag vet inte om du kommer till årsmötet i Karlstad. Varsam kommer att finnas där och isf är ju det ett utmärkt ställe att ta upp det med deras representanter. Sedan så tror jag att det är svårt att få igenom eftersom det är Fiat som sätter upp vilka serviceintervall bilen ska ha. Jag håller dock med dig om att det är sorgligt att det är så korta intervall. Numera så har vi ju kedja men den senaste remmen vi bytte såg ut som ny och kändes som ny och det var 5 år och ca 5000 mil efter det förra bytet.
Nej, då är vi Dubrovnik, eller kanske t o m lite längre söderut! :) Men visst har klubben etablerade kontakter med ex Folksam och Varsam. Det borde vara smidigare att någon arbetsgrupp från HBK är väl förberedd och öppnar upp frågan vid något avstämningsmöte, med syfte att parterna tillsammans borrar lite djupare i frågan. Skapa samsyn. Vid ett stormöte, typ årsmötet i Karlstad, tenderar en sån här fråga att bli väldigt polariserad. Det tjänar vare sig försäkringsbolagen eller HBK på. Det tjänar bara Fiat på!
 
Toppen