• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamrem Fiat Ducato

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har en 2012 Ducato 130Multijet,när skall kamrem bytas?
Enl instruktionsboken var 96månad,sedan finns det en asterisk som säger,vid svårare körförhållande vart 4år dock minst vart 5år???
Man blir inte mycket klokare av detta,om remmen skall bytas vart 4år måste den vara av usel kvalite`

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Kamrem Fiat Ducato

Vi har en 2010 och byter kamrem nu i höst.
3000mil men vågar inte chansa och tappa garantier o eventuell goodwill.
Det blir en ganska stor milkostnad...

Kamkedja har längre livslängd men tyvärr finns det strul även med dessa på vissa bilmärken.

Du borde kunna vänta något år till.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Har bytt kamrem två gånger på min 2,8 Tdi motor. En mycket noggrann okulärbesiktning vid båda tillfällen gav absolut inget som helst fel som kunde upptäckas.
Men har man plockat ner rubbet för övrigt är det lika bra att byta.

T

terol

Guest

"vid svårare körförhållande" er skandinaviske kjøreforhold slik som vinterforhold, snø, salt og likn. Står bilen parkert vinterhalvåret ville jeg ha ventet til i alle fall 5 år. Brukes bilen vinterhalvåret, hvert 4 år.

T

terol

Guest

En rem som har gått av, kan være like fin som en rem som er i en hel del.

F

F.d. 53814

Guest

På min Ducati,( :mcride: ) inte Ducato är det 24 månaders intervall på rembyte.
Remmarna ser alltid fina ut men som sagt, det gör dom ända till dom går av.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Man kan tolka det som byte var 96månad, om du inte kör under svåra körförhållande.
Rutan 96månader är för kryssad!
På min Volvo skall remmen bytas vart 10år eller 18000mil.

GertP

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1871
Medlemskap
2025

Har en 2008 Ducato multijet 130, bytte kamrem första gången i april 2014 efter ca 5200 mil. Vet dock inte hur kamremmen såg ut.

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Fiat servicebok är nog bland de luddigaste och sämsta jag sett, tyvärr. Ingen mil på service står skrivet men hört att det nu var 4000 mil och kamremmen skall bytas var 4:de år, har inte hittat den texten heller ): . Motorn i fråga är en Multijet 130 partikel - 12 men uttagen -13.

F

F.d. 29925

Guest

En rem som har gått av, kan være like fin som en rem som er i en hel del.

Visst, det räcker inte att bara kolla eller byta remmen. Är någon av av de andra komponenterna ex. brytrullar eller bränslepumpen defekt kan remmen brista. Men då är det ju inte remmen som är orsaken.:)

Har personligen ingen övertro på kedja, även där kan det bli problem.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Man kanske kan be en VW mekaniker om hjälp
I Golfens servicebok står det inspektion och byte vid behov
Är kamremar datummärkta ?
Hur mycket bättre är en rem som legat hopvikt på en lagerhylla i fyra år, än om den varit monterad i motorn.

Bara lite egna tankar. Jag är fullt medveten om att märkesvärkstäder inte gillar fritänkare.
bosse b

F

F.d. 58939

Guest

Fiat servicebok är nog bland de luddigaste och sämsta jag sett, tyvärr. Ingen mil på service står skrivet men hört att det nu var 4000 mil och kamremmen skall bytas var 4:de år, har inte hittat den texten heller ): . Motorn i fråga är en Multijet 130 partikel - 12 men uttagen -13.

Enligt min källa är det betydligt längre än så; Är det en Euro5 så är det faktiskt byte var 192.000:e kilometer som gäller, eller var femte år ursprungligen, men i efterhand ändrat till var fjärde år...

Euro4-motorerna har var 180.000:e kilometer.

Ovan gäller 120, 130 och 150, den som skiljer sig är 115 som har byte var 144.000:e kilometer.

Hur som så lär inte miltalen komma på tal när det gäller kamremsbyte på husbilar utan det blir alltid tiden som får styra det, alltså vart fjärde år.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Jag läser ordagrant i serviceboken Ducato 130-12

"Byte av tandadtransmissionsrem version 110-130-150 multijet"
Rutan 192000km/96 mån år markerad.
Men så finns en Asterix.
Oberoende av kilometersträcka ska kamremmen bytas vart fjärde år vid svåra förhållanden(kallt klimat,användning i städer,körning på lägsta växeln) eller åtminstone vart femte år..slut citat.

Jag tolkar detta som att remmen skall bytas vart 4år eller åtminstone vart 5år vid svåra förhållande.

annars 96mån,finns det någon juridiskt kunning som kan tolka detta!!

Toppen