• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamkedja eller Kamrem på en citroen jumper 2013 motor 2,2 HDi 130 96Kw ?

sjohan

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ystad
HBK-Nr
15055
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur man kan ta reda på om det sitter en Kamkedja eller Kamrem
på en citroen jumper 2013 motor 2,2 HDi 130 96Kw som sitter i en (Pössl Roadcruiser 640 - 2014) ?
Vi har en Citroën jumper 2018 med kamkedja, när man skruvar av oljepåfyllningslocket så ser man kamkedjan!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Den 5-cyl som satt i Landrover från 1999 fram till dom bytte till Puma är Landrovers egen konstruktion.
Den är också världens första direktinsprutade ”commando rail” personbilsdiesel. Lite lurigt att se dock eftersom ”Railen” är integrerade i cylinderhuvudet. Enligt han som var projektledare så berodde detta på att dom inte hittade någon tillverkare som vågade sig på att tillverka en ”rail” som klarade trycket. Detta löstes dock till Volvo’s 5-cyl som kom något år senare, som var den första personbilsdieseln helt i aluminium.
Båda dessa motorer är helt otroligt seglivade och någon av dom i husbilen hade varit mumma!
Lite nyfiken på om 2,2 liter från PSA verkligen är helt ny eller en vidareutveckling av DW12 som funnits rätt länge?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den 5-cyl som satt i Landrover från 1999 fram till dom bytte till Puma är Landrovers egen konstruktion.
Den är också världens första direktinsprutade ”commando rail” personbilsdiesel. Lite lurigt att se dock eftersom ”Railen” är integrerade i cylinderhuvudet. Enligt han som var projektledare så berodde detta på att dom inte hittade någon tillverkare som vågade sig på att tillverka en ”rail” som klarade trycket. Detta löstes dock till Volvo’s 5-cyl som kom något år senare, som var den första personbilsdieseln helt i aluminium.
Båda dessa motorer är helt otroligt seglivade och någon av dom i husbilen hade varit mumma!
Lite nyfiken på om 2,2 liter från PSA verkligen är helt ny eller en vidareutveckling av DW12 som funnits rätt länge?

Ursäkta, men jag tror inte att det där med världens första commonrail diesel stämmer, commonrailsystemet utvecklades av Alfa Romeo / Fiat
och lanserades i bland annat Alfa Romeo 156 år 1997. Patentet på common rail såldes sedan till Bosch som därefter har försett en stor del av världens biltillverkare med sådana system, eller med licenser för tillverkning.
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hmm menar du det och pratar du diesel nu?
Du kan ha rätt för själv gav jag upp mitt intresse för goa märket Alfa när dom gick och blev framhjulsdrivna, men bakhjulsdrivna har jag haft några stycken.
I så fall kan ju Landrovers trick med Railen i CH ha varit för att gå runt Bosch patentet? Funktionen är dock samma.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hmm menar du det och pratar du diesel nu?
Du kan ha rätt för själv gav jag upp mitt intresse för goa märket Alfa när dom gick och blev framhjulsdrivna, men bakhjulsdrivna har jag haft några stycken.
I så fall kan ju Landrovers trick med Railen i CH ha varit för att gå runt Bosch patentet? Funktionen är dock samma.
Det är nog troligare att dom betalade för licensen, rörets placering kan knappast vara avgörande för patentet.

Jo, det gäller diesel:

Från Wikipedia:

Engines[edit]​

The 156 2.4 JTD diesel was world's first common rail diesel engine in a passenger car.[

F.ö. är det lite synd att döma ut de framhjulsdrivna Alforna, de flesta är riktigt roliga att köra och har inte alls eller i varje fall i mycket
liten grad de tråkiga köregenskaper som många andra framhjulsdrivna bilar har, styrning, motorer och växellådor är också riktigt bra
för den som tycker om att köra bil, och inte bara rakt fram! ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är nog troligare att dom betalade för licensen, rörets placering kan knappast vara avgörande för patentet.

Jo, det gäller diesel:

Från Wikipedia:

Engines[edit]​

The 156 2.4 JTD diesel was world's first common rail diesel engine in a passenger car.[

F.ö. är det lite synd att döma ut de framhjulsdrivna Alforna, de flesta är riktigt roliga att köra och har inte alls eller i varje fall i mycket
liten grad de tråkiga köregenskaper som många andra framhjulsdrivna bilar har, styrning, motorer och växellådor är också riktigt bra
för den som tycker om att köra bil, och inte bara rakt fram! ;)
Det fanns tydligen ett common rail system redan på 60-talet

CRDI (COMMON RAIL DIRECT INJECTION) and its history
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det är nog troligare att dom betalade för licensen, rörets placering kan knappast vara avgörande för patentet.

Jo, det gäller diesel:

Från Wikipedia:

Engines[edit]​

The 156 2.4 JTD diesel was world's first common rail diesel engine in a passenger car.[

F.ö. är det lite synd att döma ut de framhjulsdrivna Alforna, de flesta är riktigt roliga att köra och har inte alls eller i varje fall i mycket
liten grad de tråkiga köregenskaper som många andra framhjulsdrivna bilar har, styrning, motorer och växellådor är också riktigt bra
för den som tycker om att köra bil, och inte bara rakt fram! ;)
Jo, kan ligga något i det...
Hade en Sud sista årsmodellen, som var rätt kul att köra!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo, kan ligga något i det...
Hade en Sud sista årsmodellen, som var rätt kul att köra!

Det har jag också haft en, den var långt före sin tid, med en sådan med motor på bara 1200cc och 65Hr kunde man piska mer än dubbelt så starka bilar runt kurviga banor trots att bilen var helt i standardskick. Otrolig väghållning bara att hålla nere gasen, växla och styra! :)

F.ö. VM-Dieseln fanns i Range Rover Mk1 men den var 4-cylindrig.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det har jag också haft en, långt före sin tid, med en sådan 1200cc och 65Hr kunde man piska mer än dubbelt så starka bilar runt kurviga banor
trots att bilen var helt i standardskick. Otrolig väghållning bara att hålla nere gasen, växla och styra! :)

F.ö. VM-Dieseln fanns i Range Rover Mk1 men den var 4-cylindrig.
Samma som min nuvarande Fiesta/turbo ..värre än min gamla Alfan 33 /1,7
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ursäkta, men jag tror inte att det där med världens första commonrail diesel stämmer, commonrailsystemet utvecklades av Alfa Romeo / Fiat
och lanserades i bland annat Alfa Romeo 156 år 1997. Patentet på common rail såldes sedan till Bosch som därefter har försett en stor del av världens biltillverkare med sådana system, eller med licenser för tillverkning.
Exakt
 
Toppen