• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamkedja eller Kamrem på en citroen jumper 2013 motor 2,2 HDi 130 96Kw ?

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Är det någon som vet hur man kan ta reda på om det sitter en Kamkedja eller Kamrem
på en citroen jumper 2013 motor 2,2 HDi 130 96Kw som sitter i en (Pössl Roadcruiser 640 - 2014) ?
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag har alltid trott att kamkedja är the shit, men blev informerad om motsatsen av en kompis som jobbat på VW i Skellefteå i +20 år. Han sa att förr i tiden (läs gamla mercedes och liknande) så överdimensionerades kamkedjedrivningen för att verkligen hålla, men från 90-talet när avgaskrav och bränsleförbrukning blev en prioritering så försvann denna överdimensionering. Kamkedjor idag slits betydligt snabbare och alldeles för ofta får de in bilar med kamkedjebrott, d.v.s. totalras. Kör man kamkedja och vill vara på den säkra sidan, så byter man drivpaketet efter 15-20000 mil, dvs nästan samma intervall som kamremsbyte. Skillnaden att kamremskittet är gratis vid en jämförelse. Till saken hör att jag själv kör med kamkedja HAHAHAHA :twitcy: . Han jobbar inte på personbilssidan, utan har alltid jobbat på lätta lastbilssidan (Caddy, Transporter, Crafter).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
BMW har också haft problem.
Ja VW Gruppen har ju rosat marknaden med usla kamkedjor
Liksom Mercedes, Saab, Suzuki MC, Honda MC, osv, osv.
Kamrem är mer tillförlitligt verkar det som, dock med högre servicekostnad.......innan en kamkjedja förstör sin motor.

Mao, kamrem är inget att sky, byt rem enligt anvisningar och tänk inte mer på det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Liksom Mercedes, Saab, Suzuki MC, Honda MC, osv, osv.
Kamrem är mer tillförlitligt verkar det som, dock med högre servicekostnad.......innan en kamkjedja förstör sin motor.

Mao, kamrem är inget att sky, byt rem enligt anvisningar och tänk inte mer på det.

Är det inte myten om kamkedjans eviga liv som är en del av problemet, med förlängda serviceintervall, extremt klena singelkedjor för att få ner
vikt och friktion går det inte att missköta motorn som förr i tiden.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det inte myten om kamkedjans eviga liv som är en del av problemet, med förlängda serviceintervall, extremt klena singelkedjor för att få ner
vikt och friktion går det inte att missköta motorn som förr i tiden.
Kan vara en delförklaring till varför kjedjorna inte byts i tid.

Dock tycks det svårt att till en kostnad som tillverkarna kan leva med, konstruera en kamdrivning med kjedja som är lika tillförlitligt som kamrem.
Mycket av problemen ser man på sträckare och linjaler, samt ibland att kjedjorna sträcker sig till den grad att dom kuggar över.

En googling på:
timing chain fail ger 39 700 000 träffar
timing belt fail ger 13 000 000 träffar
Det ger en fingervisning om problemens omfattning.

Däremot, jag har inga belägg för att husbilsmotorer av ena eller andra typen skulle vara drabbade.
Bara det, kamrem är inte så dumt, byt enligt serviceintervall och det är det sista som pajjar i drivlinan.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Filmen i inlägg 4 där glömmer han en liten detalj. Den driftsäkraste varianten på kamdrivning. Kugghjuls drivning. Å andra sidan är det väl rätt länge sedan det var en vanlig lösning på mindre motorer.
Göran i Björnarbo
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Kugghjulsdrivning a la Volvo B18/B20 fungerar ju bara om kamaxeln ligger i motorblocket och stötstänger till ventilmekanismen. Ja kanske på sidventilare också. Men det hände ju även på den tiden att fiberhjulet gick sönder!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Ok, Tack Tommy, men hur kan jag få fram sån info på ett lättsamt sätt, jag har sökt överallt på nätet men inte hittat någon info om det ?
Mvh. Rune
Hur, det kan jag inte svara på, jag vill minnas att jag läste om motorn här på hemsidan för några år sedan. Kanske söka på Ford 2,2
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Puma? (2,2)
Den trodde jag var 2,4liter? Dessutom känner jag inte till att Puma finns med framhjulsdrift! Är ju en rätt klumpig spis.

DW12 är en Peugot diesel 2,2L, men tillverkas nog i en Ford fabrik, är inte säker. DV6 (1,6L) som är en annan Peugot diesel tillverkas i Ford’s fabrik i Dagenhamn så lite rörigt är det mellan Ford & Peugot.
Principen mellan Ford & PSA var/är att Peugot svarar för diesel motorerna även till Ford (Europa bäst att tillägga). Då,är det konstruktion & utvecklings ansvar. Tillverkning kan vara en annan femma. Men detta gäller personbilar, så Puma är nog Ford’s egen då den togs fram för Ford Transit. Den brukar vara 2,4L som 4 cyl och 3,2L som 5-cyl. 2,4 sitter i Land-Rover Defender senare årsmodeller (den som numera är nedlagd) & 3,2 satt i Ford Ranger pick-up tom 2018, lite osäker på exakt årsmodell, men den har utgått i alla fall.
Samtliga dessa motorer har kamkedja!
DV10 (2,0 L) som sitter i Jumper av senare årsmodeller har också kamkedja, har själv en sån i min Jumper som är tillverkad 2018 (Adria).
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Puma? (2,2)
Den trodde jag var 2,4liter? Dessutom känner jag inte till att Puma finns med framhjulsdrift! Är ju en rätt klumpig spis.

DW12 är en Peugot diesel 2,2L, men tillverkas nog i en Ford fabrik, är inte säker. DV6 (1,6L) som är en annan Peugot diesel tillverkas i Ford’s fabrik i Dagenhamn så lite rörigt är det mellan Ford & Peugot.
Principen mellan Ford & PSA var/är att Peugot svarar för diesel motorerna även till Ford (Europa bäst att tillägga). Då,är det konstruktion & utvecklings ansvar. Tillverkning kan vara en annan femma. Men detta gäller personbilar, så Puma är nog Ford’s egen då den togs fram för Ford Transit. Den brukar vara 2,4L som 4 cyl och 3,2L som 5-cyl. 2,4 sitter i Land-Rover Defender senare årsmodeller (den som numera är nedlagd) & 3,2 satt i Ford Ranger pick-up tom 2018, lite osäker på exakt årsmodell, men den har utgått i alla fall.
Samtliga dessa motorer har kamkedja!
DV10 (2,0 L) som sitter i Jumper av senare årsmodeller har också kamkedja, har själv en sån i min Jumper som är tillverkad 2018 (Adria).

Puma är 2,2 liter. Men den 5-cylindriga i Landrover är väl en VM-Diesel? PSA-Peugeot/Citroen har en ny 2,2L diesel nu, från 2019 tror jag.
 
Toppen