Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja VW Gruppen har ju rosat marknaden med usla kamkedjor
BMW har också haft problem.
Liksom Mercedes, Saab, Suzuki MC, Honda MC, osv, osv.Ja VW Gruppen har ju rosat marknaden med usla kamkedjor
Liksom Mercedes, Saab, Suzuki MC, Honda MC, osv, osv.
Kamrem är mer tillförlitligt verkar det som, dock med högre servicekostnad.......innan en kamkjedja förstör sin motor.
Mao, kamrem är inget att sky, byt rem enligt anvisningar och tänk inte mer på det.
Kan vara en delförklaring till varför kjedjorna inte byts i tid.Är det inte myten om kamkedjans eviga liv som är en del av problemet, med förlängda serviceintervall, extremt klena singelkedjor för att få ner
vikt och friktion går det inte att missköta motorn som förr i tiden.
Tack för tipset på den häftiga videon!Kamkedja vs kamrem!
Detta är en motor tillverkad av Ford, med kedja.Är det någon som vet hur man kan ta reda på om det sitter en Kamkedja eller Kamrem
på en citroen jumper 2013 motor 2,2 HDi 130 96Kw som sitter i en (Pössl Roadcruiser 640 - 2014) ?
Ok, Tack Tommy, men hur kan jag få fram sån info på ett lättsamt sätt, jag har sökt överallt på nätet men inte hittat någon info om det ?Detta är en motor tillverkad av Ford, med kedja.
Verkar vara en DW12, alltså Peugeot motor.Har ingen aning, men då går jag till car.info
Citroën Jumper 2.2 HDi 2nd Generation 1st Facelift
Där står det att den har kamkedja
Visa bilaga 207308
Hur, det kan jag inte svara på, jag vill minnas att jag läste om motorn här på hemsidan för några år sedan. Kanske söka på Ford 2,2Ok, Tack Tommy, men hur kan jag få fram sån info på ett lättsamt sätt, jag har sökt överallt på nätet men inte hittat någon info om det ?
Mvh. Rune
Sök på Ford 2,2l PumaOk, Tack Tommy, men hur kan jag få fram sån info på ett lättsamt sätt, jag har sökt överallt på nätet men inte hittat någon info om det ?
Mvh. Rune
Puma? (2,2)
Den trodde jag var 2,4liter? Dessutom känner jag inte till att Puma finns med framhjulsdrift! Är ju en rätt klumpig spis.
DW12 är en Peugot diesel 2,2L, men tillverkas nog i en Ford fabrik, är inte säker. DV6 (1,6L) som är en annan Peugot diesel tillverkas i Ford’s fabrik i Dagenhamn så lite rörigt är det mellan Ford & Peugot.
Principen mellan Ford & PSA var/är att Peugot svarar för diesel motorerna även till Ford (Europa bäst att tillägga). Då,är det konstruktion & utvecklings ansvar. Tillverkning kan vara en annan femma. Men detta gäller personbilar, så Puma är nog Ford’s egen då den togs fram för Ford Transit. Den brukar vara 2,4L som 4 cyl och 3,2L som 5-cyl. 2,4 sitter i Land-Rover Defender senare årsmodeller (den som numera är nedlagd) & 3,2 satt i Ford Ranger pick-up tom 2018, lite osäker på exakt årsmodell, men den har utgått i alla fall.
Samtliga dessa motorer har kamkedja!
DV10 (2,0 L) som sitter i Jumper av senare årsmodeller har också kamkedja, har själv en sån i min Jumper som är tillverkad 2018 (Adria).