• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamera i framrutan

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Jag har nu senaste nytt vad gäller att ha en kamera i framrutan på bilen.

Frågan är om kameran faller ut lagen om kamera övervakning eller inte och därmed tillståndspliktig. Tillstånd är näsan omöjligt att få för privatpersoner.

Datainspektionen anser att en kamera som man sätter upp i framrutan för inspelning faller under lagen om kameraövervakning.

En person i Skåne ansökte om tillstånd men fick avslag. Han överklagade då länsstyrelsens beslut till förvaltningsrätten och både förvaltningsrätten i Malmö och Göteborg ansåg inte att kameran faller under nämnda lag.
Man ansåg där att kameran visserligen var uppsatt i bilen men att den inte varaktigt spelade in på samma plats och att den manövrerades med bilen.

Detta beslut tyckte inte Datainspektionen om utan man överklagade till högsta förvaltningsdomstolen som har gett prövningstillstånd.
Jag kontaktade då Datainspektionen för att höra efter om beslut kommit. Det har det inte gjort än, skriftväxling pågår.
Datainspektionen säger därför att rättsläget är osäkert ännu. Därmed torde ingen kunna dömas för brott mot lagen om kameraövervakning om man använder kameran som det är tänkt under färd.

Det som gör mig lite bekymrad är att moderna kameror har funktioner såsom rörelsedeckare för att gå igång om den upptäckter rörelse framför en stillastående bil med kamera. Då finns möjligheten att ställa upp bilen och sen filma och spela in från en parkerad bil. Det kan vara försvårande om man vill tillåta kamerorna.
Jag håller dock tummarna för jag har nyss skaffat en kamera som jag tycker fungerar förträffligt. Jag har köpt den mest för att kunna filma och spara filmer från semestern. Sen är det ju ett plus att den spelar in om det inträffar något i trafiken.

Arne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i framrutan

Min kamera spelar också in vid en ev. parkeringsskada om den är ansluten till 12 volts el så man får ta det onda med det goda. Problemet är att den bara videofilmar framåt.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kamera i framrutan

Har en NuviCam GPS tror nog den är laglig den säljes av Autoliitto motsvarighet till Motormännen. Det är en Garmin.

Leif
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Intressant , men det är ju ingen skillnad i att spela in och hålla en mobil i handen eller någon annan kamera. Det viktiga har varit att kameran är bemannad.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Knarrevik!
Du har kanske redan berättat det i ett tidigare inlägg, men vilken typ av kamera har du monterat i din bil? Frågar dig eftersom jag förstått att du är riktigt kunnig vad gäller denna typ av utrustning.
Tack på förhand.
Staffan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i framrutan

BlackVue 500 hette den för några år sedan om jag minns rätt.
Finns på Ebay, bättre än skräpet för några hundralappar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Vad jag förstått så får en dash-kamera bara användas när fordonet är under rörelse, den får inte börja spela in via rörelsedetektor när fordonet är parkerat.

Den skall gå att stänga av vid parkering och slås på manuellt av föraren.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Kamera i framrutan

Nu är ju Sverige bakvända landet vad gäller allt vad myndigheter o politiker beslutar så det blir väl tokigt som vanligt förstås.
Kamera i framrutan är ju en toppengrej och inte minst då det kan ha uppstått någon trafikincident.
Jag skall skaffa en så får framtiden visa hur laglydig jag kommer att vara! :spinny:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kamera i framrutan

Om avsikten med kameran bara är att dokumentera ev. trafikincidenter kan kan man använda en mobil med kamera och en app. Jag sätter min Samsung mobil i en sugproppshållare i vindrutan. Via appen Autogard (bakgrund recording) spelar den in filmer som lagras på SD kortet. När kortet är fullt skrivs den äldsta filen över automatiskt.
Det blir inte bättre kvalitet än vad mobilens kamera klarar, men filmerna visar hastighet, kartbild med plats och videoupptagningen från färden.
Det är min ordinarie telefon, så den lämnas inte kvar i bilen och kan knappast räknas som fast monterad.
Ev. samtal under färd besvaras via en bluetooth handsfree.
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Det är nog samma regler för alla oavsett fabrikat. Det det hänger på är om den är "uppsatt" och om den kan manövreras från platsen. Handhållna kameror är tillåtna men en bilkamera kan ju av vissa anses som uppsatt och manövreringen är en tolkningsfråga. Jag som är för kamerorna anser att jag manövrerar den men min körning. Jag rattar ju bilen där kameran sitter.
Problemet är att den kan filma i stillatående bil och starta med rörelsesensor.

Kameralagen talar dock inte om innehav av kamera utan om filmningen och då borde det ju handla om hur man använder den. Där kommer bevisproblemet in. Vem kan bevisa hur jag använt den.
Svensk polis måste som bekant ha skälig misstanke om något olagligt för att få undersöka kameran.

Arne
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Jag har en Rollei cardvr-200 Wifi från Teknikmagasinet. Den fungerar bra och det blir väldigt bra bild. Man ställer in den från en mobilapp och man kan via internet eller lokalt Wifi kolla på live bilder från kameran och spela upp inspelad film.
Den startar automatisk när man startar bilen och slår av när man slår av bilen. Då kan man ha en inställning som gör att den startar igen om det rör sig framför bilen. Det är nog det som kan vara haken gentemot lagen. Nu talar dock inte lagen om innehav av kamera utan om hur och vad man filmar.
Bevisläget måste då vara svårt för ordningsmakten om dom skall bevisa hur jag använt den.
Det behövs skälig misstanke för att få göra husrannsakan och titta i kameran vad jag spelat in.
Jag vet inte om jag skrev tidigare men jag har fått svar från Datainspektionen och dom säger att rättsläget är osäkert eftersom det inte kommit något utslag än från högsta förvaltningsdomstolen.

Jag är ingen expert på kameror men juridiken har jag lite koll på.

Arne
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Sv: Kamera i framrutan

Hej
Mobilen innefattas med största säkerhet av samma bestämmelser som en riktig bilkamera. Dom är likadant uppsatta och filmar dit allmänheten har tillträde. Det viktigaste i sammanhanget är nog om det manövreras av dig eller om det anses att den är fast. Jag kan inte tycka att det är fast kameraövervakning om man filmar när man åker.
Arne
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kamera i framrutan

Hej
Mobilen innefattas med största säkerhet av samma bestämmelser som en riktig bilkamera. Dom är likadant uppsatta och filmar dit allmänheten har tillträde. Det viktigaste i sammanhanget är nog om det manövreras av dig eller om det anses att den är fast. Jag kan inte tycka att det är fast kameraövervakning om man filmar när man åker.
Arne

Och när jag inte åker ligger mobilen i fickan, så jag tror inte det skulle bli problem, även om rättsläget just nu är lite oklart.
 
Toppen