• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallt om fötterna i Fiat!

G

Göran T625

Guest
Hustrun och jag har varit ute på ett par småturer med vår "nya" Bürstner T625 -02. Det mesta motsvarade våra förväntningar men ett problem visade sig ganska snart......fötterna frös till is på passagerarplatsen.....även mina 46-or blev till is under färd. Att Fiat har dåligt värmeutsläpp på passagerarsidan har jag hört tidigare men att det skulle vara så här hade jag inte tänkt mig.

Här kommer lösningen av problemet;

I vår bil är det installerat ett larm (Defa 800). Montören av larmet hade öppnat ett pluggat hål i torpedväggen stort som en 5-krona för sina kablar och inte tätat hålet efter sig. I detta lilla hål strömmade uteluft direkt ner på fötterna. Som prov stoppade jag igen hålet med lite hushållspapper och problemet var ur världen! Hålet är placerat uppe i vänstra hörnet i motorrummet alldeles ovanför batteriets pluspol.

HB-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Om mecken har klantat sig på det sättet så har säkerligen inte heller satt i en gummigenomföring i hålet som sladdarna ska dras i? Om inte så sätt dit en så att inte isoleringen skavs av och du får kortslutning, i värsta fall brand, i bilen!
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Jo det hade han gjort....det var det första jag kollade.....elektriker som man är!!!

Göran 292
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Jag har bett den uppfinningsrike Bossing i Linköping att fundera över om han kan konstruera en anslutning att montera på värmeröret till förarsidan så att den goa värmen även hamnar på passagerarens ben och fötter. Det var mera på slädarnas och giggarnas tid som det krävdes filtar för att hålla värmen, tycker jag. Det tyckte även hustru Ewa som fick kalla fötter under resan ToR Skattegården. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Hälsningar från Fiat årsmodell 2000. Varmt och gott även om fötterna hos kartläsaren. Kan vi få fler rapporter från Fiatägare?
Hälsningar från farbror Claes.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Angående kalla fötter, så tycker min hustru att det är kallt som i sibirien på passargerarsidan i våran Bürstner i572:a av 97 års modell. Och det är inte bara där som värmen från värmepaketet inte fungerar, defroster finns inte, om så alla andra utblås stängs och man kör fläkten på fullt ös så sipprar det knapt mätbar luftström ur defrostermunstyckena, är det kallt och regnit får man torka med sämskinn.
 
F

F.d. 11858

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

Våran Frankia är varm och go
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Kallt om fötterna i Fiat!

hej, alla
vi har liknande problem i vår nya ADRIA Vision.
När utetemp närmar sig nollan så räcker inte bilens egen värme till.
Är det dessutom fuktig väderlek så måste allt blås riktas mot rutorna för att inte imma igen. Dvs, ingen värme alls på fötterna.

Det borde ingå uppvärma tofflor som standard i ett dylikt monster.

DS
 
Toppen