• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallt när man kör

F

F.d. 17646

Guest
Hej! Har inköpt min första husbil (knaus sun travler -06)efter ha kört husvagn i många år.
Var ute på en liten provtur men det drog så kallt , kunde inte konstatera varifrån men de kom inte från dörrarna vad vi kunde känna. hade full värme på i bildelen men de svepte kall luft från bodelen. Alla fönster och takluckor var stängda- någon som har nån uppfattning om var det kan komma från?
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Kallt när man kör

Alla takluckorna går nog ej stänga helt, du har nog oppet rätt bra ventilation i kanten på några av luckorna. Ta någon person med som kan gå och känna efter vid körning vart det kommer in kyla.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Kallt när man kör

Kylskåpet har ju ventilationsluckor ... så där är det fritt flöde in i bilen..
Luftkanal även under kylskåpet

Sen har vi ju ventilationen i dörrarna, gälarna på kortsidan av dörren
täta med tejp eller magnetskylt
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Kallt när man kör

Hej.Problemet är att det finns väldigt många ställen på en FIAT som det drar kallt respektive varmt beroende på årstid.Jag märkte det första gången vi var i Italien.Det var varmt, ohyggligt varmt, jag körde med fullt pådrag på acn.Då märkte jag att om jag lutade överkroppen åt höger så var det svalt och behagligt men om jag lutade överkroppen mot dörrsidan så blev den varm.Det formligen sprutade in varm luft i dörrkarmen och i sidorutans tätning mot dörren och framför allt vid övre fästet på bilbältet.Så det blev till att täta till alla ställen som jag kunde hitta och det var många, när jag kom hem.Jag har fortfarande inte kunnat hitta någon bra lösning på att täta till dörrarna mot dörrkarmen.Jag har använt fogskum, fiberduk,skumplast silvertejp ljuddämpningsskumplast m.m m.m.Det finns tipps på fler ställen i
inom HBK.
M.V.H. Göte27
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Kallt när man kör

Klistrade reflex över luftintagen i dörrarna på vår Fiat 06 och slapp blåsljudet och hemorröjdproblemet, pröva du med !!!! Rött och gult som syns när du öppnar dörren.
"linkan":twitcy:
 
Toppen