• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kaffepaus

F

F.d. 55256

Guest
Kaffet och "nybakad" smörgås smakar bra, man säger ju att elda med ved värmer flera gånger, när man hugger, när man klyver o.s.v. Men ni kan få en liten gissningslek här: vad tror ni jag tycker värmer mest när jag sitter där och ser på vedlasset, med en sprakande brasa och traktorn full i ved efter en lång tung dag i skogen ?

Svensbyn-400.jpg
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: kaffepaus

....att du gjort jobbet alldeles själv, för det kan väl inte vara att du äntligen är färdig med dagspasset ? :D
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: kaffepaus

Den största värmen inom dig, den frambringas av dina tankar kring husbilslivet som snart står för dörren. Då vinterstövlar och den fodrade mössan sättes in för sommarförvaring; då du kan fästa den nya dekalen på husbilen och fara iväg mot okända upplevelser och små äventyr; då du kanske i en skogsglänta får träffa farbror Claes och med honom få utbyta otyglade tankar kring livets lustiga karusell.
(Ja, ja. Det går bra med någon annan också.)
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: kaffepaus

jag ser en termos............... kan det vara mer än kaffe i??
och något spännande över elden ser jag också

vilken härlig bild!!!
tänk om de kunde röjt skogen på detta fina sätt hos mig,
men ack nej .. stora maskiner och paradiset runt torpet gick ej o gå i sen..

kram
Ji
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
764
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: kaffepaus


Tillfredsställelsen att få vara frisk och kunna vara i
skogen.

Sitta vid en brasa med en kopp Lövbergs Lila efter en
dags tungt arbete är inte så dumt. :music-icon:

Åke 65
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: kaffepaus

Farbror Claes kom närmast sanningen. Lite mer på traktorn och lasset är fullt, det är ett av fyra vändor som behövs för att trygga värmen vintern 2008-09. Varje vända tar ca fyra 6 timmars dagar, att fälla kvista aptera och få hem. Sen ska den kapas, varje lass tar ca 3 timmar att kapa. Sen vidtar klyvningen under våren ca 5 hela dar, men den blir oftast uppdelad på kortare intervaller beroende på väder. Totalt sådär runt 70- 90 timmar. Under hela tiden behöver jag inte lägga tankar eller pengar på gym eller annan konstlad sysselsättning. Men det som Claes skriver om tankarna vid elden stämmer bra, istället för att köpa 3,5 -4 kubik olja för va 40000 kr eller el till värmepumpen för så där 15 kanske 20000 beroende på hur kallt det är, så räcker de sparade pengarna till både diesel och uppehälle under minst en månad i Italien i sommar.
LIVET ÄR SÅ BRA SOM MAN GÖR DET TILL.

Ove.G :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
ps: dessutom får jag en klapp på axeln av skogsvårdsstyrelsen för välskött skog.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: kaffepaus

Ja du sparar ju onekligen en hel del pengar på det och kan använda dom till annat, jag har en kompis som gör precis likadant. Men om du räknar traktorn och släpets avskrivningar, drivmedel, service, sågkedjor mm och framförallt tiden om du hade jobbat istället så vete f-n om det inte går jämt upp. Men du slipper ju i alla fall offra fritiden på att gå till gymet *L*.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: kaffepaus

Ligger nog lite i det du skriver om kostnaderna, men traktorn och utrustning för övrigt är avskrivna sedan länge, dessutom är ju åtgärderna jag gör i första hand att inte få hem ved, utan skötsel av skogsfastigheten, så omkostnaderna är avdragsgilla. Arbetar man som pensionär blir det mesta borta i skatt, på det här sättet gynnar jag ju både återväxten i skogen och plånboken både i det långa ( framtida avverkning) och det korta ( pengar till semester). Dessutom är det en härlig känsla att gallra och sköta om skog som man har planterat för trettio år sen, det är nästan som att se barnen växa upp.
Ove.G :wink:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: kaffepaus

jag ser en termos............... kan det vara mer än kaffe i??
och något spännande över elden ser jag också

vilken härlig bild!!!
tänk om de kunde röjt skogen på detta fina sätt hos mig,
men ack nej .. stora maskiner och paradiset runt torpet gick ej o gå i sen..

kram
Ji
Nej mer än kaffe är nog inte så bra med motorsågen som redskap i skogen, det är illa nog ändå att snava omkring i riset.
Ove.G :wub:
 
Toppen