• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffebryggare för gasol

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har vi inte kommit väldigt långt från trådens rubrik – kaffebryggare för GASOL?

Pålle
Jag tycker väldigt mycket handlar om just "Kaffebryggare för gasol", möjligen med undantag för dessa senaste två inläggen som mest handlar om hur långt från en rubrik vi skall gå. Jag tror att du och jag har väldigt olika syn på just detta.

//Michael, medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker väldigt mycket handlar om just "Kaffebryggare för gasol", möjligen med undantag för dessa senaste två inläggen som mest handlar om hur långt från en rubrik vi skall gå. Jag tror att du och jag har väldigt olika syn på just detta.

//Michael, medlem

Det blev väl ganska mycket om elbryggare, kapselbryggare och bryggmetoder också..?
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Vi har haft en sådan (stor) sak som det frågades om, som vi använde med vanliga kaffefilter. Funkade bra, men långsam.

(Det skramlade en del i den, så jag skruvade av botten och tittade. Rören som ska värmas upp med gasolen satt inte fast i aluminiumbottnen, utan låg löst ovanför, så det var därför vår var ovanligt långsam gissar jag.)

Nu är problemet löst sen vi köpte husbilen, där är stora batterier, solceller och en inverter, så nu kör vi med en vanlig melittabryggare...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Slumpen gör sig gällande ibland. I måndags startade denna tråd och då hade jag aldrig hört talas om den gasoldrivna kaffebryggaren.

Idag råkade jag ramla in på Ria loppis i Nybro och då står det en sådan på hyllan för kaffebryggare. Jag förstår nu att en del lämnar tillbaka den pga storleken. Jag tänker inte köpa den själv, mest pga detta med filtret och sumpen.

Om någon är intresserad så kan jag eventuellt vara behjälplig för jag tror inte Ria skickar varor. Bryggaren ser bra ut, kanske oanvänd. Priset är 375:-.

IMG_20230602_124410_1.jpg
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Den har stått där länge så det är nog många som tycker den är för stor. För min del investerade jag i en stor moccabryggare för några år sedan. Den är både mindre och brygger godare kaffe.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Slumpen gör sig gällande ibland. I måndags startade denna tråd och då hade jag aldrig hört talas om den gasoldrivna kaffebryggaren.

Idag råkade jag ramla in på Ria loppis i Nybro och då står det en sådan på hyllan för kaffebryggare. Jag förstår nu att en del lämnar tillbaka den pga storleken. Jag tänker inte köpa den själv, mest pga detta med filtret och sumpen.

Om någon är intresserad så kan jag eventuellt vara behjälplig för jag tror inte Ria skickar varor. Bryggaren ser bra ut, kanske oanvänd. Priset är 375:-.

Visa bilaga 228725
Hej Michael,

Jag väntar fortfarande på min beställda bryggare som är slut i lager och eventuellt så hinner jag nu inte få den tills vi åker vid midsommar, hur långt har du till loppisen? Kanske du som du skrev är intresserad av att köpa för att skicka den till oss? Skicka gärna ett PM till mig sånt fall:) /Robert
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Bialetti har en drös som funkar på gasol, el och induktion.

Kaffe”pucken” går att blåsa ut så det blir väldigt lite kaffesump.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hallå där igen,

Nu har bryggare kommit och var ju så klart tvungen att testa lite,

Så ser den ut och började med att testköra 4 koppar enligt kannans mått, hände inget första minuten men efter ca 2 min så började det spraka lite i den och kaffet började sakta rinnan som vilken kaffebryggare som helst.

Inte speciellt mycket att säga om resultatet utan det smakade bryggkaffe men eftersom den väckte en del intresse så kommer lite summering här jämfört med en vanlig 230v bryggare.

Gasolbryggaren från att gasen sattes på så tog det 15 minuter jämfört med 7 minuter för 230v bryggaren, då hade vi satt på 4 koppar vilket är det lägsta graderingen på gasolbryggaren. Kan dock säga att 4 koppar på den motsvarade ca 6 koppar på 230v bryggaren så ska man bara ha morgonkaffe för 2 pers så kan man nog halvera den mängden så bör det ta halva tiden att brygga.

Storleken som fler kommenterat att den är stor kan jag hålla med om men verkligen inte så stor att den inte får plats i skåpen. Jämför man med 230v bryggaren så har dom nästan samma storlek vilket för oss är ok.
Filtret för kaffet utan filter funka bra både för dosering samt tömning, frågan man kanske ska ställa sig är om filtret håller i det långa loppet då jag inte tror man kan köpa det löst.. troligen skulle det nog gå utan filtret och använda ett pappersfilter då filtret sitter i en bägare som man kan trycka ner ett pappersfilter i men då med lite trixande.

Priset då, 769:- är oxå helt ok med tanke på att den faktiskt gör bryggkaffe men visst, hade den kostat det dubbla hade vi nog övervägt att skippa köpet. Vi summerar i sommar så får vi återkomma
 

Bilagor

  • 20230616_194949.jpg
    20230616_194949.jpg
    1,5 MB · Visningar: 37
  • 20230616_201133.jpg
    20230616_201133.jpg
    1,5 MB · Visningar: 37
  • 20230616_202407.jpg
    20230616_202407.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Bialetti har en drös som funkar på gasol, el och induktion.

Kaffe”pucken” går att blåsa ut så det blir väldigt lite kaffesump.
Kan rekommendera dem. Viktigt att veta är att deras antal koppar inte är vad vi anser vara antal koppar i Sverige.
En 6 koppars räcker inte för två personer som dricker svenska muggar. Köp en stor, jag köpte en alldeles för liten, dock gott kaffe som sagt.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Min medfödda, och därmed naturliga,
diplomatiska ådra får mig att presentera ett kompromissförslag.

Metoden är helt oberoende av hur vattnet blivit uppvärmt,
ja det är sant! Alla värmekällor funkar!

En bryggtratt med inbyggd bottenventil.
I med vanligt kaffefilter, favorit-bönor, varmt vatten,
på med locket, valfri stöp-tid (3-4min).

Sen placeras "Clever-Dripper" ovanpå lämpligt mottagare-kärl.
I mitt fall en 0,5 lit förvärmd termos.
Då öppnas bottenventilen och det nybryggda/stöpta kaffet landar i min termos.

Hanteringen av filterpåsen är som vilken "frau Melitta" som helst.
Hemmavid använder jag mestadels Mokka bryggare.
Som vanligt är man så klart förtjust i den den senaste metoden provad :)
Kopp kopp! :)

Clever Drp.jpg Setup.jpg
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi kör också kokat vatten ner i droppfilter ner i en liten termoskanna.
Funkar fint! ...men alltid lika spännande med nya prylar!
 
Toppen