• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffebryggare för gasol

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har testat eller äger en sådan och kan kommentera om det är något att satsa på? Vill att den ska motsvara en vanlig 230v bryggare.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230529_094026_Gallery.jpg
    Screenshot_20230529_094026_Gallery.jpg
    147,1 KB · Visningar: 236

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vi valde en perkulatorns för gasol ,mest för att jag gillar kaffet.
’Men hustrun använder den för att koka vatten för att sen brygga
typ Melitta.Det är enklare att ta reda på sumpen med Melitta
’Insatsen i perkulatorn är kladdigare med tanke på sumpen
En aspekt i valet
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Så den går inte att använda med pappersfilter? Då faller den bort, jag som fick fundering på att ha en sådan här hemma. Men att skölja ur sumpen ner i avloppet lär vara ett av de vanligaste problemen med igensatta avlopp.

//Michael, medlem
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Så den går inte att använda med pappersfilter? Då faller den bort, jag som fick fundering på att ha en sådan här hemma. Men att skölja ur sumpen ner i avloppet lär vara ett av de vanligaste problemen med igensatta avlopp.

//Michael, medlem
Den har ju inuti perkulatorns inredning med kaffet,samma malning som melittafilter,
När man gjort kaffet så ska sumpen ner i soppåsen,det blir dräll hur noggrann man är
Melittafiltret tar man och stoppar enkelt ner i soppåsen
Kaffet smakar lika iallafall
Den fungerar jättebra
Men Barbro kokar vatten ien liten kastrull ,tar ur innanmätet i perkulatorns och sätter en Melitta tratt på perkulatorns och brygger på gamla sättet

Kaffesump i avlopp ställer ju till med stopp,avrådes
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Kaffekokningen visade sig vara största problemet när vi började vårt husbilsliv för några år sedan. Alldeles i början blev det mycket Nescafe men på en av resorna hittade vi en liten och nätt perkulatorbryggare. Men tyckte efter ett tag att det blev för söligt i husbilen med hanteringen av sumpen, den åkte fram mer och mer sällan. Innan en resa till Tyskland i förfjol så köpte jag en Nespresso pod-maskin, funkade visserligen inte annat än när vi står med landström, men tänkte att vi provar. Inte var det som hederligt bryggkaffe så återigen åkte snabbkaffet fram… I våras bestämde vi oss för att köra ett vanligt melittafilter och brygga direkt ner i termoskanna. Smakar i alla fall bäst och vi kokar vattnet i en vissel-Johanna så det går snabbt på gasol. Och när vi står på landström så har vi en induktionshäll, med den tar uppkoket runt en minut. Ett minimum av slabb med sumpen och inte så mycket grejor att diska. Vi får väl se om vi härdar ut…
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hej!
I husbilar har ju trots allt storleken betydelse. Återkom gärna med kommentar sedan ni bekantat er med "pjäsen", det kan ju vara till hjälp för andra som har funderingar.
BBa
Vi köpte en sådan, men när vi väl skulle hitta en plats till den - så konstaterade vi att det var en riktigt stor pjäs.
Den gick inte in i skåpen på ett vettigt sätt, så det blev retur. De på (båt-)affären sa att det var ett vanligt problem, och att modellen ofta kom i retur.

Det blev en 6-koppars perkulator istället och numera även Nespresso kapselmaskin och inverter.
Och jag dricker inte ens kaffe :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Kaffekokningen visade sig vara största problemet när vi började vårt husbilsliv för några år sedan. Alldeles i början blev det mycket Nescafe men på en av resorna hittade vi en liten och nätt perkulatorbryggare. Men tyckte efter ett tag att det blev för söligt i husbilen med hanteringen av sumpen, den åkte fram mer och mer sällan. Innan en resa till Tyskland i förfjol så köpte jag en Nespresso pod-maskin, funkade visserligen inte annat än när vi står med landström, men tänkte att vi provar. Inte var det som hederligt bryggkaffe så återigen åkte snabbkaffet fram… I våras bestämde vi oss för att köra ett vanligt melittafilter och brygga direkt ner i termoskanna. Smakar i alla fall bäst och vi kokar vattnet i en vissel-Johanna så det går snabbt på gasol. Och när vi står på landström så har vi en induktionshäll, med den tar uppkoket runt en minut. Ett minimum av slabb med sumpen och inte så mycket grejor att diska. Vi får väl se om vi härdar ut…
Vi har inverter och en vanlig kaffebryggare melita. Började med Don Pedro, men slumpen blev för jobbigt att hanterar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det förvånar mig att tillverkaren av Sunwinds kaffebryggare inte möjliggjort det möjligt använda med det medföljande flergångsfiltret med alternativ till att använda pappersfilter. Den marknadsförs ju till stor del mot båt-, husvagns- och husbilsfolk. Det är tämligen allmän känt att man i sådana har små utrymmen vilket kan medföra svårighet att hantera sumpen i ett flergångsfilter.

//Michael, medlem
 
Toppen