• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kaffe bättre än piller?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har haft besvär med viss vätskeansamling i de nedre extremiteterna ett tag och fick piller utskrivna mot detta av en läkare. Pillren fungerade bra men så råkade jag läsa om biverkningarna, slutade tvärt och började dricka mer kaffe i stället. Det fungerade ännu bättre än pillren!

Jag är ganska måttlig kaffedrickare, antar jag, ungefär 2 - 3 muggar (1 mugg = 2kkp) om dan.

Frågan blir då: Finns det några risker med kaffeintaget?

En annan intressant fråga i sammanhanget: Finns det flera liknande fall där mat eller dryck eller något annat "hemkört" kan ersätta pillren från läkemedelsindustrin?

Jappe
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Kaffe bättre än piller?

Hoppas inte att det är för mycket biverkningar, dricker nog 4-5 koppar om dan..
Men kaffe är ju vätskedrivande, så lite vanligt vatten i mellan för att inte torka ur kanske, eller något annat...
Om man dricker kaffe svart utan socker o grädde/mjölk är det nog lugnt.

Om läkemedel o sånt
Kolla kostdemokrati.se

Lev väl
Låt någon annan försörja läkemedelsbolagen!

Conny J
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kaffe bättre än piller?

Jappe

Om din läkare av någon anledning inte gav besked om diagnosen så bör du fråga honom/henne.
Underbensödem kan ha olika orsaker, där exempelvis skador på venerna och hjärtsvikt är vanliga sådana.
Vid skador på venerna ofta av någon genomgången episod av djup blodpropp så är förstahandsbehandlingen kompressionsstrumpor, inte tabletter. Vid högerhjärtsvikt (ofta som följd av högt blodtryck) är det primära att få blodtrycket under kontroll, men det lär du sannolikt inte lida av eftersom du då nog inte skulle bli bättre av kaffe.

Klara diagnostiska besked först, sedan går det väl diskutera detta, liksom allting annat, på sociala medier!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kaffe bättre än piller?

Jag skulle också vilja ha klara diagnostiska besked! Jag gjorde en hjärtundersökning nyligen. Lite grenblock annars "urstarkt" hjärta. "Grenblock kan man leva med" Inga bekymmer enligt läkarna.

Klumpfot och besynnerliga fenomen såsom domningar, lokala värme- och kylzoner i bena är inte något som intresserar läkarna så jag tyder det som åldersbetingade problem. En läkare skrev ut Behepan; gör ingen skillnad.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kaffe bättre än piller?

Dr. SirMcLain ordinerar:

60 ml Jonge Jenever efter kaffet
Zuidam-Jonge-dubbele-graangenever1.jpg


Men det är jag det.;)
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kaffe bättre än piller?

Jappe

Dina problem med domningar, värme och kyla har sannolikt fått din läkare att misstänka polyneuropati (googla på det) eftersom du ordinerats vitamin B12. Men det finns många andra tänkbara orsaker till polyneuropati, en inte ovanlig sådan är överdos av genever, men i kollega SirMcLain's dosering torde det inte göra någon påtaglig skada.:D

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kaffe bättre än piller?

Det var jag som föreslog Behepan, efter ha läst på lite och läkaren "köpte det direkt".

Jappe

PS. Sir McLain!

Där joint och Jenever inte hjälper
där är döden!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kaffe bättre än piller?

Tror inte man kan dricka för mycket kaffe, för mig är ca 5 muggar en vanlig dosering. Annars kan man vila bena i förhöjt läge och ta några snabba promenader för cirkulationens skull. Värst är nog att bara stå utan att röra sig eller sitta. Du får testa dig fram en rörelsemönster innan du beckar ihop, för piller är nog den sista utvägen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kaffe bättre än piller?

Tror inte man kan dricka för mycket kaffe, för mig är ca 5 muggar en vanlig dosering. Annars kan man vila bena i förhöjt läge och ta några snabba promenader för cirkulationens skull. Värst är nog att bara stå utan att röra sig eller sitta. Du får testa dig fram en rörelsemönster innan du beckar ihop, för piller är nog den sista utvägen...

Hmm! 5 muggar kaffe x 60 ml Jenever = 300 ml Jenever. Det måste vi nog ha ett nytt läkarseminarium om.:rolleyes:
 
Toppen