• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kablage DVD - TV

F

F.d. 5106

Guest
Jo; tänker börja förbereda kablage i bussen för bilstereo m. dvd och en tv.
Bilstereon; en Hillman HDC-1660 (som jag inte köpt än) ska sitta vid huvudändan i sovrummet, Tv`n i fotändan . Ur stereon ska det gå kabel till TV`n och då är det väl Video out till extern skärm, är det någon som vet vad det är för kabel ? Kan det vara en sådan med små röda och vita pluggar och eller ska det vara en gul också :p
Kanske det ska vara scart vid tv`n och sådana färgade pluggar i radion ?

Jag får inte fram någon bild på baksidan av den stereon :eek:

Edit; Kanske också en USB ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kablage DVD - TV

Rød og hvit er for lyd GUL for video er det mest normale. Det er litt større krav til kabelen for video enn for lyd, så bruk helst en som er laget for video.

Er det SCART på TVen så bruk en adapter med de tre fargede kontaktene.
Lyden bør du kjøre på radioen høgtalare - de er normalt mye bedre enn de små plastsakene som brukes på TV. Bruker du et kabelsett med alle tre so koble lyd fra utgangen på TV til AUX eller LINE på radioen - du kan da bruke radioen som lydforsterker for TV sendinger også.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kablage DVD - TV

Som knut skriver så är det viktigt med bra kvalitet på videokabeln, den gula. Försök att köpa en som inte är längre än absolut nödvändigt och köp även en av någorlunda kvalitet som är avsedd för video.
Komposit (den gula) är tyvärr den videosignaltyp som ger minst bra bild av de typer som finns.

Såg på den tekniska specen på din spelare att det är komposit du får använda dig av. Om du är ute efter att se på DVD med bra kvalitet på t.ex en LCD TV skulle jag faktiskt råda dig att köpa en annan spelare med andra videoutgångar på.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Kablage DVD - TV

Som knut skriver så är det viktigt med bra kvalitet på videokabeln, den gula. Försök att köpa en som inte är längre än absolut nödvändigt och köp även en av någorlunda kvalitet som är avsedd för video.
Komposit (den gula) är tyvärr den videosignaltyp som ger minst bra bild av de typer som finns.

Såg på den tekniska specen på din spelare att det är komposit du får använda dig av. Om du är ute efter att se på DVD med bra kvalitet på t.ex en LCD TV skulle jag faktiskt råda dig att köpa en annan spelare med andra videoutgångar på.

Opps: Ja där ser man, men det finns inte så många spelare att välja på ! och sedan då hitta en med andra utgångar ?
Vi är absolut inga kräsna Tv fanatiker som suktar efter den perfekta bilden :D båda har vi syn som blinda hönor ungefär, själv ser jag ingen skillnad på en HD tv eller tjock-tv
Hela livet är lite suddigt :twitcy:
Det är igentligen radion som är viktig, Ring så spelar vi, och Melodikrysset ni vet :rolleyes:
Sedan är det begränsad budget på denna del i bussen..

Men vi får se, tack för hjälpen i allafall..
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Kablage DVD - TV

Tjo !
Det blev en Tokai istället :eek: Den hade de finesser jag önskade och kostade bara 995:-
Hahaha....
Tv`n finns redan hemma Philips 32" LCD , ska bara köpa ett väggfäste till den, har bra plåtbalkar utmärkta att skruva fast den i

Tokai :

TOKAI Bilradio CD/MP3/DVD/MPEG-4 LAR-5302
http://pan8.fotovista.com/dev/8/8/04856988/u_04856988.jpg
 
Toppen