• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

F

F.d. 24233

Guest
Hej
Jag har demonterat den befintliga stereon till förmån för en ny med stor dislpay och backkamera.

I kabelhärvan till stereon finns de ordinarie DIN kontakterna för strömmatning och högtalare m.m. därutöver finns ytterligare en avlång vit kontakt ca 5x1cm, kanske 25 stift varav endast tre är anslutna. Denna kontakt är inte ansluten någonstans. Är det någon som vet vad detta är ?

På den nya stereon finns det en ingång med tre stift för CAN-Bus. Jag funderar på om det skulle kunna vara för det och ver det i så fall skulle ge mig för fördelar om jag ansluter dessa.

Nya stereon är en Pioneer AVH-8600BT
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Det KAN vara till en CDväxlare. Vanligt på personbilar, hur vanligt det är på husbilar har jag ingen aning om.
Har du mätt om det finns spänning på någon av de tre?
 
F

F.d. 24233

Guest
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Nej jag har inte mätt. För att vara tydlig så är det inte från stereon jag är osäker där är kontakten märkt med CAN bus.

Det jag undrar är kabelhärvan i bilen, det finns ju ingen CD växlare i bilen någon annan stans. så frågan är vad dessa tre trådar kan vara till, kan det vara till stereons CAN bus anslutning eller är det någonting annat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Jag har två kontaktstycken. En för sterodel och en för can bus. Via can busen får jag styrningar för rattkontrollerna.
Bytte nyligen stereo och fick då skaffa en can bus omvandlare och en radioanpassad kabel.
Har du inga rattknappar så kan den användas till avstängningstider m.m.
 
F

F.d. 24233

Guest
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Hur ser CAN bus kontakten från bilen ut ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

CAN-busen har oftast en grön och en vit kabel som är tvinnade (för att reducera magnetfältet runt dessa).
Ett råd: Pilla inte med CAN-busen
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Om man tittar på schemat för Ducato (från 2009) så verkar inte rattknapparna gå via CAN-bus utan en simpel matris med resistorer. >Den adapter som säls gör säkert om dessa signaler andra lämpligare för valt märke.

Man kan ha ändrat till CAN-bus på de senare.....
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

CAN-busen har oftast en grön och en vit kabel som är tvinnade (för att reducera magnetfältet runt dessa).
Ett råd: Pilla inte med CAN-busen

Klokt råd :yes:
Och försök inte mäta (med multimeter) misstänkta (digitala) CAN bus kablar, kan ställa till det ... Varning från montören på jobbet.

Peter :)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Fortsätter på tråden om kablar till stereo.
Köpte en Adria Twin 2010 nyligen och bytte ut den odugliga stereon idag.
Både den tidigare och denna kopplas via ett skarvkablage från bilens ISO-kablage till ett mindre don.
I skarvkablaget som följde med från Pioneer finns också en gul kabel och en röd kabel med skarvar.

Nu till frågan. Stereon får ingen ström från tändningslåset, den är ständigt strömsatt så som inkopplingen är nu.
Drar jag isär gula eller röda kabeln så går den inte alls.
Inga modifieringar är gjorda.
På vissa bilmodeller får man ju pilla lite själv, eller köpa särskilt adapterkablage, är det så till fiat?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

Sätt en brytare på den röda (den är tänkt för 15 spänning/tändning), den gula behåller minnet.
Sätter du en brytare på den röda så kan du spela när du vill men ändå stänga av den riktigt.
Har du solpaneler och fricampar mycket så kan det vara idé att koppla stereon på bodelsbatterierna istället så slipper du dra ur startbatteriet när du spelar.

Peter :)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

OK, så bäst är egentligen att hitta en strömkabel som endast är strömsatt via tändningslåset och dra den till den röda kabeln.
Stänga av kan jag ju göra med power-knappen på stereon, men med risken att man glömmer det så klart.
Solcell skall monteras och då planerar jag för att ha laddning till både bodelen och bilens batterier.
Men nu närmast är det poporollmaskinen som skall fungera som önskat.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Kablage bakom stereon Fiat Ducato 2012

OK, så bäst är egentligen att hitta en strömkabel som endast är strömsatt via tändningslåset och dra den till den röda kabeln.
Stänga av kan jag ju göra med power-knappen på stereon, men med risken att man glömmer det så klart.
Solcell skall monteras och då planerar jag för att ha laddning till både bodelen och bilens batterier.
Men nu närmast är det poporollmaskinen som skall fungera som önskat.

Tänk på att den blir aldrig riktigt avstängd på powerknappen, den ligger och drar. Vi har mätt upp till 1A förbrukning fast den är "avstängd", riktigt avstängd blir den inte så länge det ligger spänning på den röda kabeln.

Vi brukar montera brytare på husbilar på jobbet, just för att kunna spela utan att ha tändningen påslagen men ändå stänga av på "riktigt". Har du en Fiat X250 -07> så brukar vi sätta brytaren längst in i prylfacket till vänster under ratten.

Peter :)
 
Senast ändrad:
Toppen