• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelvinda

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Vi ska köpa en ny elkabel. Är det någon här som vet om denna är något att satsa på?
(enl. Kamaprislistan ska den kosta 1320:- men Jula tar "bara" 995:)
/ Jeanette







Kabelvinda CEE/Schuko För camping och båt
bren.gif
Kabelvinda för camping och båt. Patenterat handgrepp som förhindrar att kabeln fastnar mellan stativ och trumma när man drar ut och vevar in kabeln. H07RN-F 3G2,5mm². 1st CEE vinkelskarvuttag, 1st schuckouttag. Kabellängd: 20 m. IP44. Ström: 16 A. 230 V. (Artnr: 404001) 995:- Spara 0:- Ord.pris 995:-
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Kabelvinda

Enligt förordringar så skall det visst vara 2,5 kv. kablar på c-platser de skall också vara godkända för utebruk, skall ex. tåla att köra över med bil vara oljebeständig etc etc... samt Ej vara upprullad på vinda.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Kabelvinda

Ja, men varför framgår inte... Dessutom, har någon nånsin varit med om att det kollas? Och de här nya Eu kopplingarna i blå plast, tål de en överkörning?
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Kabelvinda

Bättre att ha flera kortare sladdar. Själv kör jag med en st á 25 m med eu kontakt i bilen och vanlig jordad hankontakt i andra änden för hemmabruk och på en del ställen i Sverige. Sedan en halvmeter med vanlig jordad hona och Eu hane, sedan 10 m med eu i bägge ändar. Tar ingen större plats och lätt att koppla in lagoma längder. Kabelvinda är bara till besvär dels tar den plats och man måste ändå rulla ut hela för att inte få överhettning i vindan.
Ove.G
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

HBK590 m. fl.
De blå anslutningsdonen är godkända för 16A och i och med att möjligheten finns att ansluta till 16A så dimensioneras kabeln därefter. Alltså 2,5 kvadrat m.m. koppar.
 

Ingrid o Sven

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
1482
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Hejsan BOH. får jag passa på att ställa en fråga till dig, tack för det. hur räknar man ut förbrukning om man bara har ett amperetal. exempel: min värmepump drar 4.5 Ampere på fas ett och 2.8 Ampere på de övriga två faserna, hur mycket blir detta i kwh
tack på förhand
Bo


Det blir totalt 2,3Kw

Sven
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

2,5 kvadrat är som ni säger ett krav på alla CC-campingar samt jag tror även på övriga campingar anslutna till campingförbundet. Det står även skrivet att man inte får skarva utan måste ha en sladd som räcker till. Hur det kollas vet jag inte men vissa campingvärdar säger till om man har fel och erbjuder att man kan låna en sladd under vistelsen där. Jag har även varit med om att några CC-campingar haft sladdar till försäljning.
Hälsningar Anne-Lousie
 
Toppen