• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabelvinda

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Vi ska köpa en ny elkabel. Är det någon här som vet om denna är något att satsa på?
(enl. Kamaprislistan ska den kosta 1320:- men Jula tar "bara" 995:)
/ Jeanette







Kabelvinda CEE/Schuko För camping och båt
bren.gif
Kabelvinda för camping och båt. Patenterat handgrepp som förhindrar att kabeln fastnar mellan stativ och trumma när man drar ut och vevar in kabeln. H07RN-F 3G2,5mm². 1st CEE vinkelskarvuttag, 1st schuckouttag. Kabellängd: 20 m. IP44. Ström: 16 A. 230 V. (Artnr: 404001) 995:- Spara 0:- Ord.pris 995:-
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Som före detta elektriker så anser jag att det verkar helt ok med den vindan. Men, det gäller även här att den skall vara fullt utrullad!
MVH BOH HBK681
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kabelvinda

Hejsan BOH. får jag passa på att ställa en fråga till dig, tack för det. hur räknar man ut förbrukning om man bara har ett amperetal. exempel: min värmepump drar 4.5 Ampere på fas ett och 2.8 Ampere på de övriga två faserna, hur mycket blir detta i kwh
tack på förhand
Bo
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Jag hade nog satsat på 2 korta istället för att om du nu inte behöver hela längden så måste du ju ändå rulla ut hela längden som BOH skriver så inte kabelvindan blir som en spole och smälter ner hela kabelvindan vid stort strömuttag .

20 meter är ju tycker jag en rejäl bit eller har du behövt så lång ?
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

:)Nej, det e nog bara några få gånger, kan man köpa den delen seperat som man sätter i husbilen, det e ju praktiskt med ett uttag till radio m.m precis där man har bordet/Staffan
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Kontaktdonet med CEE och Schuko hona finns i de flesta större byggvaruhus, elaffärer mm. Passar perfekt till en Adriatik med sitt fasta elintag. Kabeln kommer då att gå rakt nerår utan att behöva göra en böj som med sladdkontakt av rak typ.

Jag skulle nog satsa på en kortare kabel med vinklat intag enligt ovan och sedan ytterligare en kabel med vanliga raka kontaktdon som förlängningssladd. Det blir en flexiblare lösning. Kabelvindan tycker jag är onödig om kabellängden håller sig vid ca tio meter styck.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Tack Michael, jag tror vi följer ditt o Bengt-Åke's tips med kortare sladdar o köpa kontakten på ett byggvaruhus. Ha en trevlig helg alla läsare på forumet/Staffan:wink:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kabelvinda

Ute på hal is men ändå
I dom flesta inläggen här på sidan pratar man om lågpris hur många köper en kabelvinda för 1320 kr:confused:
Har själv en vinda från ett lågprisföretag 20 m 320 kr samt två förlängningskablar 5 m och 10 m. funkar alldeles utmärkt. Enda skillnaden är väll att den dyra här över blir kanske lite mera stöldbegärlig:D

Gurra
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Använder Biltemas (2,5mm2) modell 35-016, pris 449kr. Har sen bytt ut anslutningskontakten till kontaktdonet med CEE och Schuko.

Och vid campingar söderöver är det inte ovanligt att hela rullen + mer därtill behövs:mad:
 

Bilagor

  • kabelvinda.jpg
    kabelvinda.jpg
    3,6 KB · Visningar: 939
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kabelvinda

Carver o Michaell givetviss skall det var 2.5 kvmm.
1320 kr för en vinda även om man har stor plånbok, fattar inte att folk köper dyrt.
Köper du billigt köper du dyrt men inte allt :cool:

Gurra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Köpte just en sådan tidigt i höstas, fast den modellen med startsnöre för att veva in kabeln med. Ser ut som startsnöret på gräsklipparen. Rullade ut kabeln två gånger på gårdsplanen för att provar startsnöret sedan pajade hela mekanismen och jag får göra som man alltid gjort. Veva in kabeln med de knopparna som finns på sidan.
 

Bilagor

  • Sladdvinda.jpg
    Sladdvinda.jpg
    2,7 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Kabelvinda

Optimist som man är hade jag med mej en 10m sladd i somras på vår första utlandsresa med husbil. Jag upptäckte redan vid första övernattningen i Tjeckien att det var alldeles för lite. Dom hade inte inte precis Svensk elstandard utan en stolpe mitt på gräsmattan. Vi fick inhandla en 25m sladd så med 35m gick det bra sen.
Som gammal mcåkare så släpar jag inte på en sladdvinda den både tar plats och väger.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kabelvinda

Är det bara jag som råkat ut för att kablaget i kabelvindan smällt då jag inte hade rullat ut den för fullt för att jag visste att jag inte skulle använda så mycket watt och sedan kom "någon annan" och krämade på så mycket säkeringen pallade med .

När jag sedan skulle linda ut kabeln så var allt "ihoplimmat" ....
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Kabelvinda

Använder Biltemas (2,5mm2) modell 35-016, pris 449kr. Har sen bytt ut anslutningskontakten till kontaktdonet med CEE och Schuko.

Och vid campingar söderöver är det inte ovanligt att hela rullen + mer därtill behövs:mad:

Har själv en likadan funkar hur bra som helst ska bara skifta uttagen så att vindan hamnar vid bilen istället för vid stolpen!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Kabelvinda

Varför måste man ha 2,5 kvadrat på campingplatser? 1,5 kvadrat klarar väl 15 amp/3450 watt (Max 3600 watt står det på en ny kvalitetssladd jag köpte häromdan) och campingplatsernas säkringar brukar bara vara på 10 amp/2300 watt?
 
Toppen