• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabeldragning backkamera

F

F.d. 7048

Guest
Hej!

Funderar på att installera en backkamera i husbilen (en Solifer A696 -07) och funderar på vilken väg som är bäst att dra kabeln på. Brukar det finnas någon möjlighet att dra kabeln i bakväggen på bilen och på så sätt komma ner under bilen, kanske samma väg som kablaget till det höga bromsljuset tar?

Tacksam för svar!
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Kabeldragning backkamera

Jag ställde samma fråga till min åf vid ett bilbyte. Vi går alltid ner under bilen
var svaret.
Enklast är att dra kabeln under bilen och upp till förarplatsen via motorrummet
och torpeden.
Att dra kabeln inne i bilen, i en modern bil, är nästan omöjligt. Däremot är det i
regel enkelt att "strappa" fast en kabel i underredet.
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Kabeldragning backkamera

Jag ställde samma fråga till min åf vid ett bilbyte. Vi går alltid ner under bilen
var svaret.
Enklast är att dra kabeln under bilen och upp till förarplatsen via motorrummet
och torpeden.
Att dra kabeln inne i bilen, i en modern bil, är nästan omöjligt. Däremot är det i
regel enkelt att "strappa" fast en kabel i underredet.

Fick du nåt svar på hur man får upp kabeln genom bakväggen? Jag misstänker att denna är fylld med isolering. Har inte bilen hemma för säsongen ännu men när jag väl fått hem den tänkte jag kolla hur det ser ut bakom det höga bromsljuset, förhoppningsvis så går kablarna i något slags rör där bakom.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kabeldragning backkamera

Det är nog olika från bil till bil. I vår Weinsberg finns en kanal bak i garaget som går ner under bilen - därifrån var det lätt att dra fram kabeln till instrumentbrädan och kameramonitorn (via inbyggnadslådorna till värmekanalerna)
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kabeldragning backkamera

Börjar bli någorlunda rimliga priser på trådlösa också, fast de går ju på ström..

Har du en dator i bilen kan en web kamera vara en billig lösning, fast en "riktig" har ju ofta bra smutsavskärmning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabeldragning backkamera

Knakk litt på bakenden av bilen, nesten alle nyere biler har plastkanaler som skjuler hjørnet på bilen! Litt lirking og en kan oftest finne en vei inn i disse kanaler. Eksempelvis så finnes det ofte en plastspoiler på toppen av veggen - perfekt kanal for en kabel fra et høyt montert kamera bort til det loddrette hjørnet og sin plastkasse. Noen minutter arbeid og en har fått på plass en trekksnor for kabelen til kamera.
 
Toppen