• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabeldimension till 300W inverter

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2026
Hej!
Vi har en liten 300W växelriktare till TV:n och skulle vilja dra en mer permanent 12V-kabel till den. Jag har letat runt på forumet och nätet, men tycker det är svårt att hitta något tydligt svar anpassat till våra förhållanden. Så jag hoppas på skräddarsytt svar via detta eminenta forum. :-)

Min första fråga blir då vilken dimension jag bör ha på kabel? 300W via 12V ger ju 25A och det är väl lika bra att dimensionera för minst den strömmen, tänker jag. Jag ställde följande fråga till Duck.ai:
Vilken dimension bör en 12V-kabel ha för att kunna ge 300W 5 meter bort från ett batteri?
...och fick det sammanfattande svaret:
Sammanfattningsvis bör du använda en 16 mm² kabel för att ge 300W last på 5 meters avstånd från ett batteri med 12V spänning.

Det ska väl vara 2x16 mm2 antar jag. Håller ni med AI:n?

Tänk på att det går utmärkt att göra kablar av flera tunnare ledare, de är lättare att placera, kan bli tunna mattor med exvis 5 st 2,5 mm2 FK.
Kanske i vissa fall lättare att montera e under mattor . Fläta en femfläta kanske.
Jag skulle aldrig använd chassiet på en bil som återledare. Chassiet är ofta en dålig ledare, ström kan öka korrosion, (rost).
Viktigt förstås att få in alla koppartrådar i kabelskorna innan pressning.

Roysan
FK är ju en fåtrådig kabel för stationärt bruk, i fordon bör man väl använda mångtrådig kabel.

Men det är väl en bil full av, jordpunkter? Det kanske inte görs så på husbilar. FK har jag hört kan vibrera sönder i bil så att RK är bättre. Flera parallella ledare om de inte ligger ihop ökar vårmeavledande yta så att totala arean kan minskas. Då får man räkna på var ledare för sig. När det gäller uppvärmningen, alltså, inte spänningsfallet.

Jag tänker att den kan ge mer än 300 W en kort stund också. Och det kan bli under 12 V när batteriet är ganska urladdat.

Men när du anger 10 m så räknar nog webbsidan med 20 meter kopplingstråd, 10 fram och 10 tillbaka.
Växelriktaren (Kjell & Co art.nr 44438) har 600W peak power och slår av vid 360-460W...
Och jo, webbsidan verkar räkna dubbel längd mot den man anger. Så 12V, 300W och 5 m kabel på 10 mm2 ger 0,45V spänningsfall.

Men om jag då dimensonerar för 400W så blir spänningsfallet 0,6V och det ger att spänningen på batteriet kan sjunka till 11,6V innan växelriktaren larmar och 10,6V innan den stänger av. Teoritiskt i alla fall. Det borde väl räcka, tänker jag?

400W ger 33 A ström så om jag säkrar med 35A borde det bli bra. Det är väl även vad kalkylsidan säger att kabeln ska klara? Sen hoppas jag säkringarna tål en kort, högre strömstöt annars får man väl byta säkring när det händer.

Det låter rimligt. Säkringen tål högre ström en kortare stund så det är väl bara att prova. Maxiflatsäkringar eller ANL-säkringar kanske. Skulle inte vara orolig att säkra 40-50 A på 10 mm2 om det behövs. 400 W är väl ut och verkningsgraden är inte 100% så det är nog lite mer in. Dessutom drar inverter mer ström vid 11 V än vid 12 V. Så kanske 40 A är rimligare.

En vanlig porslinssäkring till 230 V på 10 A klarar 83 A under 0,4 sekunder som exempel. Det är ett krav att den löser ut på den tiden vid en kortslutning, vilket är ytterligare ett krav vid kabeldimensionering, men som jag ser det inte aktuellt vid 12 V eftersom det har mest med personsäkerhet att göra.

En inverter av lite bättre typ har någon form av spänningsreglering, dv den försöker hålla utspänningen, på 230 V även om 12 V inspänning varirar ngt. Då måste man inse att om vi får spänningsfall, och kanske bara 11 Volt fram till invertern så kommer den att dra mer ström för att hålla 230 V utspännning, konstant. Dvs en bakvänd självreglerande effekt, numera kallas tippninspunkt, eller mer korrekt negativ feedback,
rent praktiskt på ren svenska: ju sämre sladd (högre spänningsfall) ju högre ström som blir till nytta, och ännu mer värme i sladden.
Således finns bra skäl att överdriva kabelarean så mycket som möjligt.

Och riktigt HVAK, skall förstås vara RK.

Ja det finns jordpunkter i en bil. Man använder chassiet som återledare för att minska behovet av dyr koppar vid till verkningen.
Men det handlar om låga strömmar till baklyktor etc. Men alla vet hur det kan bli korrosion i sådana anslutningar.
Att köra 20 Amp i ökänd ledare som chssiet, gör att strömmen kommer att söka sig till oönskade vägar, punktsvetsar, limmade plåtfogar, i värssta fall genom kullager, och genom bromsrör. Vi vet ju att vissa bilar äter hjullager, andra får bromsrören att rosta bort. Andra inte.
Jord till startmotor och generator är ofta dragen direkt med jordflätor.
I båtar och fartyg, ja även i flygtyg, är det förbjudet att använda skrovet som återledare för ström.

Har erfarit många fall där dunka dunka installationer i blir går dåligt, ända till man drar in en rejäl minusladd som återledare.

För husbilar är det sällsynt att använda chassijord i bodelen.

Roysan

Jag tror jag dimensionerar för ett normalfall på max 300W vid minst 12V, med en viss marginal. Och går man över den marginalen, så tar jag risken att säkringen går eller växelriktaren stänger av. 10mm2 ska klara 35A och växelriktaren larmar vid under 11V plus stänger av vid under 10V.

Och det får nog bli Mega/ANL-säkringar för det verkar svårt att hitta en säkringshållare som har tillräckliga anslutningar för 10 mm2-kabel. Vill nog helst ha kabelsko och skruvanslutning. Och jag tror inte man får in en 10mm2 kabelsko i de skruvanslutningar som vissa midi-säkringshållare har?

Eller är det nån som har bra tips på säkringshållare för 35A flatstift-säkring och 10mm2 kabel?

MiniLux Pro - Smart Miniprojektor med Bluetooth och WiFi (2025 Modell)​

Hej!
Vi har en liten 300W växelriktare till TV:n och skulle vilja dra en mer permanent 12V-kabel till den. Jag har letat runt på forumet och nätet, men tycker det är svårt att hitta något tydligt svar anpassat till våra förhållanden. Så jag hoppas på skräddarsytt svar via detta eminenta forum. :-)

Kan detta vara något istället för eran stora TV MiniLux Pro - Smart Miniprojektor med Bluetooth och WiFi (2025 Modell)​

Tillbaka
Toppen