• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe X740/X780

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Undrar om någon på forumet har erfarenheter av Kabes crossovermodeller? Nu när vi provat på husbilslivet i ett år och fastnat totalt, vill vi ha samma vinterstandard som i vår tidigare Kabe husvagn från 2015. Kikat på x780 och x740, båda med långbäddar.
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Hej
Jag har en Lgb 780 Crossover, 2015. Vi är jättenöjda med bilen. Det vi är mest nöjda med, då vi kör året runt är den vinterstandaren som bilen erbjuder. Vi har inte haft någon bil som kan jämföras med denna. Vi har haft Dethleffs och Adria Matrix innan, går inte att jämföra på samma dag. Känns tryggt att åka ut med denna bil.
Ni kommer inte ångra er.

Mvh
Stefan
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Har en 780 lgb. Köpte den efter semestern förra året så har tyvärr inte hunnit använda den så mycket. Var en runda i Mosel i sep med runt 30 grader och isoleringen är riktigt bra även mot värmen. Så här långt är jag mycket nöjd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft två Kabe den senaste en 780LXL-17,tyvärr klarar inte Kabe att hålla kvaliten uppe, båda bilarna har varit på verkstad för mycket, bytte den senaste efter 6 månader till ett annat märke.
Skall ni köpa gå igenom bilen noggrant, åk på provtur någon vecka för att se att allt fungerar.
Taksängen är elektrisk utan manuell backup något jag påpekade ,vilket försäljaren viftade bort, efter 3 månader hängde sig sängen halvvägs upp, fick leva med det en vecka till verkstan fixade felet,
tyvärr är listan lång på fel.
 
Senast ändrad:

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Har gått igenom hela min bil och kan inte se att Kabe direkt gjort några genvägar på kvalitén. Tror nog att dom flesta husbilstillverkare har några back jobb speciellt på nya bilar produktionstakten är hög och återförsäljarna känns ibland lite lama med leverans inspektionerna. Kan inte svära på det men då jag inspekterade min elektriska taksäng så fick jag känslan av att det skulle fungera att trycka upp sängen manuellt ifall motorn på av, men som sagt har bilen på vinterförvaring nu så kan inte bekräfta det.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sängen får du aldrig upp utan motor, den hänger i remmar som dras av motorn, tyvärr är det inte "några" backjobb utan en hel del, felmonteringar, samt underdimensioneringar på vissa detaljer, kök/badrumsluckor tex. ramlar loss efter några hundra mil, läckage mm. min lista var lång, efter två bilar fick det vara nog,
skall sägas att återförsäljarna har gjort vad dom kunnat för att hjälpa till.
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Vilken bil man ån väljer tror jag man kan ha otur med. Spelar nog inte någon roll viket märke man har. Min 780 har fungerat utmärkt sedan jag köpte den ny 2015, fortfarande toppen nöjd.

//Stefan
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Husbil eller husvagn så är det ett hantverk. Vilket märke som helst har samma problem. Blir alltid mer eller mindre backjobb. Det var därför jag köpte en Beg. Husbil för att slipa sånt. Sticker jag ut näsan men kabe är ett bra kvalitet. Och jag har kollat Beg. Marknaden av husbilar. Jag hade en Cabby husvagn 06 , när jag köpte en Beg husbil så blev det en kabe 750 t 2011. Mycket bra husbil som jag kommer behålla i många år.
Ps Jag är inte märkes frik men vill ha kvalitet som håller länge De.
Mats
 
F

F.d. 26513

Guest
Tack för bra input. Har dock snöat in på en Dethleffs Trend 7877-2. Främst på grund av rundsittgruppen och lastvikten.

Tycker det är svårt att hitta bilar med skön soffa för häng framför tv:n. Där tyckte jag 7877:n var helt fantastiskt.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Kan anbefale Kabe Travelmaster Royal Crossover 780 LGB 2019 på det varmeste.
-God plass i garasjen.
-Gode kjöre egenskaper, lang akselavstand. Greie kjöreegenskaper med släpvagn totalvikt 1300kg!
-Lavt tungdepunkt, stabil i sidevind.
-Kvalitet i bodelen,
-Utmerket klima vinter/ sommer.
-tilstrekkelig motorkraft 150 HK / automat/ robotlådan funker perfekt.
-Kyl og frys, meget god kvalitet.
-Sengekomforten er av bäste kvalitet, kanskje bäst på markedet.
-Lite eller ingen stöy fra Alde !
-Manöverpanelet logisk og lett å betjene.....
-Bra lastvikt.....
fremdeles god jul
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan anbefale Kabe Travelmaster Royal Crossover 780 LGB 2019 på det varmeste.
-God plass i garasjen.
-Gode kjöre egenskaper, lang akselavstand. Greie kjöreegenskaper med släpvagn totalvikt 1300kg!
-Lavt tungdepunkt, stabil i sidevind.
-Kvalitet i bodelen,
-Utmerket klima vinter/ sommer.
-tilstrekkelig motorkraft 150 HK / automat/ robotlådan funker perfekt.
-Kyl og frys, meget god kvalitet.
-Sengekomforten er av bäste kvalitet, kanskje bäst på markedet.
-Lite eller ingen stöy fra Alde !
-Manöverpanelet logisk og lett å betjene.....
-Bra lastvikt.....
fremdeles god jul
Har haft en 780X ska kanske nyansera synpunkterna lite.
Byggkvaliten varierar minst sagt.
150hk/ robot är segt,hade 177+BSR något bättre.
Kyl/frys är samma standard i dom flesta märke.
Byig sidvind gäller att hålla i ratten,inte stabil,känns topp tung.
Övrigt håller jag med perhagen.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
-Jeg kjörer i norra Sverige og i Norge, sidevind ingen problem!
-Motorkraft tilstreekkelig til vanlig kjöring, d.v.s skandinaviske forhold, og la det väre sagt med en gang, jeg sparer ikke på kruttet!
-I min husbil, ingen feil, byggekvaklitet mye over gjennomsnitt, ingen knirk og rassel, whatsoever....
-kyl og frys av beste merke, jeg har ikke snakket om andre.....
Skjönner at å snakke positivt om et Svensk kvalitets produkt, blir vcanskelig for de som ikke valgte rett, hiihii


Som konklusjon; velg Svensk, stött opp produksjonen av extremt dyre HB, men du verden, hvilket staussymbol, triller man inn på en camping, treffer man ofte Niesman, Carthago, Hymer, Concorde m.fl,

jeg lurer på hvorfor de IKKE hilser på oss "Kabe"-folk?

At man er avensjuk er forståelig, men dog?

fremdeles god jul...................
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
jeg lurer på hvorfor de IKKE hilser på oss "Kabe"-folk?

At man er avensjuk er forståelig, men dog?

Är det julspriten som slagit till, någon annan förklaring till en sådan slutsats kan jag inte dra.

Avundsjuk på en Kabe
tenor.gif
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Ser man det, utrolig lite som skal til, så er det full fyr!

Litt alvor, realitet basert på lang observert erfaring, langs landevegen, på camping- og ställplatser, ispedd med spissformulert humor, vel....

Uansett; Hei sveis! Fortsatt god jul

Man behöver jo ikke alltid väre "påvirket", ikke sant?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Oavsett vilket märke man kör så anser man ju det som det bästa. Byter man bil så kan det självklart ändras. Men man vill ju alltid vara nöjd med det man har, annars tror man ju inte ens på sig själv eller hur. Vi har ju alla valt vår husbil som bäst utifrån våra egna värderingar, men alla tycker vi olika. Vilket är en himla tur, annars skulle vi köra samma bil allihop. Vad skulle vi då smågnabbas om? Resesällskap, körstil, resmål osv. God (H)jul på er alla.
 
Senast ändrad:

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Har ägt ett gäng mer eller mindre nya burstner nu senast en argos 747 uttagen mars -19 för min del är de flesta bilar under 2 miljoner ett plockepinn när man köper dem men bara man är medveten om det så är det väl inget problem. Grannen köpte en kabe 760 2017 helintegrerad var en del och plocka med även på den. Över 2 miljoner ska jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en sådan bil.

God jul o Gott nytt år på er!
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Jag är nöjd, älskar vår argos har allt som vi vill ha. Tillägg...i min värld tar det 2 år att bygga färdigt en hb. Haft 7 st men kanske bara haft otur...gäller väl de flesta hb.
 
Toppen