• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe Travelmaster -84

F

F.d. 50074

Guest
Hej!
Vi är intresserade av att köpa en Kabe Travelmaster, och varit och tittat på en 1984 års modell. Vi är nybörjare när det gäller husbil, och undrar om ni vet om det finns några vanliga, typiska fel på just den modellen? Är det något annat ni kan tipsa oss om som vi bör kolla upp innan vi bestämmer oss?

Tack på förhand!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Är det en Kabe Travelmaster -84? Om så är fallet syna den väldigt noga, själva husdelen.
Är det något som KABE haft problem med så är det FUKT:wideeyed: bland annat.
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ok, förstår! Tack för det tipset! Är det några speciella ställen som man kan kolla för att få en hint om det är fukt i den?
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Över allt:wideeyed: Det kan bli en väldigt dyr affär tyvärr. Överväg något annat om ni inte får den gratis och vill lägga ner en massa jobb eller pengar. Men är den fukttestad av aktoriserad verkstad och ni får ett protokoll så kan det var OK.
Lycka till:)
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Nej, det är privat, så då är det ju inte så enkelt förstås... har du tips på modeller som är lite säkrare än Kabe, rent generellt, menar jag? Nu är vi ute efter en äldre, billigare husbil, som är eller snart blir veteran.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe Travelmaster -84

Det är en gammal klasiker där kann inte finnas många sådana kvar där bygdes inte så många på den tiden det var kabes första försök med husbil, och som vanligt var den före sin tid hur många husbilar på den tiden hade vatten buren värme den var utrustad med en Alde långejan panna en av dom bästa pannor som någonsin tillverkats,

Den bygdes på ett reualt master chasi ihop med Volvo och såldes även hos volvohandlarna men som vanligt var Kabe för tidigt ute där fans inte marknad för husbilar på den tiden så tillvrkningen llades ned,

Det är riktigt att syna den noga det skall man alltid göra med begagnat från den tiden även Husvagnar fukten var ett gissel på den tiden oavsett märke, men tycker du den är värd att satsa på så köp den du får en bra vinterbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabe Travelmaster -84

Om jeg ikke er feil informert så var det ingen andre enn N+B Clou som benyttet Alde i en husbil FØR Kabe. Det er litt uklart om 1981 Clou hadde en egenprodusert vatnvarme panna eller om den hadde Alde. 1983 hadde uansett Alde.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Precis som BeRoka skriver det var ett försök av KABE att bygga husbil. Husdelen byggdes precis som de byggde husvagnar men anpassade efter "bilen".

Nja, alla vagnar kan ha fuktskador. Själv köpte jag en Dethleff -91:a. Fiat diesel som haft två ägare tidigare, den andra hade endast kört 300 mil med den.

Full dokumentation på ALLT fanns. Jag hade med mig ett proffs (släkting som jobbar med just Husbilar) när jag testade denna. Inga fuktskador kunde hittas.

Sedan har vi även sjäva fordonet!
Det är ju en bil också. Kolla i vilket skick den är, service, rost, och så vidare, Kolla under chassit.

Fungerar allt, vattenpumpar, kranar, värmen, kylskåpet, ev. Toa, ja allt, ta god tid på er det brådskar inte det finns hur många som helst på beg.marknaden att välja på.

Allt är en prisfråga och det är inte alltid man få vad man betalar för.

Är det bensin eller diesel motor?
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Det är en bensinare.
Har insett att det är väldigt svårt att hitta en bra husbil! Nu behöver vi ingen jättefin och i bra skick, utan vill köpa en billig en som vi kan ligga i några nätter per år. Den kan ha en del skavanker, det gör inget, men vi vill ju inte köpa en som visar sig genomrutten. Det är nog rena lotteriet, antar jag.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

OK då gäller det bara att hitta något som är "helt och rent". Dessutom har bensinare lägre andrahandsvärde, kör ni inte många mil/år så kan ni göra ett riktigt klipp på en sådan.
Ex. Tror inte KABE återförsäljaren i Öggestorp byter in en bensinare längre.

Jag tycker ni resonerar klok om ni nu bara skall ha den för ett par övernattningar under året. Då skulle inte jag inverstera flera hundratusen på en Husbil.

Det har inte jag gjort heller det finns fina ex. under 100.000 kr.
Men risken:) är att har ni börjat husbilslivet så kan det bli mer än "de där par gångerna";)

Och då vill ni ha något annat kanske. Då gäller det att få igen lite på den som skall bort om ni förstår hur jag tänker.

Sedan detta med värmen. Jag har haft båda delarna vattenburen och luftvärme eller "fläktvärme". Nu luftburen i min bil och eftersom jag aldrig vinterkör så ser jag inte behovet av avancerat värmesystem i bodelen. Den Traumavärmare jag har ger en alldeles utmärkt behaglig värme för mina behov när det behövs.

Men det finns säkert olika åsikter om detta, men jag har haft husvagn sedan 1972 av olika modeller både med punktvärme (endast en kamin) Alde vattenburen, och Traumavärmare. När det gäller husbil är jag ganska ny i den branchen men har blivit väldigt biten:music-icon:
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Förstår att risken finns att vi blir sålda på husbilslivet :) Vi lånade en förra sommaren och tyckte det var väldigt mysigt. Men först vill vi köpa billigt och testa och se hur mycket den verkligen blir använd. Man får väl byta upp sig efterhand, som du skriver!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kabe Travelmaster -84

Kan det vara den här bilen som omtalas?

Väl bibehållen Kabe Travelmaster -84 | Värmland | Blocket

Är bilen fullt fungerande inkl all bodelsutrustning och fuktfri, skaplig historik på service och besiktningspapper.

Du har ganska säkert bra prutmån på den, kanske värt att försöka med 35-40,000 kr, titta på Blocket om vad som finns för bilar i den tänkta prisklassen i närheten för att ha att jämföra med.

//Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kabe Travelmaster -84

Jeg finner det som en god strategi, kjøpe en billig bil i noenlunde skikk og se hva en vil ha annorlunda i neste bil. Det er ikke ofte at en treffer rett med første husbil :).

Om du får låne en fuktmetare og stikker denne inn i vegger, tak og golv så ser du om det finnes fukt i dag - viktigst er det langs skarvorna i utsidan. Trykker en med fingeren på veggen og finner mjukere punkt så er det tegn på at det har vært fukt, en bil som har overvintret inne i oppvarmet lokale med åpne fönster og dör kan være fuktfri, men fuktskadet. Missfarging av vegg og takkledning er og symtom på tidliger fuktskade. Slike symptomer gjør at en bør sjekke om det er utført utvendig tetning, da kan bilen være helt ok i mange år til.
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Precis denna är det vi har tittat på!

Det här med fukt har vi ju ingen aning om, och vi vet inte riktigt hur man ska kolla det.

Hon sa att det inte gick att pruta, men det tog jag inte på allvar :) Det luktade ingenting inuti, men det sa någon efteråt att det inte betyder något. Fukt kan det vara, och om det nu har varit Kabes akilleshäl känner jag mig lite skeptisk.

Men jag måste säga att jag är HELT SÅLD på "planlösningen inuti husbilen. Rymlig och bra! Men som sagt, tänk om han är rutten under...
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kabe Travelmaster -84

Knut beskriver här ovanför ganska bra hur du undersöker om det finns ny eller gammal fukt i bilen.

Sedan är det ju så att det är köparens marknad, och det finns mycket husbilar i dessa prisklasser, därför är det bra att ha lite koll på marknaden runt omkring.

Det är ju också så att en husbil man hittar och känner att man kommer att trivas med, då får ju också den egna plånboken avgöra om man vill betala begärt pris eller hur hård man ska vara med prutningen.

//Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ja, tack så mycket för det! Då har vi något att gå efter när vi tittar, antingen på denna eller en annan husbil.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe Travelmaster -84

Alt går att pruta på vill dom bli av med bilen så pruta på priset låna bilen och testa den på en verkstad, Motormännen har sådan test verksamhet när det gäller fukt så ärden inte mer utsatt för det än andra 80 talare men vist var där endel fukt skador på den tiden men dett gäller alla oavsett jag har haft husvagnar sedan 1970 olika märke inte bara kabe även om dom övervägt, på den tiden fans inte så bra tätningsmassa så den torkade med tiden men den kann även vara omtätad det var vanligt förr när domm bytte in vagnar pruta allt är prutbart.
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ja, det är väl svårt att komma undan fukt... vi förväntar oss inte heller att hitta en helt fuktfri i och med att vi letar efter en gammal. Men samtidigt får den inte vara genomrutten, och det är ju detta som är så svårt att avgöra, hur illa det egentligen är.

Pruta är inte min starka sida, men jag ska göra ett ärligt försök, antingen på denna eller en annan :)

TACK alla för att ni svarar, har just förstått att detta kommer att vara ett bra forum att ha tillgång till, den dagen vi äger en husbil!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ja, det du inte får svar på här det finns inte:). Visserligen olika åsikter men HBK,s forum är outstanding:music-icon:Missa inte forumet Under Markisen där finns hur mycket som helst.
Blir ni medlemar så får ni tillgång till massor ex. ställplatser i Sverige och Europa med GPS kodinater det är min favorit när jag planerar resan:)
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Tycker Ni tänker helt rätt med att köpa en äldre bil för att prova på (gjorde samma sak själv):).
Tyvärr är det svårt att hitta fukt eller framförallt röta som inte ger utslag på en fuktmätare (fukten i sig är ju inte det viktigaste, utan det som följer i spåren dvs mögel).
Men visst går det att hitta bra bilar tex sådana som fått sina fuktskador redan åtgärdade professionellt (eller av ngn xtrem entusiast - finns bra exempel på sådana på forumet).
Bensin tycker jag bara är negativt (här kommer jag säkert att få på skallen) alldeles för klena, man tröttnar på att ständigt behöva växla ner. Inte för att en gammal diesel är någon raket, men tveklöst har de bättre ork.
Så om Ni väntar några veckor så har jag en till salu som uppfyller ovanstående krav :twitcy:
 
Toppen