• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

K - Sprit för diesel

F

F.d. 52920

Guest
Vilken tillsats skall man använda i diesel bilar för att undvika is sörja i tanken / filtret vid sträng kyla?
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Man kan använda isopropanol, kan köpas på bensinstation eller i tillbehörsbutik.
Ulf
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: K - Sprit för diesel

Såg igår en person köpa "K-sprit" till Diesel i Oravais på ABC-macken.
Kom inte ihåg exakt vad som stod på den men det var typ en halvlitersflaska med smal lång hals och ljus - nästan vit till färgen.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Hej,
Mackarna har ju vinterdisel i sina tankar nu,någon tillsats behövs ej om man inte har sommardisel i sin tank,då är det lämpligt att inhandla antingen K-diseltillsats eller LYSFOTOGEN om man redan har fått parafinering,(parafinet i diseln klumpar sej som en sörja),ca,20%fotogen brukar vara lämpligt.
Om en resa med tankning i söder mot norr är det lämpligt att gardera sej,men Norrlandsmackarna brukar vara väl förberedda för kylan och blandar i frysskydd.
Om man tar med sej ett par extra K-diseltillsatsflaskor på sin norrlandsresa är Du väl garderad.
Ha repekt för kylan så är den en "vän på vägen".
Ha de Bernt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

En gammal hederlig Dieselmotor klara att gå med c:a 25% lågoktanig bensininblandning.
Underlättar definitivt kallstarter.
Om det funkar lika bra med en commonrailmotor vet jag ej.;)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Detta med bensininblandning har jag hört talas om,men aldrig vågat praktisera,fast frestelsen varit stor när det har varit svinkallt och motorn inte vill starta eller har stannat en mörk natt på en mörk skog,det är ju då det händer.
Varit för rädd om insprutningspumpen kan tänkas.
Ett helt liv från Hesselmans tiden efter landsvägen,med dieselmotoreroch ett långtradarekipage hade HELA 135 HRK.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 27838

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Bensiniblandning förhindrar även att parafinet klumpar sig.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Det där med bensin i tanken fick jag också höra av ett par finska långtradarchaffisar på färjan hit.Men nu har jag tankat fullt på Shell i Eskilstuna och hällt i 1 flaskor av detta K-skydd.För grabbarna på macken visste ju inte hur mycket kyla deras diesel stoppa för.
 

Bilagor

  • IMGP1308.JPG
    IMGP1308.JPG
    473,9 KB · Visningar: 13
  • IMGP1310.JPG
    IMGP1310.JPG
    427,8 KB · Visningar: 10
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

Hej.
Sprit är inte bra för dieselmotorer,tror Du att Du har diesel som inte tål kyla så använd lysfotogen eller lyspetroleum som vi säger i Finland,det har jag använt mycket tidigare.
Mvh Jan-E.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: K - Sprit för diesel

När jag i slutet på 80-talet körde på Svelast i Värnamo med en Scania 111 blandade vi vid sträng kyla i 10 liter bensin per 100 liter diesel,men på den tiden var det ju mekanisk dieselpump och fanns inte förvärmning heller så jag vet inte hur det funkar med moderna dieselmotorer med insprutning och förvärmning.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: K - Sprit för diesel

Hej det finns ett medel som heter PM XERAMIC DIESELPROTECTOR som skyddar ner till minus 40 grader 1 liter räcker till 1200 liter diesel kostar 165,00 finns i biltillbehörs butiker
GOTT NYTT ÅR

/ stanton:msn_drink:
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: K - Sprit för diesel

Vilken tillsats skall man använda i diesel bilar för att undvika is sörja i tanken / filtret vid sträng kyla?

God fortsättning på det nya året strax bortom knuten
angående diesel- tillsattsmedel så köper jag ett bra medel
på Jula..Vid namn Tripak höjer bl.a C-talet på bränslet
smörjer + håller spridarna rena motverkar sörja i tanken
Flaskan innehåller ½liter och räcker till 650liter bränsle
man kan läsa mera om detta märke på nätet sök på google

Svärfar hade denna tillsatts i sina Lastbilar i flera år jag själv märker
att Fiaten blir mycke piggare...priset på jula är 199kr

Ha det gött Håkan :twitcy:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: K - Sprit för diesel

hej jag hadde ca 7liter bensin till 65liter diesel flera år (förkammardiesel)mb220 glödstart den startade alltid vid -10 grader utan bensin startade den inte vid+-0grader nu startar fiat även när man glömmer att glöda det har hänt rätt mycket på 40år gammal bilmek
det finns redan tillsats i diseln vintertid håkan r
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

hej jag hadde ca 7liter bensin till 65liter diesel flera år (förkammardiesel)mb220 glödstart den startade alltid vid -10 grader utan bensin startade den inte vid+-0grader nu startar fiat även när man glömmer att glöda det har hänt rätt mycket på 40år gammal bilmek håkan r
:confused:Hej på er alla så här på det nya året , har kört dom flesta sorters diesellastbilar , jovisst blandade vi i Lysfotogen en gång i tiden har även varit med och blandat 2 takt olja i dieseln , men det är nog säkert 8-10 år sen senast .
Alla stora oljebolag har ju vinterdiesel som funkar utan problem ner till en 35-40 minus grader .
Varför ska man då hålla på att söla med en massa tillsatser ?
Själv kör jag diesel året om utan tillsatser och det verkar funka hur bra som helst .
;) Rulla Lungt .
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: K - Sprit för diesel

hur vore det med ett vindskydd för utsatta bränsledelar?
Dagens mackar matar ju ändå i lämpliga "antifrysmedel" när det blir kallare!

En diesel ska aldrig ha sprit, häll det hellre i föraren,
EFTER dagens körning! ;)

Själv (över-)lever jag efter devisen:

Ratt och sprit går bra,
men inte sprit och ratt! :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen