• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körprov med automatväxellåda

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
I det tredje körkortsdirektivet står det följande om körprov med automatväxellåda:
B. KÖRPROV
5. Fordonet och dess utrustning
5.1 För att få framföra ett fordon med manuell växellåda krävs ett godkänt körprov som genomförts i ett sådant fordon
Om en sökande genomför körprovet i ett fordon med automatisk växellåda skall detta anges på det körkort som utfärdas på grundval av detta prov. Körkort med en sådan angivelse ger endast behörighet att framföra fordon med automatisk växellåda.
Med "fordon med automatisk växellåda" avses ett fordon i vilket utväxlingen mellan motorn och hjulen endast kan varieras med gaspedalen och bromsarna.

Hur ska man tolka sista stycket (blåmarkerat)?
De flesta automatväxellådor kan ju varieras manuellt inte endast med gas och broms,
hur är det robot växelådorna dom kan man väl köra manuellt.

//Winamp
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Körprov med automatväxellåda

Hej.
För att erhålla körkort för manuell växellåda MÅSTE fordonet vara utrustat med kopplingspedal. Det framgår av regbevis om fordonet automat eller manuell.

Med vänlig hälsning,

Stig
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Körprov med automatväxellåda

Hej.
För att erhålla körkort för manuell växellåda MÅSTE fordonet vara utrustat med kopplingspedal. Det framgår av regbevis om fordonet automat eller manuell.

Med vänlig hälsning,

Stig

Ja jag har missförstått lagtexten, det är naturligtvis avsaknad av kopplingspedal man menar. Jag tolka det som om man kunde växla manuellt med växelväljaren så räknades det inte som en automatväxellåda vid uppkörning.

//Winamp
 
Toppen