• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga

F

F.d. 52920

Guest
Har en finsk registrerd husbil och tänkte låna ut den några väckor till mina barn för att köras i Sverige båda har svenska körkort.
Får man köra en utlänsk reggad bil med svenskt körkort i Sverige?
Här i Finland får man inte köra en svensk registrerad bil med finskt körkort utan att bilägaren sitter med i bilen!
Hur förhåller det sig i Sverige ?

M.v.h. Folke
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga

Tänkte låna ut min svenskreggade husbil till min finska kusin med finskt körkort och har fått klarlagt att det är försäkringsbolaget, som avgör om jag kan låna ut bilen, när de hälsar på här!
Vägverket har ingen åsikt i saken, säger de.
Mitt svar kanske inte hjälper dig, men du bör kolla med ditt försäkringsbolag först!
Vänligen Pirkko
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

Hej Pirkko Har nu ringt Vägverket i Sverige o dom hänvisade mig till Trafikpolisen.Ringde trafikpolisen i Stockholm och enligt dom fanns det inget hinder,ifall deras körkortsbehörigheten räcker.Men blev också uppmanad att kontakta försäkringsbolaget o fråga hur dom ställer sig ifall det händer en olycka.Kontaktade mitt försäkringsbolag NORDEA och enligt dom fanns det inget hinder,men dom bad mig skriva en fullmakt att ha med i bilen ifall det det skulle hända något oförutsett.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Körkortsfråga

Här i Finland får man inte köra en svensk registrerad bil med finskt körkort utan att bilägaren sitter med i bilen!

Är du verkligen säker på det där? Att det har varit så vet jag men jag har ofta hyrt en paketbil hos t ex Avis i Södertälje och visat finskt körtkort utan problem. Om jag blivit stoppad av polisen i Finland och visat körkortet så har inte det heller varit några problem.
Ett körkort utfärdat i ett EU-land gäller ju i hela EU och det är väl knappast polisens sak att kontrollera vem som äger den bil jag kör?
Det är förstås skillnad om bilen är anmäld som stulen men eljest borde väl polisen vara mest intresserad av att jag är behörig att framföra fordon?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Körkortsfråga

Det är/har varit samma regler i Sverige att man som svensk inte får köra utlandsregistrerad bil i Sverige mer än kort tid i samband med hemflyttning från utlandet.

Jag vet att samma gäller i Norge. En bekant hade besök av vänner från Norge vars bil gick sönder under besöket. Han lånade då ut sin bil till dem för att de skulle kunna köra hem medan deras bil var på verkstad. Norsk polis/tull beslag tog bilen och efter en hel del krångel fick ägaren åka till Norge och hämta tillbaka bilen.

Många danskar har sina husbilar registrerade i Tyskland av skatteskäl och de får köra med dem i hela Europa undantaget Danmark.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

Samma svar fick jag av polisen här i Finland ifall någon med Finskt körkort skulle kört min bil (svensk reggad)utan att jag själv varit med i bilen och denna person blivit stoppad skulle tullen beslagta fordonet.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Körkortsfråga

Enligt riksdagens upplysningstjänst gäller ett körkort som utfärdats i ett EU-land i alla EU-länder. Anledningen var att det tidigare kravet på att byta ut körkortet efter ett års bosättning i ett annat land ansågs hindra den fria rörligheten för personer.
Den som flyttar permanent till Finland behöver alltså inte byta ut sitt svenska körkort men inte kan det vara så att körkortet bara gäller för svenskregisterade bilar i Finland? Analogt med detta så skulle alltså den som är permanent bosatt i Sverige med sitt finska körkort bara få köra finskregisterade bilar i Sverige?
Nog är finska myndigheter ett sällsynt släkte men det finns ju gränser...

Angående Norge så är de inte med i EU och kan alltså ha särskilda bestämmelser.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

"men inte kan det vara så att körkortet bara gäller för svenskregisterade bilar i Finland? "

Med utländskt körkort får jag köra Finsk registrerade bilar i Finland,men en finne bosatt i Finland med inhemskt körkort får inte köra en utlänskregistrerad bil,så har jag fattat det.Rätta mig om jag har fel !

Denna fullmakt fick jag av mitt försäkringsbolag.(Nordea)
 

Bilagor

  • Fullmakt för fordon (1) - Kopia.pdf
    14,3 KB · Visningar: 14
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga

Hej Folke, du får många märkliga svar på en enkel fråga, hur man har det i Danmark eller förr i tiden etc..
Idag får en svensk medborgare köra en utlandsregistrerad bil, går att tydligt utläsa på vägverkets hemsida.
Jag kommer inte ihåg om det är i 6 månader eller 12 månaders perioder.
Dock är det viktigt att man har med sig en fullmakt under färden som styrker att man har tillåtelse att bruka fordonet av ägaren. I annat fall kan det bli en cirkus med tullen eller polisen, de har undersökningplikt.

Svaret på din fråga är att du kan låna ut din finskregistrerade husbil till dina svenska ungar.
Men för säkerhets skull så gå in på vägverkets hemsida och ladda ner texten och spar denna utskrift i bilen.
Tullare och poliser är inte alltid så pålästa.

[FONT=&quot]Mvh Torbjörn [/FONT]
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Körkortsfråga

"men inte kan det vara så att körkortet bara gäller för svenskregisterade bilar i Finland? "

Med utländskt körkort får jag köra Finsk registrerade bilar i Finland,men en finne bosatt i Finland med inhemskt körkort får inte köra en utlänskregistrerad bil,så har jag fattat det.Rätta mig om jag har fel !

Jag har kontaktat polisen i Tammerfors och vi får se vad de säger. Men Rantzow har en poäng i sitt påstående att poliser och tullare inte alltid är så pålästa.
Eljest tror jag precis som han att det numera inte är något problem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Körkortsfråga

..............Idag får en svensk medborgare köra en utlandsregistrerad bil, går att tydligt utläsa på vägverkets hemsida.................

Jättebra att få det bekräftat! Har du möjlighet att lägg in en länk till var man kan läsa om det på Vägverkets hemsida, så slipper alla att leta efter texten?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga

Hej Gunnar.

Var inne och tittade på vägverkets hemsida för att hitta informationen.
Vilken röra det har blivet, med hänvisning till Transportstyrelsen, körkortsportalen etc.
Hopplöst att hitta något man söker efter.
Men jag har sett denna information för ca 1 år sen på deras hemsida.

Vi får helt enkelt hjälpas åt, den finns där garanterat..

Hittade en text:
Utlandsregistrerade fordons rätt att köra i Sverige står i "Förordning om vägtrafikregister", SFS 2001:650.

Villkoret för användning i Sverige är att fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakligliga hemvist utomlands och att fordonet har förts in i Sverige för att tillfälligt användas här. Kravet på fordons registrering i Sverige finns i Lagen om vägtrafikregister


Torbjörn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

Jag har kontaktat polisen i Tammerfors och vi får se vad de säger. Men Rantzow har en poäng i sitt påstående att poliser och tullare inte alltid är så pålästa.
Eljest tror jag precis som han att det numera inte är något problem.

Även jag har skickat en förfrågan (E,post)till polisen i Kokkola/Karleby om vad som gäller här i Finland och förhåppnigvis få ett skriftligt svar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Körkortsfråga

--------Hittade en text:
Utlandsregistrerade fordons rätt att köra i Sverige står i "Förordning om vägtrafikregister", SFS 2001:650.
...........

Detta handlar inte om frågan; om man som svensk medborgare för köra utlandsregistrerad bil i Sverige.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga

Hur lagen håller sig är lite svårt för mej att veta om man inte blir stoppad men jag har både kört norsk och Tyskreggad bil i Sverige .

Det viktiga är nog att bilen är skattad och försäkrad samt att den som kör fordonet har behörighet/rätt körkortsklass .

En bekant är Finsk men bor i Sverige sedan länge och har Svenskt körkort men har ibland sin finskreggade bil hemma i Sverige som annars står i Finland hos hans föräldrar .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

Jag har kontaktat polisen i Tammerfors och vi får se vad de säger. Men Rantzow har en poäng i sitt påstående att poliser och tullare inte alltid är så pålästa.
Eljest tror jag precis som han att det numera inte är något problem.

Har du fått något svar? Jag har väntat i 2 dagar på svar från polisen i Karleby men dom behagar inte svara mig.

Men däremot fick jag svar från Finska Tullen!
En i Finland stadigvarande bosatt person får inte ens tillfälligt använda ett utlandsregistrerat fordon i trafik i Finland.

Förutom husbilen så tog jag med mig en gammal Nissa Sanny
som flyttgods,o titta vad dom skrivit längst ner på registreringsbeviset om användadet av denna bil.

 

Bilagor

  • File0168 - Kopia.pdf
    1,5 MB · Visningar: 72
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga

Hej Gunnar, skönt att Du hittade informationen om reglerna i Sverige.
Jag visset att de fanns där någonstans men var inte krycka att hitta dem själv.
Blev faktiskt lite orolig ett tag för att vägverket ändrat reglerna igen.
När jag satt där och letade och gav upp, så sa min fru hånfullt till mig.
Nu har du gjort bort dig ordentligt inom HBK, när du inte kan stå för vad du skriver.

En av anledningen till att jag körde fast var vägverkets dåliga grammatiska ordval med ” Utländskt registrerad ” som borde vara ” Utlands registrerad.”..
Lika dålig svenska som att säga ”min bil är utländskt tillverkad ” I mitt tycke usel svenska.
Detta kan vara en av anledningarna att folk inte hittar vad de söker på deras hemsida.

Men nu är frågan äntligen utagerad för gott.

[FONT=&quot]Torbjörn[/FONT]
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Körkortsfråga

Stållde frågan till Vägverket för några dagar sedan,här kommer svaret.


Tack för ditt e-brev!

I 10 § Förordning(2001:650) om vägtrafikregister (FVTR), kan man läsa: Ett
fordon i internationell vägtrafik i Sverige skall vara registrerat i en främmande stat.

1. om den har införts och används av en person som är bosatt i utomlands men som
tillfälligt vistas här,
2. om det uppfylller de villkor som gäller för ett sådant fordoni brukarens land.

Enligt 14 § i FVTR, så behöver inte registreringsbeviset följa med fordonet, om
fordonet är registrerat i Danmark, Finland eller Norge. Registreringsskyltarna skall
godtas som bevis för registrering. Detta gäller personbilar och motorcyklar.

Om trafikpolisen inte har några synpunkter på det, enligt 10 § .1, och eftersom
14 § i FVTR tar bort skyldigheten att behöva visa registreringsbeviset. Då kan inte
polisen, även om dom skulle vilja veta det, på ett enkelt sätt ta reda på vem som
äger fordonet.

Så lagen sätter enligt min tolkning inget hinder för att ni inte
skulle kunna låna ut fordonet. Tillfälligt brukande gäller i upp till 1 år, så ett par
veckor går då alldeles utmärkt!

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXX
Handläggare

Trafikregistret


Transportstyrelsen
70181 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
 
Toppen