• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej alla husbils vänner,

En fråga om körkortet.

Jag har AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE

Min läkare har problem med att uppdatera mitt körkort för att jag har för högt blodtryck, kan hon göra så?

Blodtryck 153, ska naturligtvis göra allt för att få ner blodtrycket.

Har haft körkort innan 96 men har åkt för fortkörning och blev av med körkortet, en förseelse jag inte kan försvara.

Blir problem till sommaren om jag inte får behålla högre behörigheten.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag skulle söka mig till en annan läkare. Jag ska snart få min högre behörighet prövad igen. Min läkare verkar för att jag ska få den förlängd trots tre års sjukskrivning i postcovid. Han anser att det motiverar mig till fortsatt rehabilitering.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Medicinerar du för blodtrycket och det är bra med det ska det inte vara problem, det har det inte varit för mig och jag har även bussbehörigheten.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hej alla husbils vänner,

En fråga om körkortet.

Jag har AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE

Min läkare har problem med att uppdatera mitt körkort för att jag har för högt blodtryck, kan hon göra så?

Blodtryck 153, ska naturligtvis göra allt för att få ner blodtrycket.

Har haft körkort innan 96 men har åkt för fortkörning och blev av med körkortet, en förseelse jag inte kan försvara.

Blir problem till sommaren om jag inte får behålla högre behörigheten.
Låt göra en så kallad 24-timmarsmätning av blodtrycket. Då får du ett mer rättvist resultat.
 

bussmicke

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sunne
HBK-Nr
31382
Medlemskap
2025
Håller med byt läkare vet mig ingen som blivit av med körkortsbehörigheterna för högt blodtryck har samma körkort som du men med busskort plus tungt släp har haft högt själv min läkare har aldrig nämt något om att ja ska förlora körkortet för detta ändå jobbar jag som busschaufför
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En läkare ville inte godkänna mej för mina utökade behörigheter pga för högt blodtryck, vill minnas att det var andra kollen vid 55, visste inte då om mitt förhöjda blodtryck som låg runt 180, efter medicinering har det aldrig varit nåt problem vid efterföljande hälsokontroller för körkortet. Så visst kan läkaren underkänna fortsatt behörighet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tycker inte att ditt blodtryck är särskilt högt och då jämför jag med bekanta och kollegor ( jobbar vid järnvägen). Märklig läkare. Var noga med att blodtrycket tas vid bästa tänkbara förhållande. Att först ligga och ta av allt åtsittande som livrem, klockor m.m. samt naturligtvis undvika rökning och snus flera timmar före provtagning kan sänka trycket med minst 10 enheter. Köp eller låna gärna en blodtrycksmätare och testa då och då så ser du skillnaden.
Det där med fortkörning är ju bara trams som vi alla säkert gör oss skyldiga till titt som tätt med de idiotiska svenska hastighetsreglerna med 10 upp eller ner var 500e meter på många platser......Men det är en annan fråga!
Lycka till!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag har varit med om att det tas direkt när man kommer halvt inspringande......Och detta på den årliga undersökningen för förarbeviset! Men med egen provtagning lite då och då kan man ju se hur det ändras och under vilka förutsättningar man kan få " bästa" värdet!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du skriver inte om du medicinerar för blodtrycket. Om inte är det väl en bagatell att få ner det med lämpliga preparat. Förresten tycker jag inte 153 är speciellt högt, om inte undertrycket är onormalt. Jag ligger runt det själv och läkaren är nöjd.
Jag hade sökt en annan läkare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, inte något speciellt högt tryck, övertryck, särskilt om det bara är kollat hos läkaren/vårdcentralen vid enstaka tillfälle.
Vet inte men det verkar vara en sådandär läkare som inte törs ta något eget ansvar utanför perfekta normen och underkänner mer för sin egen skull än friar för din. Om alla som har lite högt blodtryck vid kanske bara enstaka kontrolltillfälle skulle bli utan behörigheter så skulle det bli förarlöst bakom många C behörighetsfordon.
En rejäl uppföljning och ev. lite medicin, eller kanske bara lite annan livsföring borde lösa ditt blodtrycksproblem som verkar gälla mer än 1/3 av manliga befolkningen över 30 år i ålder.
Kosta på dig en av de dyrare/bättre blodtrycksmätarna på apoteket och lär dig hantera den för lite egenkontroll vid inte lite stressande situationer dessutom. För om du blir lite nervös för att ha högt blodtryck nästa gång när de skall kolla så hjälper det knappast till för att hålla trycket nere.

M.v.h. JANKRO.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag "genomled" en rejäl utredning hos en privatläkare för ett antal år sedan,
betr mitt s.k. "förhöjda" blodtrycksvärde.
Många provtagningar och slutligen även dygnsmätning.
Resulterade med att jag motvilligt fick börja äta mina piller.
Det var aldrig något snack om, att vissa C- / D-behörigheter skulle återkallas....

Senare pushade jag min hustru, att testa för sitt höga blodtryck.
Hon hade ungefär samma värden från början som jag...

Det resulterade i, att hon fick ett (1) läkarbesök på VC och sen inget mer.
Ingen utredning, ingen medicinering, inget mer.., än en liten klapp på huvudet,
att "det var nog inget att oroa sig för".
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, inte något speciellt högt tryck, övertryck, särskilt om det bara är kollat hos läkaren/vårdcentralen vid enstaka tillfälle.
Vet inte men det verkar vara en sådandär läkare som inte törs ta något eget ansvar utanför perfekta normen och underkänner mer för sin egen skull än friar för din. Om alla som har lite högt blodtryck vid kanske bara enstaka kontrolltillfälle skulle bli utan behörigheter så skulle det bli förarlöst bakom många C behörighetsfordon.
En rejäl uppföljning och ev. lite medicin, eller kanske bara lite annan livsföring borde lösa ditt blodtrycksproblem som verkar gälla mer än 1/3 av manliga befolkningen över 30 år i ålder.
Kosta på dig en av de dyrare/bättre blodtrycksmätarna på apoteket och lär dig hantera den för lite egenkontroll vid inte lite stressande situationer dessutom. För om du blir lite nervös för att ha högt blodtryck nästa gång när de skall kolla så hjälper det knappast till för att hålla trycket nere.

M.v.h. JANKRO.
Jag jobbar inom sjukvården. Det kallas "Vita rocks syndromet" när blodtrycket ökar på vårdcentralen mm.

Har själv högt BTR och högre när jag är på vårdcentralen. Rekomenderar Omron mätare. Dom används på sjukhus och vårdcentralen. Dom är certifierade.

Har själv en Omron intelli sense m7 hemma.. Bra med egenkontroll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tipset att byta läkare är inte helt enkelt.
Det är inte lätt att hitta en godkänd läkare som får utföra hälsokontroll för högre behörighet. I min stad har jag inte hittat någon, i grannstaden Västerås har jag besökt 2st, och de är långtifrån billiga.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nu är jag inte riktigt uppdaterad på de olika kraven för olika behörigheter men är det inte Transportstyrelen som utfärdar eller drar in behörigheter? Läkaren ska väl bara ge en uppgift om hälsotillståndet för personen ifråga som sen skickar in uppgifterna till Transportstyrelsen? Om hälsotillståndet blir ifrågasatt av läkaren/Transportstyrelsen kan kanske TS åberopa att HBK:s samlade expertis anser att han är behörig ??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag jobbar inom sjukvården. Det kallas "Vita rocks syndromet" när blodtrycket ökar på vårdcentralen mm.

Har själv högt BTR och högre när jag är på vårdcentralen. Rekomenderar Omron mätare. Dom används på sjukhus och vårdcentralen. Dom är certifierade.

Har själv en Omron intelli sense m7 hemma.. Bra med egenkontroll.
Ok tack, bra när man får lite uppbackning från en inom vården.
Ville inte skriva något fabrikat, bara en bra/dyr, men jag har också en OMRON m7 sedan länge, och från början inte bara för min skull. Den med den styva fjädrande manschetten som verkar tillförlitligast att få bra på armen, samt att man kan skicka in den för kalibrering om den verkar underlig, men med bara hemanvändning så funkar det säkert länge ändå.

M.v.h. JANKRO.
 

Zagge

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2024
Om det inte duger med en ( vanlig ) läkare, och du får avslag så vänd dig till en läkare inom kardiologi med specialkompetens så får du en korrekt bedömning som duger som underlag om du faller inom dess rimliga kontrollvärden.
Puss
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Borde inte läkaren adressera problemet först och ordinera medicinering, före annan åtgärd? Hypertoni förekommer hos, upp till, 25% hos svensk befolkning och går att behandla.
 
Toppen