• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Lite höga krav att alla poliser i hela Europa ska kunna de svenska undantagsreglerna. Det verkar ju som att det funkar i de flesta fall även om man nu som svensk husbilsåkare kan få vänta medan uppgifterna kontrolleras. Det är ju för denna kontroll undantagen finns nedplitade i en EU förordning. Det man kan kräva är väl att EU ombesörjer så att de lokala polismyndigheterna på ett lätt sätt kan kontrollera uppgifterna. Jag förstår att man som polis inte till 100 procent litar på ett papper som en stoppad svensk husbilsturist uppvisar utan vill kontrollera uppgifterna själv.

Nu menade jag att poliserna bör känna till att det finns en EU-förordning om undantag, och vid behov kontakta t.ex. polisstationen så att de kan bekräfta vad som gäller.
Detta är inte att begära för mycket anser jag...

Om man tittar i förordningen ser man att, inte bara Sverige, utan i stort sett varje land i EU omfattas av olika undantag om behörigheter.....

EUR-Lex - 32016D1945 - EUR-Lex
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Eller så kan man ju ändra förordningen så att den mikroskopiska del av EU som har undantaget, helt enkelt får göra som de andra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Eller så kan man ju ändra förordningen så att den mikroskopiska del av EU som har undantaget, helt enkelt får göra som de andra.
Det är ju det som är problemet (om det nu är ett problem). Man kan inte så här i efterhand ta bort något man redan godkänt. Gratis C-behörighet existerar inte längre & möjligheten med grandfathers rights försvinner sakta men säkert i & med att vi blir äldre. För övrigt finns det ett EU-direktiv som säger att varje land bestämmer själv vad körkortsbehörigheten ger rätt till & detta skall accepteras inom hela EU. Har man inte C-behörighet & blir ifrågasatt i ett EU-land så får man själv bevisa att den myndigheten är fel ute. Det finns ju ambassader som kan hjälpa till. Men det är ju ganska enkelt att slippa detta genom att ta behörigheten här hemma innan man ger sig ut i Europa.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Det finns en ”nackdel” med att ta C-kort. Det gäller att lämna läkarintyg vart femte år, det slipper man med B-kort taget senast 1/7 1996. Om detta är bra kan vi diskutera men faktum är att kraven ökar med C-kort.
 
R

RobbeS

Guest
Nu menade jag att poliserna bör känna till att det finns en EU-förordning om undantag, och vid behov kontakta t.ex. polisstationen så att de kan bekräfta vad som gäller.
Detta är inte att begära för mycket anser jag...

Om man tittar i förordningen ser man att, inte bara Sverige, utan i stort sett varje land i EU omfattas av olika undantag om behörigheter.....

EUR-Lex - 32016D1945 - EUR-Lex

Jo, och så tror jag det funkar i de flesta fall. Men det enklaste hade varit om man tog beslut att alla som idag omfattas av B-96 regeln fick sina körkort omvandlade till C1 Kort. Gärna med ett enklare förarprov av något slag.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Kan man bara skriva ut det som gäller i Tyskland och Frankrike och hur gör man, annars blir det många papper.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det här har diskuterats tidigare så det finns en länk där detta finns. I denna länk finns länkar för varje land. Klicka på den & skriv ut. Här kommer några som kanske är intressanta
 

Bilagor

  • Tyska.pdf
    1,4 MB · Visningar: 72
  • Franska.pdf
    1,3 MB · Visningar: 31
  • Holländska.pdf
    1,3 MB · Visningar: 19
  • Spanska.pdf
    1,4 MB · Visningar: 18
  • Portugisiska.pdf
    1,3 MB · Visningar: 20
  • Italienska.pdf
    1,3 MB · Visningar: 20
W

Weckman

Guest
Tips till husbil firmor.
Vid köp av husbil över 3500kg så ingår C1 kort utbildning.

Claes

Bra förslag..
När jag köpte Mclaren Mercedes:en ingick faktiskt förarkurs och ett intyg efter godkänd kurs att jag fick köra vilken Mercedes model som helst, utan att ha med en MB representant med vid provkörning..
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
För personbilsregistrerat fordon: Ingen övre gräns.

För lastbilsregistrerat fordon: 3.500 kg.

Detta under förutsättning att körkortet aldrig varit återkallat.

Pålle
Vi pratade om det i helgen när jag var ute på sjön och jag blev osäker på en sak.
Är återkallat när du måste ta om körkortet och/eller är det skillnad vid indraget körkort. D.v.s. om du blir av med körkortet i säg tre månader så behöver du inte ta om körkortet men har jag då tappat möjligheten att köra tyngre bil när jag får tillbaks kortet?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Vänd på körkortet,där har du svaret,vilket år står det att du tog Bkort?
Jo, det förstår jag och frågan var för min del hypotetisk eftersom jag själv inte blivit av med körkortet. Däremot en av mina kamrater som var med i helgen hade bytt sin ganska nya Mercedes AMG mot en sprillans ny som inte var AMG (eftersom han av någon anledning inte kom överens med AMG:n). Han fick då samma kurs som Weckman och var kanske lite inspirerad på hemvägen vilket gör att han inte ens hunnit testa sin nya bil eftersom han sitter som passagerare f.n. och frugan (som inte kört bil på 26 år) kör nya bilen. Därav diskussionen om vad som gäller.
Så egentligen är väl frågan, får han köra en tung PB2 när han efter tre månader får tillbaks sitt körkort?
 
Toppen