• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga

D

Deleted member 11118

Guest
Jo, det förstår jag och frågan var för min del hypotetisk eftersom jag själv inte blivit av med körkortet. Däremot en av mina kamrater som var med i helgen hade bytt sin ganska nya Mercedes AMG mot en sprillans ny som inte var AMG (eftersom han av någon anledning inte kom överens med AMG:n). Han fick då samma kurs som Weckman och var kanske lite inspirerad på hemvägen vilket gör att han inte ens hunnit testa sin nya bil eftersom han sitter som passagerare f.n. och frugan (som inte kört bil på 26 år) kör nya bilen. Därav diskussionen om vad som gäller.
Så egentligen är väl frågan, får han köra en tung PB2 när han efter tre månader får tillbaks sitt körkort?

Nej måste ta C kort
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack för det, det var vad jag själv trodde men att bara tro kan ställa till problem. Jag ska försöka följa upp det med honom när han får tillbaks sitt körkort för att kontrollera vad det står för datum på baksidan.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Datumet på baksidan är inte tillförlitligt enligt nedan länk:

Citat:
Det framgår oftast inte av körkortet om det finns en övergångsregel som gäller dig utan det framgår av körkortsuppgifterna i vägtrafikregistret. Det datum som står på baksidan av körkortet visar när du fick behörigheten för första gången, oavsett hur många gånger körkortet har varit ogiltigt.

Övergångsregler och hävdvunna rättigheter - Transportstyrelsen
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Du verkar ha helt rätt. Att den svenska polisen då skulle ha enkelt att kontrollera en sån uppgift kan man ju förstå men hur gör t.ex. en tysk polis när någon visar upp först en utskrift av sina rättigheter som svensk och sedan ett körkort där man samtidigt verifierar att körkortet är utfärdat före den 1/6 1996?
Jag skulle tro att dom flesta skulle "komma undan" med det. Observera, jag säger inte att det är vad man borde gör men det risken att åka dit på det borde inte vara särskilt stor, allt beroende på hur mycket tid den enskilda polismannen lägger ner på ärendet.
 
M

Misty

Guest
Skrev detta i ett annat forum efter att vi kommit hem från semestern:
Ni som kör husbil över 3,5 ton och har körkort innan 1996. Hände en sak i Tyskland och polis skickades dit. De tittade på mitt körkort och sa att jag inte fick köra en så tung husbil. Försökte förklara men de trodde mig inte. Jag ringde transportstyrelsen, mitt försäkringsbolag och polisen men inget hjälpte. De sa att jag tog körkortet 2015! Det år jag förnyat det!!

Eftersom det inte står något på baksidan av kortet så skulle jag inte få köra vidare. Höll på att bli helt galen men min fru lugnade mig. Tre timmar senare hade de talat med en som visste och jag fick tillbaka regbev. och körkort. De bad om ursäkt men de hade ingen aning om den regeln. Vi borde få byta körkort så det står att vi har behörigheten. Har läst om detta innan på nätet men trodde aldrig det skulle hända mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du verkar ha helt rätt. Att den svenska polisen då skulle ha enkelt att kontrollera en sån uppgift kan man ju förstå men hur gör t.ex. en tysk polis när någon visar upp först en utskrift av sina rättigheter som svensk och sedan ett körkort där man samtidigt verifierar att körkortet är utfärdat före den 1/6 1996?
Jag skulle tro att dom flesta skulle "komma undan" med det. Observera, jag säger inte att det är vad man borde gör men det risken att åka dit på det borde inte vara särskilt stor, allt beroende på hur mycket tid den enskilda polismannen lägger ner på ärendet.
Finns ju i stort sett ingen möjlighet för utländsk polis att kontrollera om du har fått körkortet indraget,OM det är så att datumet på baksidan inte ändras vid indraget kort?
Jag vill helst undvika att ta C1 kort,pga. begränsning på 7.5T,läkarund. och förnyelse vart 5 år,samt kostnad.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Finns ju i stort sett ingen möjlighet för utländsk polis att kontrollera om du har fått körkortet indraget,OM det är så att datumet på baksidan inte ändras vid indraget kort?
Jag vill helst undvika att ta C1 kort,pga. begränsning på 7.5T,läkarund. och förnyelse vart 5 år,samt kostnad.

I dagens datoriserade samhälle är möjligheten även för utländsk polis mycket stor.

Följ lagar och regler, och lev lugnt.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag avser inte bryta mot lagen,men knappast kan en tysk polis ta sig in svenskt körkortsregister på ett enkelt sätt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Systemet finns, men för drygt 3 år sedan tyckte EU-byråkrater att det inte skulle få användas av polis.

Har för mig att jag läst att tillämpningen ändrats, men kan inte hitta källan just nu.

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Jo, det förstår jag och frågan var för min del hypotetisk eftersom jag själv inte blivit av med körkortet. Däremot en av mina kamrater som var med i helgen hade bytt sin ganska nya Mercedes AMG mot en sprillans ny som inte var AMG (eftersom han av någon anledning inte kom överens med AMG:n). Han fick då samma kurs som Weckman och var kanske lite inspirerad på hemvägen vilket gör att han inte ens hunnit testa sin nya bil eftersom han sitter som passagerare f.n. och frugan (som inte kört bil på 26 år) kör nya bilen. Därav diskussionen om vad som gäller.
Så egentligen är väl frågan, får han köra en tung PB2 när han efter tre månader får tillbaks sitt körkort?


Han blev av med körkortet under tre månader... Körkortet omhändertogs inte längre än 12 månader så får han tillbaka sina behörigheter och kan köra sin husbil..
Undantag gäller för:
  • rattfylleri eller grovt rattfylleri
  • grov vårdslöshet i trafik
  • opålitlig i nykterhetshänseende
  • annat allvarligt brott än trafikbrott.


Är spärrtiden längre än 12 månader så får han ta nytt körkort och nya behörigheter..

Gäller att var lätt på gasen med en sån bil:rolleyes:
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Han blev av med körkortet under tre månader... Körkortet omhändertogs inte längre än 12 månader så får han tillbaka sina behörigheter och kan köra sin husbil..
Undantag gäller för:
  • rattfylleri eller grovt rattfylleri
  • grov vårdslöshet i trafik
  • opålitlig i nykterhetshänseende
  • annat allvarligt brott än trafikbrott.


Är spärrtiden längre än 12 månader så får han ta nytt körkort och nya behörigheter..

Gäller att var lätt på gasen med en sån bil:rolleyes:
Där har du ju fel. Det finns ingen tidsgräns eller orsak. En gång återkallat så får man inte köra tung PB2.
Läsa på Fordon du får köra - Transportstyrelsen

EDIT: Såg nu att du avsåg C1, sorry. Då är det säkert så. :)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-08-12 kl. 18.32.31.png
    Skärmavbild 2019-08-12 kl. 18.32.31.png
    82 KB · Visningar: 13
W

Weckman

Guest
Där har du ju fel. Det finns ingen tidsgräns eller orsak. En gång återkallat så får man inte köra tung PB2.
Läsa på Fordon du får köra - Transportstyrelsen

EDIT: Såg nu att du avsåg C1, sorry. Då är det säkert så. :)

Om jag säger som så att (en nära vän:)) blivit av med kortet för fortkörning 2ggr under en 2års period 3 månader och 6 månader. Fått tillbaka kortet med samma behörighet och villkor båda gångerna. HAN kör väldigt lugnt idag och tänker på konsekvenserna om han skulle bli av med det en gång till. Måste tilläggas att HAN kör 4000mil/år och är rutinerad bilförare, men ibland kan HAN vara en riktig djurvän och släppa loss alla hästar under huven.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag säger som så att (en nära vän:)) blivit av med kortet för fortkörning 2ggr under en 2års period 3 månader och 6 månader. Fått tillbaka kortet med samma behörighet och villkor båda gångerna. HAN kör väldigt lugnt idag och tänker på konsekvenserna om han skulle bli av med det en gång till. Måste tilläggas att HAN kör 4000mil/år och är rutinerad bilförare, men ibland kan HAN vara en riktig djurvän och släppa loss alla hästar under huven.
Du får tillbaka ett indraget Bkort,men vare sig före eller efter står det någonstans på körkortet att du får köra tung husbil,detta är något du får ha koll på själv,eller har jag missat något?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

Så här står det hos transportstyrelsen om återkallande:
Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid. Under spärrtiden är ditt körkort återkallat och vi får inte heller tillverka ett nytt körkort.
T ex återkallelsepunkt 4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis:
fortkörning
körning mot rött ljus
inte tagit hänsyn till stopplikt
omkörning vid övergångsställe
vårdslöshet i trafik
olovlig körning
inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år. Du kan också få en spärrtid på ditt körkortstillstånd, traktorkort och förarbevis.
Som jag tolkar ovanstående är körkortet återkallat även om spärrtiden bara är en månad. Därmed faller rättigheten att köra tung husbil på B-kort oavsett vad det står för datum på baksidan.

Transportstyrelsen återkallar ditt körkort - Transportstyrelsen

/CG
 
W

Weckman

Guest
Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

Så här står det hos transportstyrelsen om återkallande:
Det finns nio punkter som ditt körkort kan återkallas på. Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar vi om en så kallad spärrtid. Under spärrtiden är ditt körkort återkallat och vi får inte heller tillverka ett nytt körkort.
T ex återkallelsepunkt 4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis:
fortkörning
körning mot rött ljus
inte tagit hänsyn till stopplikt
omkörning vid övergångsställe
vårdslöshet i trafik
olovlig körning
inte anpassat avståndet till fordonet framför.
Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år. Du kan också få en spärrtid på ditt körkortstillstånd, traktorkort och förarbevis.
Som jag tolkar ovanstående är körkortet återkallat även om spärrtiden bara är en månad. Därmed faller rättigheten att köra tung husbil på B-kort oavsett vad det står för datum på baksidan.

Transportstyrelsen återkallar ditt körkort - Transportstyrelsen

/CG
Ser ut att vara helt korrekt med ditt inlägg och Transportstyrelsen. Kollade just på ”min väns körkort” och han har alla behörigheter kvar och får fortfarande köra husbil över 3,5t... Men detta beror så klart av att HAN tagit körkortet innan berört datum, och att han senare även tagit trafikkort dvs alla behörigheter. Dessa behöll HAN givetvis då spärrtiden var över.. Men skulle HAN enbart haft B behörighet så hade det varit annorlunda ... Så ber om ursäkt att jag gett fel information (eller lite rätt gällande om man har alla behörigheter;)) och ställer mig i skamvrån ett tag, men en eloge till alla Er som hjälpte trådskaparen att få rätt info.... Är ju ifs därför vi försöker hjälpa varandra.
 
Toppen