Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.
Till LOS SUECOS !
Vi har samma tankar som ni har och vi har därför kontaktat Transportstyrelsen för att få rätt information. Det visade sig vara svårare än vad vi trodde att få denna information därifrån - det är m.a.o. en något klurig fråga !
Vi hade, dessförinnan, kontaktat en trafikskola i Södertälje som utbildar i tung trafik, men även utbildar till B-behörighet. och dom kunde (märkligt nog) inte svara på vår fråga gällande vår husbil (totalvikt 5 ton med en maximal tågvikt på 6 ton).
Vår fråga var om vi kunde lasta vår husbil så att den endast vägde 4.800 kg och sedan köra omkring med ett släp efter husbilen), som har en totalvikt på 1.200 kg = en tågvikt på 6.000 kg. Att åka omkring med den lastad upp till 5.000 kg och dessutom ha en släpvagn med en totalvikt på 1.200 kg är ju ej tillåtet då max tågvikt är 6.000 kg på vår husbil.
Har med hjälp av Transportstyrelsens hemsida och deras släpvagnskalkylator kommit fram till nedanstående information, men ringde ändå, för säkerhets skull, till Transportstyrelsen och efter att min kontakt där kontaktat 2 av sina kollegor så fick vi bekräftat att både du och jag lagligt kan framföra våra resp. ekipage med ett BE-kort.
(förutsatt att er husbil är PB2-reggad)
Detta exempel avser er husbil:
(jag har baserat exemplet på en släpvagn, som är till salu på nätet)
Fabrikat: NIESMANN+BISCHOFF EG/FIV Flair 8000
Tjänstevikt: 6035 kg
Totalvikt: 6700 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 3500 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 10000 kg
Släpvagn:
Fabrikat: BLYSS AH
Tjänstevikt: 540 kg
Max lastvikt: 2160 kg
Totalvikt: 2700 kg
Bromsad: Ja
Det krävs att din körkortsbehörighet B är utfärdad före 1996-07-01 eller behörighet C1 eller C för att få köra husbilen.
Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen.
Dessutom måste släpvagnen vara bromsad !
Lycka till med att hitta ett bra släp - det finns massor av bra begagnade att välja mellan på nätet !
Sommarhälsningar från oss två !