• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sitter och letar ett klart svar på min körkortsfråga, både här bland tidigare körkortsfrågor och på körkortsportalen, men.......

Försöker här på Forumet i stället..

Vi har en HB med totalvikt 6.700 kg, max släpvagnsvikt 3500 kr och max sammanlagd bruttovikt 10 ton.

Min fråga är vilket körkort behöver jag om jag vill koppla ett släp med vår lilla pb som väger 1760 kg?

I framför allt USA, men även på kontinenten har vi sett HB´s med pb kopplad direkt bakom HB`n, ett fast arrangemang utan släpvagn. Är det tillåtet i Sverige, aldrig sett det här?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

beror väl på om den är tung lb eller tung pb? blir i så fall CE resp BE.
Angående sk Towbar så funkar det i sverige men du får bara köra i 30 då det hamnar under bogsering,sen villl man inte backa med en sådan annordning
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

A-frame towing er ikke generellt tillatt i Europa. I UK er det lovlig, men både Tyskland og Spania er det formelt forbudt. I nye forskrifter om slepvagn som blir gyldig i EU til høsten forsvinner det hullet som gjør mange av løsningene lovlige i UK. UK godtar at en P-bil med påmontert drag og bremseaktivering er en slepvagn. De nye forskriftene krever at 4-hjulslep med mer enn 1m akselavstand skal ha bromser som er koblet direkte til bilens bremsesystem og ikke som nå at det aktiveres av draget.

1m grensen for akselvstand gjør at dobbeltakslede trdisjonelle slep (hästsläp og campingvogner) kan fortsette som før.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

Till LOS SUECOS !

Vi har samma tankar som ni har och vi har därför kontaktat Transportstyrelsen för att få rätt information. Det visade sig vara svårare än vad vi trodde att få denna information därifrån - det är m.a.o. en något klurig fråga !

Vi hade, dessförinnan, kontaktat en trafikskola i Södertälje som utbildar i tung trafik, men även utbildar till B-behörighet. och dom kunde (märkligt nog) inte svara på vår fråga gällande vår husbil (totalvikt 5 ton med en maximal tågvikt på 6 ton).
Vår fråga var om vi kunde lasta vår husbil så att den endast vägde 4.800 kg och sedan köra omkring med ett släp efter husbilen), som har en totalvikt på 1.200 kg = en tågvikt på 6.000 kg. Att åka omkring med den lastad upp till 5.000 kg och dessutom ha en släpvagn med en totalvikt på 1.200 kg är ju ej tillåtet då max tågvikt är 6.000 kg på vår husbil.

Har med hjälp av Transportstyrelsens hemsida och deras släpvagnskalkylator kommit fram till nedanstående information, men ringde ändå, för säkerhets skull, till Transportstyrelsen och efter att min kontakt där kontaktat 2 av sina kollegor så fick vi bekräftat att både du och jag lagligt kan framföra våra resp. ekipage med ett BE-kort.
(förutsatt att er husbil är PB2-reggad)

Detta exempel avser er husbil:
(jag har baserat exemplet på en släpvagn, som är till salu på nätet)

Fabrikat: NIESMANN+BISCHOFF EG/FIV Flair 8000
Tjänstevikt: 6035 kg
Totalvikt: 6700 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 3500 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 10000 kg

Släpvagn:
Fabrikat: BLYSS AH
Tjänstevikt: 540 kg
Max lastvikt: 2160 kg
Totalvikt: 2700 kg
Bromsad: Ja

Det krävs att din körkortsbehörighet B är utfärdad före 1996-07-01 eller behörighet C1 eller C för att få köra husbilen.
Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen.
Dessutom måste släpvagnen vara bromsad !

Lycka till med att hitta ett bra släp - det finns massor av bra begagnade att välja mellan på nätet !

Sommarhälsningar från oss två !
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

Det svaret Bosse o. Gerd ger, stämmer med vad jag fått av Göingberg på transportstyrelsen på Jönköpingsmässan för ett par år sedan.

Har man till ex. C men inte Ce (eller ingetdera) men har ett Be och B är utfärdat före 960701 (och ej återkallat) och fordonet är Pb2, över 3,5t.
Då har man rätt att dra ett släp på Be kortet.
Vikter bestäms av dragfordonets plus släpets tekniska specifikationer.

Det var så jag uppfattade honom.
Mvh. Krister.


Rättelse.
Med släp menar jag en bromsad släpvagn.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

Det svaret Bosse o. Gerd ger, stämmer med vad jag fått av Göingberg på transportstyrelsen på Jönköpingsmässan för ett par år sedan.

Har man till ex. C men inte Ce (eller ingetdera) men har ett Be och B är utfärdat före 960701 (och ej återkallat) och fordonet är Pb2, över 3,5t.
Då har rätt att dra ett släp på Be kortet.
Vikter bestäms av dragfordonets plus släpets tekniska specifikationer.

Det var så jag uppfattade honom.
Mvh. Krister.

I 30 km/h
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkortsfråga; 7 ton HB + tungt släp.

De 30 km/h gjelder ikke tungt bromsat släp, men er det nærmeste en kommer lovlig bruk av en A-frame towing løsning i Sverige. Her er det fortsatt lovlig å taue en bil med en vanlig bil, i endel andre land innen EU er dette ikke lengre lovlig. Det skal der være en spesiell bergingsbil eller bruk av bilbergings släp, ingen hjul fra den bakre bilen får være på bakken.

Tilbake til Tommy - du får skaffe deg en bilbergingshenger så du kan ta med lillebilen på langtur. Rett släp og det er ikke noe i veien for at Ferrarien kan være med om du fortsatt har den.
 
Toppen