• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsförnyelse.

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Troligtvis ska du invänta ansökningshandlingarna som trillar in i brevlådan automatiskt i väldigt god tid innan de ska in.
Mitt körkort gäller i lite över ett år till, och fick rådet att skicka in nytt läkarintyg så snart jag har möjlighet.
Sen kommer det gälla 5 år ifrån när nuvarande körkortets ordinarie giltighetstid går ut. Dvs ca 6 år från nu.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När man bytte från 10 års giltighetstid till 5 år förnyade jag behörigheten 8 månader innan den gick ut för att få 10 års giltighet.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Mina läkarintyg och från optiker skickades till transportstyrelsen elektroniskt i Oktober. Dom har fortfarande inte tillsatt en handläggare i mitt ärende. Kortet går ut 22/3 2022. Jag kan fortfarande köra med det gamla men det gäller inte som id efter det datumet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Såja, då var besiktningen gjord, det blev en 2:a, jag måste ha ett intyg från min kardiolog på Huddinge Sjukhus eftersom jag gjorde en by pas operation 2018, jag undrar hur lång tid efter operationen man ska ha kontakt med kardiolog.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Såja, då var besiktningen gjord, det blev en 2:a, jag måste ha ett intyg från min kardiolog på Huddinge Sjukhus eftersom jag gjorde en by pas operation 2018, jag undrar hur lång tid efter operationen man ska ha kontakt med kardiolog.
Min vanliga läkare på vårdcentralen fixade det intyget förra gången jag förnyade.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! fick mitt nya körkort nyligen. Läkarintyg hos vårdcentral i höstas 1600kr . Och sen foto hos fotograf 400kr körkortet 260kr
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det finns ju företag som fixar allt väldigt smidigt och snabbt! Läkaren kollade mig och sen fyllde i blanketten digitalt direkt till Transportsyrelsen, någon vecka senare kunde jag gå till Transportstyrelsen och fotografera mig!
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det finns ju företag som fixar allt väldigt smidigt och snabbt! Läkaren kollade mig och sen fyllde i blanketten digitalt direkt till Transportsyrelsen, någon vecka senare kunde jag gå till Transportstyrelsen och fotografera mig!
Gjorde detta i Oktober men Transportsyrelsen har inta än idag tillsatt handläggara att granska det dom fick i Oktober. Ringde in och kollade status idag. Gamla kortet går ut 22/3 dock så får man köra efter det ändå . Däremot så gäller inte körkortet som id efter det datumet.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Något som kan vara intressant är att från och med 1 jan i år så finns även möjlighet för dom som har Diabetes typ 1 att få högre behörighet än B. Detta har inte varit möjligt tidigare.


/Leif
Jag hämtade ut mitt C1 och C den 20/1 som drogs 2017, utan uppkörning p.g.a. typ 1 diabetetes
leihag
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Hej! fick mitt nya körkort nyligen. Läkarintyg hos vårdcentral i höstas 1600kr . Och sen foto hos fotograf 400kr körkortet 260kr
Hej!
Hur kan det skilja så mycket för körkortet? Privata läkare t.ex. "Medicinska Intyg" i Helsingborg tar 1200:- för läkarkontroll samt utfärdande av intyg...
Jag betalade:
Läkarkontroll inkl. intyg 650:- (i samband med vanligt läkarbesök på vårdcentral)
Foto Trafikverket 125:-
Körkort 280:-

Mvh Tony
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Hur kan det skilja så mycket för körkortet? Privata läkare t.ex. "Medicinska Intyg" i Helsingborg tar 1200:- för läkarkontroll samt utfärdande av intyg...
Jag betalade:
Läkarkontroll inkl. intyg 650:- (i samband med vanligt läkarbesök på vårdcentral)
Foto Trafikverket 125:-
Körkort 280:-

Mvh Tony
Mej veterligen får inte läkare på typ vårdcentraler ge ut intyg för förlängning av körkort med utökad behörighet, samt man måste även in till en godkänd optiker för godkännande, därav de saftiga priserna misstänker jag.
Samt alla intyg skickas automatiskt till transportstyrelsen.
 

Hulebäck

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28911
Medlemskap
2024
Mej veterligen får inte läkare på typ vårdcentraler ge ut intyg för förlängning av körkort med utökad behörighet, samt man måste även in till en godkänd optiker för godkännande, därav de saftiga priserna misstänker jag.
Samt alla intyg skickas automatiskt till transportstyrelsen.
Det du skriver kan stämma. Samma besked fick jag 2021 p.g.a. coronan men om jag kunde vänta till 2022 så kunde man tillmötesgå önskemålet eftersom det var nytt år och nya direktiv.
Jag väntade till i år eftersom körkortet varade till juni i år.
Det är vad dom sa i november 2021 och det stämde.
Mvh Tony
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Mej veterligen får inte läkare på typ vårdcentraler ge ut intyg för förlängning av körkort med utökad behörighet, samt man måste även in till en godkänd optiker för godkännande, därav de saftiga priserna misstänker jag.
Samt alla intyg skickas automatiskt till transportstyrelsen.
Det är min vårdcentral lyckligtvis ovetande om. Jag betalade 570:- i mars förra året för intyg inklusive synkontroll och direktinskick till transportstyrelsen.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag fick läkarintyg på den vårdcentral där jag är listad i början av december 2021. Och dom sände det direkt till Transportstyrelsen. Kostade 950.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mej veterligen får inte läkare på typ vårdcentraler ge ut intyg för förlängning av körkort med utökad behörighet, samt man måste även in till en godkänd optiker för godkännande, därav de saftiga priserna misstänker jag.
Samt alla intyg skickas automatiskt till transportstyrelsen.
Jag är precis på väg att förlänga mitt körkort för första gången (blir 55) och enligt det jag hittar går det bra med endast läkarintyg. Något optikerbesök verkar inte vara något krav.
Räcker tydligen att ta med sig receptet på eventuella glasögon till läkaren.


1644518600524.png
 
Toppen