• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Hej.
Vad händer med körkortet till 4.5 ton husbil om man tagit sitt körkort innan -96.
Och har endast B behörighet, om man får körkortet indraget i 3 mån.
Får man köra sin 4.5 t husbil igen utan att ta ett C kort.

Jonas
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Körkort

När frågan tidigare diskuterats har det varitt oklart med vad som egentligen gäller. Se urklippet nedan. Svårtolkat tycker jag. Men troligen blir man av med den gamla behörigheten oavsett spärrtidens längd. Mer finns på

Övergångsregler om tidigare förvärvade rättigheter /Körkortsportalen


"Körkortet återkallas alltid i minst en månad och högst 3 år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet är minimitiden för återkallelse ett år. Om körkortet återkallas med stöd av punkt 8 gäller återkallelsen till dess att villkoret uppfyllts. Ett körkort kan även återkallas om innehavaren lider av en sjukdom som gör denne olämplig som fordonsförare och då återkallas körkortet tills vidare och kan endast återfås om personen är frisk.
Om körkortet varit återkallat längre än ett år krävs att nytt förarprov avläggs för att återfå behörigheten. Om körkortet medgav behörigheter som erhållits enligt gamla regler och som idag kräver separat förarprov (exempelvis rätt att köra motorcykel eller snöskoter efter förarprov endast för bil) är dessa behörigheter i regel förbrukade efter att körkortet varit återkallat."
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Mitt körkort blev indraget 1997 (fortkörning) vilket innebär att jag har blivit tvingad att ta ett C1 körkort, detta gäller last- och husbil upp till 7,5 ton
Lennart
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Det var indraget i 1 månad behövde inte ta om det, däremot tappade jag möjligheten att köra vår husbil som väger mer än 3500 kg.
Lennart
 

TgL9705

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Gävle
HBK-Nr
11811
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Jag tog mitt körkort 86 och blev av med det två gånger för fortkörning (1mån och 2mån), på körkortet jag fick som gällde från 1999-2009 stod det att jag tagit mitt B körkort 1999, sen när jag fick nytt 2009 så står det nu att jag fick mitt B körkort 1986.
Gäller C1 eller C nu?
 
Senast ändrad:

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Körkort

Datumet som står på körkortet anger året man fick behörigheten första gången oavsett om körkortet varit återkallat och man därefter fått tillbaka det utan körkortsprov.Har körkortet varit återkallar efter -96 är det kört att framföra en pb2 över 3500kg på B kort.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Körkort

Jag tog mitt körkort 86 och blev av med det två gånger för fortkörning (1mån och 2mån), på körkortet jag fick som gällde från 1999-2009 stod det att jag tagit mitt B körkort 1999, sen när jag fick nytt 2009 så står det nu att jag fick mitt B körkort 1986.
Gäller C1 eller C nu?

Via Transportstyrelsens hemsida kan man ställa frågor. Något jag gjorde för något år sedan. Ställde då (utan att ge skäl till detta) frågan om jag med det personnummer som jag lämnade fick framföra pb ll över 3500 kg.
Det kom svar tämligen omgående.

Ett bra sätt att veta säkert.
 
Toppen