• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Bra med nya regler finns många som ej borde få köra bil av medicinska själ.
Själv fick jag på förra körkortet köra p- bil utan glasögon men ej tungt fordon stod glasögon på körkortet efter c behörigheten ,men såg lika dåligt när jag framförde p-bil utan glasögon,har nu fått nytt kort utan villkor med samma dåliga syn utan glasögon. Använder alltid glasögon oavsett,men hur många gör det.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Jag har högre behörighet på mitt körkort, för att behålla behörigheten krävs läkarintyg vart femte år, går nu i valet och kvalet om jag ska behålla behörigheten, jag har ju farfarsregeln att luta mig på. mvh Rolf
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kommer att behålla mina behörigheter så länge jag går igenom besiktningen. YKB kommer jag nog att ge upp nästa gång det krävs utbildning.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej För att transportera gods med tunga fordon krävs yrkeskompetensbevis,Vilket innebär 35 tim fortbildning vart 5 e år eller 7 tim varje år.
finns 5 olika delkurser./ L-G
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då blir det ingen förändring för mej.
Jag har blivit av med min farfarsregel, så jag måste klara hälsokontroller för mina utökade behörigheter på körkortet ifall jag vill fortsätta köra tung husbil.
Men instämmer med att självklart ska man ha hälsan för att fortsätta framföra fordon av alla slag på allmän väg.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej. Jag har högre behörighet på mitt körkort, för att behålla behörigheten krävs läkarintyg vart femte år, går nu i valet och kvalet om jag ska behålla behörigheten, jag har ju farfarsregeln att luta mig på. mvh Rolf
Jag satt med samma frågeställning för några år sedan, förnya eller inte. Jag valde då att inte förnya, så jag fick ett ”vanligt körkort”. Men efter ett tag började jag fundera ock kom fram till att det var nog dumt av mej att ta bort alla bokstäverna dels p.g.a att det ju faktiskt är ganska lätt att bli av med lappen ett par månader exempelvis fortkörning, dels tycker jag innerst inne att farfars regeln inte borde finnas över huvud taget. Jag tog kontakt med transportstyrelsen och frågade om det var ångervecka på att avsäga sej högre behörighet, nu handlade det inte om vecka utan det hade nog gått en 6-7 månader. Inga problem svarade dom, det var bara att inkomma med läkarintyg. Det gjorde jag och har fått tillbaka alla bokstäverna på körkortet.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag bor ute i landsbygd och möter en del äldre förare i personbil på vägarna, det är smala vägar och djupa diken. Finns tyvärr några som har tappat känslan för vart på vägen de befinner sig, oftast över mitten på vägen. Att leva på landet och inte ha bil är ju problematiskt, men ser att det finns risker för ökande olyckor. Nu inträffar sällan olyckor tack och lov. Att det bara är äldre som skulle orsaka olyckor tror jag är att överdriva.
Klart att det borde finnas självkritik och insikt att man inte borde köra längre, men vardagens behov och att klara sig själv överväger säkert.
Så, det finns helt klart ett behov av kontroll av förare och i vissa fall ska körkortet dras. Men tycker ändå att den frihet som att kunna köra bil är viktig, man kanske inte vill flytta från hus och gårdar för att söka sig till tätorter.
Redan idag kan ju läkare anmäla förare som inte uppfyller kraven och är en trafikfara på vägarna. De flesta äldre har ju kontakt med läkare så de är ju redan under "uppsyn". Kanske är det redan där som de regler som finns borde efterlevas bättre?
Det är ju ett väldigt högt tempo på vägarna idag, och hänsyn till andra trafikanter kommer inte i fösta hand för alla. Men alla gör nog så gott de kan i trafiken, men alla är väl inte lämpliga att framföra fordon oavsett ålder.
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Jag satt med samma frågeställning för några år sedan, förnya eller inte. Jag valde då att inte förnya, så jag fick ett ”vanligt körkort”. Men efter ett tag började jag fundera ock kom fram till att det var nog dumt av mej att ta bort alla bokstäverna dels p.g.a att det ju faktiskt är ganska lätt att bli av med lappen ett par månader exempelvis fortkörning, dels tycker jag innerst inne att farfars regeln inte borde finnas över huvud taget. Jag tog kontakt med transportstyrelsen och frågade om det var ångervecka på att avsäga sej högre behörighet, nu handlade det inte om vecka utan det hade nog gått en 6-7 månader. Inga problem svarade dom, det var bara att inkomma med läkarintyg. Det gjorde jag och har fått tillbaka alla bokstäverna på körkortet.
Jag gjorde likadant, men det gick drygt 15 år emellan,, inga problem, bara skicka in handlingarna Transportstyrelsen krävde, så var saken klar Trafikkortet hade dock visst gått i graven, men jag kommer ju inte köra yrkesmässigt mer. Men C fick jag tillbaka,..
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det tycker jag är bra, många som kanske inte riktigt har hälsan i behåll längre och är trafikfarliga. För mig och många fler med tung behörighet är det förnyelse av syn o läkarintyg vart 5:e år.


Transportstyrelsen anser att nackdelarna överväger står det i vibilägares artikel.... varför... jo kanske för att de vet!
75 åringar är 20 gånger mindre inblandade i trafikolyckor än genomsnittet !
Här är Sveriges säkraste förare

 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Dessutom tror inte jag att sjukvården idag klarar av att ta hand om detta idag. Jag fick nobben av vanliga sjukvården första gången jag skulle förnya för högre behörighet. Det var inte deras kärnverksamhet fick jag till svar och blev tvungen att söka privat läkare för att få detta gjort. Likadant med ögonbotten fotografering som jag måste göra vart 5 år är det ofta mycket svårt att få tider till. Numera går jag till privat vårdcentral och det är inga problem med läkarintygen utan det är bara ögonfotograferingen som är problem.
 
Toppen