Nya EU-förslaget: Så ofta behöver du göra hälsokontroll för körkort
För äldre förare blir kraven ännu hårdare.
Nu ska äldre förare eventuellt förnya körkort vart 5 år. Läkarintyg krävs
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag satt med samma frågeställning för några år sedan, förnya eller inte. Jag valde då att inte förnya, så jag fick ett ”vanligt körkort”. Men efter ett tag började jag fundera ock kom fram till att det var nog dumt av mej att ta bort alla bokstäverna dels p.g.a att det ju faktiskt är ganska lätt att bli av med lappen ett par månader exempelvis fortkörning, dels tycker jag innerst inne att farfars regeln inte borde finnas över huvud taget. Jag tog kontakt med transportstyrelsen och frågade om det var ångervecka på att avsäga sej högre behörighet, nu handlade det inte om vecka utan det hade nog gått en 6-7 månader. Inga problem svarade dom, det var bara att inkomma med läkarintyg. Det gjorde jag och har fått tillbaka alla bokstäverna på körkortet.Hej. Jag har högre behörighet på mitt körkort, för att behålla behörigheten krävs läkarintyg vart femte år, går nu i valet och kvalet om jag ska behålla behörigheten, jag har ju farfarsregeln att luta mig på. mvh Rolf
Läkare är SKYLDIGA att anmäla.Redan idag kan ju läkare anmäla förare som inte uppfyller kraven och är en trafikfara på vägarna.
Det hoppas jag gäller för yngre också.Läkare är SKYLDIGA att anmäla.
Äldre och bilkörning - Transportstyrelsen
Ja, det gör det.Det hoppas jag gäller för yngre också.
Krister
Jag gjorde likadant, men det gick drygt 15 år emellan,, inga problem, bara skicka in handlingarna Transportstyrelsen krävde, så var saken klar Trafikkortet hade dock visst gått i graven, men jag kommer ju inte köra yrkesmässigt mer. Men C fick jag tillbaka,..Jag satt med samma frågeställning för några år sedan, förnya eller inte. Jag valde då att inte förnya, så jag fick ett ”vanligt körkort”. Men efter ett tag började jag fundera ock kom fram till att det var nog dumt av mej att ta bort alla bokstäverna dels p.g.a att det ju faktiskt är ganska lätt att bli av med lappen ett par månader exempelvis fortkörning, dels tycker jag innerst inne att farfars regeln inte borde finnas över huvud taget. Jag tog kontakt med transportstyrelsen och frågade om det var ångervecka på att avsäga sej högre behörighet, nu handlade det inte om vecka utan det hade nog gått en 6-7 månader. Inga problem svarade dom, det var bara att inkomma med läkarintyg. Det gjorde jag och har fått tillbaka alla bokstäverna på körkortet.
Det tycker jag är bra, många som kanske inte riktigt har hälsan i behåll längre och är trafikfarliga. För mig och många fler med tung behörighet är det förnyelse av syn o läkarintyg vart 5:e år.![]()
Nya EU-förslaget: Så ofta behöver du göra hälsokontroll för körkort
För äldre förare blir kraven ännu hårdare.www.vibilagare.se
Nu ska äldre förare eventuellt förnya körkort vart 5 år. Läkarintyg krävs
Det tycker jag är bra, många som kanske inte riktigt har hälsan i behåll längre och är trafikfarliga. För mig och många fler med tung behörighet är det förnyelse av syn o läkarintyg vart 5:e år.