• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkort på drönare

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Vad jag kan se på DJI:s sida så är alla produkter från som CE-märkta. Annars ska dom inte få säljs här. Det är ju ett gammalt regelverk.

Jag misstänker att du tänker på klassningen, C1, C2 osv. Det är en helt annan grej. Vi har övergångsregler som gäller hela 2022. Efter 1/1-23 måste klassningen finnas, om du inte flyger hemmabygge eller via klubb. Du kommer troligen utan problem kunna köra efter detta med din befintliga drönare. Detta gäller framför allt nyproduktion.

Skulle vara extremt konstigt (och förödande) om man inte kunde flyga hemmabygge efter detta datum. Hela FPV-sporten skulle dö ut..
Tack för ett bra svar
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tänk även på försäkring av drönaren.... Inte alls säkert att den ingår i hemförsäkringen.

Här finns en bra förklaring över de lagar och regler som gäller nu och efter övergångsperioden:

 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Vad händer om man överskrider höjdregeln/flyga utom synhåll/follow me- läget? Det finns ju ingen som kan kontrollera detta.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Vad händer om man överskrider höjdregeln/flyga utom synhåll/follow me- läget? Det finns ju ingen som kan kontrollera detta.
Hvordan ved jeg du ikke skrev dette på din smartphone imens du kørte din husbil ????

Efter jeg nu har boet i Sverige siden 2007, er min opfattelse at svenskerne er meget regelrette, og følger anbefalinger fra diverse styrelser :)
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Hvordan ved jeg du ikke skrev dette på din smartphone imens du kørte din husbil ????

Efter jeg nu har boet i Sverige siden 2007, er min opfattelse at svenskerne er meget regelrette, og følger anbefalinger fra diverse styrelser :)
Sant, men det är ju en helt absurd lag. I trafiken KAN en polis se dig skriva på mobilen medans du kör och ge dig böter, men det finns ju ingen som kan kontrollera hur man flyger sin drönare.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Sant, men det är ju en helt absurd lag. I trafiken KAN en polis se dig skriva på mobilen medans du kör och ge dig böter, men det finns ju ingen som kan kontrollera hur man flyger sin drönare.
Tro mig, der er rigtig mange mennesker der gerne blander sig i, hvad man må og ikke må, når man flyver med sin drone :) Heldigvis også mange der bare er nysgerrige i dronen :)
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Detta håller ju USA på att lösa med transponders som sänder alla data konstant så att det kan avläsas på distans.

Så, vi gör ett val. Vi håller oss till regelverken som finns, och förhoppningsvis slipper transpondrar, eller kör på metoden ”vi gör väl som vi vill, idiotregler”

Jag vet vad jag väljer. Vad väljer ni?
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Detta håller ju USA på att lösa med transponders som sänder alla data konstant så att det kan avläsas på distans.

Så, vi gör ett val. Vi håller oss till regelverken som finns, och förhoppningsvis slipper transpondrar, eller kör på metoden ”vi gör väl som vi vill, idiotregler”

Jag vet vad jag väljer. Vad väljer ni?
Jag håller mig också till reglerna men det finns alltid folk som missköter sig, så transpondrar kommer nog hit också tids nog. Jag var mest nyfiken på hur det är tänkt att övervakas.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Jag håller mig också till reglerna men det finns alltid folk som missköter sig, så transpondrar kommer nog hit också tids nog. Jag var mest nyfiken på hur det är tänkt att övervakas.
Der hvor der behøves overvågning, lufthavne, militær områder, byer. Der er normalt mange mennesker incl. politi der nok skal få nogle henvendelser fra dem der føler sig krænket.
Transponderen er mere til at fortælle dronepiloten at der er et fly/helicopter/drone ( disse får også besked om at der er en drone i deres luftrum ) i nærheden, der normalt betyder man sænker højden på dronen og er ekstra opmærksom !!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vad händer om man överskrider höjdregeln/flyga utom synhåll/follow me- läget? Det finns ju ingen som kan kontrollera detta.
Alla moderna drönare har automatisk begränsning av flyghöjd och plats
Dessutom finns en loggfil som inte går att radera som går att kolla i efterhand
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Så här skriver Transportstyrelsen
" Från och med den 4 januari kommer du att kunna att registrera dig som drönaroperatör och ta drönarkort här på vår webbplats. Men för att göra övergången till de nya reglerna lite lättare för dig som flyger drönare börjar kravet på registrering och drönarkort tillämpas först från och med den 10 januari. Under perioden 1-9 januari fortsätter därför de tidigare svenska reglerna för drönarflygning att gälla. "


Det är väl lite märkligt val av datum. Ingen på Transportstyrelsen arbetar väl med detta projektet under jul o nyårshelgen så då kunde man ju lika väl h sjösatt det före jul eller så är man rädd för att systemet kraschar så att man behöver programmerare tillgängliga. Själv tror jag att sannolikheten är hög för att det inte blir klart i tid.

/CG
Undras om det är samma "folk" som "handlar" här, som köpt in dom Italienska räddnings helikoptrarna!????
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Vad händer om man överskrider höjdregeln/flyga utom synhåll/follow me- läget? Det finns ju ingen som kan kontrollera detta.
Har du en DJI så säljer DJI en väska som man kan bära med sig, som kan logga vilken drönare det är (ett ID-nummer av något slag), var den flyger, höjd och även var personen som styr den står. Det kan även spelas in. Kan stå på dygnet runt utan bemanning och logga. Självklart måste då drönaren vara inom räckhåll för lådan och som vanligt så är räckvidden som för radio, dvs hög höjd och fri sikt så når den ganska långt. De säljer även utrustning som kan monteras i flygledartorn. Smart idé att först sälja drönare med något chip i, sen sälja utrustning som kan kolla om det finns några i närheten. Vad jag vet så loggas dock bara DJIs drönare.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Alla moderna drönare har automatisk begränsning av flyghöjd och plats
Dessutom finns en loggfil som inte går att radera som går att kolla i efterhand
Har en Dji mini, 1 år gammel, om jeg ville kan jeg flyve højere end 120m, kan også få den til at flyve på forbudte pladser, logfil kan tilgås på dronen samt når den bliver koblet til PC og logfil oploades til min konto ved Dji.
 
Toppen