Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Källa: TransportstyrelsenDet gäller, oftast inte, för oss med ”lek” drönare.
Drönare över 25kg (vem har en sådan) är alltid pliktig.
Körning över folk som inte gett tillåtelse, utom synhåll och över 120m kräver tillstånd.
Jo, allt blev klart till den 4/1.
Såklart ballade allt ur. Tror dom inte insåg hur många det var som skulle ansöka.
Nåväl, den 5:e funkade det hyfsat.
Drönarkort 50:- och utbildning A1/A3 130:-
Lätt att lösa, ganska självklara saker i provet..
Jag fick ett mejl med länk till kortet och gjorde en skärmdumpTack!
KOmmer man få ett typ körkort på posten eller hur kan man bevisa att man har drönarkortet?
Hur vet man att drönaren är CE-märkt? Jag köpte en DJI Mavic häromdagen och ser ingen märkningNej, här är det nog lite missförstånd.
Ska du köra en drönare upp till 250 gram (undantag rena leksaker utan kamera/sensorer t.ex.) behöver du bara registrera dig som operatör.
Kör du en över 250 gram behöver du ha ett drönarkort.
Sen finns det ett flertal klasser på själva drönaren att ta hänsyn till. En del måste man ha tillstånd för, en del inte.
Sen finns en hel del övergångbestämmelser om CE-märkning och C-klassning. Kort är att fram till 1 juli 2022 kan man flyga med sin gamla drönare utan problem.
För oss med många egenbyggda drönare blir det till att registrera en hel del misstänker jag..
Vikterna 900 gram, 2 kilogram och 25 kilogram är med i de olika klassningarna av själva drönarna.
Det finns en bra guide för att visa vad som behövs.
Drönarsidan
Hur vet man att drönaren är CE-märkt? Jag köpte en DJI Mavic häromdagen och ser ingen märkning