• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkort på drönare

Det nya utbildningsmaterialet finns redan nu tillgängligt på transportstyrelsens sida.

Bitvis lite felaktigt, men i det stora hela bra. Mycket saker man inte tycker behöver finnas med, men det är ju just ett utbildningsmaterial, inte regelverket.
Dom öppnar för att man ska kunna ta körkortet senare i år.

Utbildning för fjärrpiloter - Transportstyrelsen
 
Det gäller, oftast inte, för oss med ”lek” drönare.
Drönare över 25kg (vem har en sådan) är alltid pliktig.
Körning över folk som inte gett tillåtelse, utom synhåll och över 120m kräver tillstånd.
 
Det gäller, oftast inte, för oss med ”lek” drönare.
Drönare över 25kg (vem har en sådan) är alltid pliktig.
Körning över folk som inte gett tillåtelse, utom synhåll och över 120m kräver tillstånd.
Källa: Transportstyrelsen
Tillstånd för drönare

För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg). Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. Däremot kan tillstånd från andra krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film, eller från den lokala flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.
 
Nej, här är det nog lite missförstånd.

Ska du köra en drönare upp till 250 gram (undantag rena leksaker utan kamera/sensorer t.ex.) behöver du bara registrera dig som operatör.

Kör du en över 250 gram behöver du ha ett drönarkort.

Sen finns det ett flertal klasser på själva drönaren att ta hänsyn till. En del måste man ha tillstånd för, en del inte.

Sen finns en hel del övergångbestämmelser om CE-märkning och C-klassning. Kort är att fram till 1 juli 2022 kan man flyga med sin gamla drönare utan problem.

För oss med många egenbyggda drönare blir det till att registrera en hel del misstänker jag..

Vikterna 900 gram, 2 kilogram och 25 kilogram är med i de olika klassningarna av själva drönarna.

Det finns en bra guide för att visa vad som behövs.

Drönarsidan
 
Senast ändrad:
Vad jag har sett så går det fortfarande inte att vare sig registrera sig som Operatör eller ta drönarkort.

Någon som vet när vi kan "följa regelverket"?.... inte långt kvar tills de nya reglerna ska börja gälla.
 
Så här skriver Transportstyrelsen
" Från och med den 4 januari kommer du att kunna att registrera dig som drönaroperatör och ta drönarkort här på vår webbplats. Men för att göra övergången till de nya reglerna lite lättare för dig som flyger drönare börjar kravet på registrering och drönarkort tillämpas först från och med den 10 januari. Under perioden 1-9 januari fortsätter därför de tidigare svenska reglerna för drönarflygning att gälla. "


Det är väl lite märkligt val av datum. Ingen på Transportstyrelsen arbetar väl med detta projektet under jul o nyårshelgen så då kunde man ju lika väl h sjösatt det före jul eller så är man rädd för att systemet kraschar så att man behöver programmerare tillgängliga. Själv tror jag att sannolikheten är hög för att det inte blir klart i tid.

/CG
 
Jo, allt blev klart till den 4/1.
Såklart ballade allt ur. Tror dom inte insåg hur många det var som skulle ansöka.

Nåväl, den 5:e funkade det hyfsat.

Drönarkort 50:- och utbildning A1/A3 130:-

Lätt att lösa, ganska självklara saker i provet..
 
Jo, allt blev klart till den 4/1.
Såklart ballade allt ur. Tror dom inte insåg hur många det var som skulle ansöka.

Nåväl, den 5:e funkade det hyfsat.

Drönarkort 50:- och utbildning A1/A3 130:-

Lätt att lösa, ganska självklara saker i provet..

Har du länk till webbplatsen där man tar det, eller är det Transportstyrelsen som sköter det oxå?
 
Fick 83% och klarade kortet, men om nån frågar efter det är det bökigt att ta fram så jag fotade av den med mobilen, hoppas det duger!
Några frågor tyckte jag var lite fel formulerade, kollade igen i efterhand på utbildnings pdfen och var även då svårt att förstå vad de menade med frågan. Men men nu ä det klart för min massiva drönare som man måste ha körkort till :p;):twitcy: (300gram)
 
Nej, här är det nog lite missförstånd.

Ska du köra en drönare upp till 250 gram (undantag rena leksaker utan kamera/sensorer t.ex.) behöver du bara registrera dig som operatör.

Kör du en över 250 gram behöver du ha ett drönarkort.

Sen finns det ett flertal klasser på själva drönaren att ta hänsyn till. En del måste man ha tillstånd för, en del inte.

Sen finns en hel del övergångbestämmelser om CE-märkning och C-klassning. Kort är att fram till 1 juli 2022 kan man flyga med sin gamla drönare utan problem.

För oss med många egenbyggda drönare blir det till att registrera en hel del misstänker jag..

Vikterna 900 gram, 2 kilogram och 25 kilogram är med i de olika klassningarna av själva drönarna.

Det finns en bra guide för att visa vad som behövs.

Drönarsidan
Hur vet man att drönaren är CE-märkt? Jag köpte en DJI Mavic häromdagen och ser ingen märkning
 
Hur vet man att drönaren är CE-märkt? Jag köpte en DJI Mavic häromdagen och ser ingen märkning

Vad jag kan se på DJI:s sida så är alla produkter från som CE-märkta. Annars ska dom inte få säljs här. Det är ju ett gammalt regelverk.

Jag misstänker att du tänker på klassningen, C1, C2 osv. Det är en helt annan grej. Vi har övergångsregler som gäller hela 2022. Efter 1/1-23 måste klassningen finnas, om du inte flyger hemmabygge eller via klubb. Du kommer troligen utan problem kunna köra efter detta med din befintliga drönare. Detta gäller framför allt nyproduktion.

Skulle vara extremt konstigt (och förödande) om man inte kunde flyga hemmabygge efter detta datum. Hela FPV-sporten skulle dö ut..
 
Tillbaka
Toppen