• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Körförbud

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hejsan.
Har en husbilskompis som glömt att besiktiga sin bil och befinner sig i Spanien.
Vad gäller med försäkringar och om det bara är att köra raka vägen hem.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Vad jag vet så är det ok att köra till besiktning. Kan inte minnas att det finns begränsning i antal mil. Självklart måste bilen vara påställd. Mitt tips är att boka en tid på första bästa station i Sverige.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag vet så är det ok att köra till besiktning. Kan inte minnas att det finns begränsning i antal mil. Självklart måste bilen vara påställd. Mitt tips är att boka en tid på första bästa station i Sverige.
Från Transportstyrelsen:
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag.
 

El Vagabundo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Danmark
HBK-Nr
8353
Medlemskap
2027
Tidligere var der besigtningssteder i Spanien, som blev akcepteret af svenske forsikringsselskaber.

Man kunne også få husbilen besigtiget og godkendt i Spanien-og så köre hjem til Sverige.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Från Transportstyrelsen:
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning, under förutsättning att fordonet är påställt. Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag.
Undra när TS fick den makten att bestämma om man får eller inte köra i andra länder med ett obesiktad fordon ... :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu handlar ju det här inte om utlandet, utan vad du skall göra när du kommer till Sverige med ett fordon där besiktningen har gått ut.
Okey... Sorry att jag feltokade frågan i ts inlägg.....
Jag har tyvärr en enorm förmåga att feltolka frågorna här på hbk.....
Och då är det ju Inte så konstigt att jag ofta tycker att svaren inte stämmer med ursprungs frågan.. ..:rolleyes:

Hejsan.
Har en husbilskompis som glömt att besiktiga sin bil och befinner sig i Spanien.
Vad gäller med försäkringar och om det bara är att köra raka vägen hem.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det enda vettiga svaret är att " denne" ska absolut kontakta sitt försäkringsbolag. Kostnaderna vid en ev olycka på väg tillbaka till Sverige kan bli väldigt väldigt höga om " denne" är vållande! ( Och försäkringsbolaget anser att försäkingen inte gäller! )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
”Vad gäller med försäkringar och om det bara är att köra raka vägen hem.”

Ja, försäkringen gäller så det är bara att köra hem.
Man kan ju fundera över vad försäkringsbolaget säger om man blir inbladad i en olycka och bilen är obesiktigad. Det kan förmodligen
bara det enskilda försäkringsbolaget svara på.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
2012 hade vi fått körförbud när vi var i Portugal. Kontaktade tp och frågade vad som gällde. Fick till svar att det gick bra att köra till Sverige och beställa tid och besikta så fort som möjligt, vilket vi så klart gjorde. Andra länder bryr sig inte om att vi inte har besiktat.
I Frankrike fick vi motorstopp. Ringde försäkringsbolaget som konstaterade att vi hade körförbud. Men sa han sedan att det är inga problem för det är ett sånt man får per automatik eftersom det är en tung husbil. Alltså inget körförbud för att det är något fel på husbilen.
Efter diverse händelser var vi sedan på rull igen. Fick ut allt på försäkringen. Vi hade Folksam vilket vi fortfarande har.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
I min värld är detta en salig samman blandning av vad Transportstyrelse kan acceptera avseende besiktning och vad försäkringsbolaget kan acceptera. Det minsta i problemställningar förmodligen besiktningen i sig - det är de juridiska konsekvenserna som spelar roll.

Vore jag försäkringsbolag skulle jag kunna acceptera att du av någon anledning missat besiktningen och kör kortast möjliga väg till besiktningen - i Sverige - typ kanske upp till 5 mil.

Det vore i min värld nått helt annat om du har missat/glömt besiktningen och har 300 mil hem - med formellt körförbud sen ett tag.Om du kör raka vägen hem på typ 3 dygn från Spanien är det kanske MÖJLIGT UNDANTAGSVIS att argumentera för att du kör raka vägen till besiktning, men om du har 17 övernattningar hem skulle jag inte anse att det vore raka vägen till besiktningen - bilen har körförbud - trafikförsäkringen gäller ej.

Som jag skrev ovan - kolla med försäkringsbolaget - och få det skriftlig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, naturligtvis är det bästa att kontakta försäkringsbolaget för att få en tumme upp, mest för att risken finns ju att något elände händer och är det säkert toppen att veta vad som gäller och få ok. från försäkringsbolaget och inte börja att fundera på giltighet när skadan redan är skedd.
Regeln om att åka till verkstad eller besiktning gäller ju som "laglig" anledning här hemma.

-Om man ertappas på andra utfärder med obesiktad bil här hemma så är det sällan försäkringen ens nämns som anledning till att inte köra och straffet för en sådan färd är ca. 1500:- om man blir stoppad och kollad. I alla fall om inget olyckligt har hänt.
----------------------------------------------------------------

-Men sedan finns det tre steg till och det är om man har besiktat bilen och den fått körförbud/flaggan för allvarliga felaktighet, för då får man inte ens köra hem bilen.... egentligen.

-Sedan finns det besiktning med fel och man får en månad på sig för reparation och ombesiktning, men om månaden har passerats, då har bilen fått körförbud innan rep. och ombesiktning.

-Sedan finns det något som heter användningsförbud som inträder om man har obetalda skulder på bilen (inte köpeskulder alltså) utan statliga avgifter som skatt och även obetalda trafikböter tror jag. Då får man inte heller ens använda bilen, och då verkar det som att bilen kan beslagtas om man blir ertappad, eller att polisen i alla fall kan beslagta regskyltarna, för då är det bärgning som gäller.

----------------------------------------------------------------

Det är lite svårt att läsa sig till straffet för de tre nedersta förseelserna men att "bara" glömt att besikta i tid verkar lindrigast i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man vet att man skall vara borta länge så kan man ju besiktiga en extragång nu för tiden utan slutsiffran, och då få 12, 14 eller t.o.m. 24 månader på sig till nästa besiktning.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hej, naturligtvis är det bästa att kontakta försäkringsbolaget för att få en tumme upp, mest för att risken finns ju att något elände händer och är det säkert toppen att veta vad som gäller och få ok. från försäkringsbolaget och inte börja att fundera på giltighet när skadan redan är skedd.
Regeln om att åka till verkstad eller besiktning gäller ju som "laglig" anledning här hemma.

-Om man ertappas på andra utfärder med obesiktad bil här hemma så är det sällan försäkringen ens nämns som anledning till att inte köra och straffet för en sådan färd är ca. 1500:- om man blir stoppad och kollad. I alla fall om inget olyckligt har hänt.
----------------------------------------------------------------

-Men sedan finns det tre steg till och det är om man har besiktat bilen och den fått körförbud/flaggan för allvarliga felaktighet, för då får man inte ens köra hem bilen.... egentligen.

-Sedan finns det besiktning med fel och man får en månad på sig för reparation och ombesiktning, men om månaden har passerats, då har bilen fått körförbud innan rep. och ombesiktning.

-Sedan finns det något som heter användningsförbud som inträder om man har obetalda skulder på bilen (inte köpeskulder alltså) utan statliga avgifter som skatt och även obetalda trafikböter tror jag. Då får man inte heller ens använda bilen, och då verkar det som att bilen kan beslagtas om man blir ertappad, eller att polisen i alla fall kan beslagta regskyltarna, för då är det bärgning som gäller.

----------------------------------------------------------------

Det är lite svårt att läsa sig till straffet för de tre nedersta förseelserna men att "bara" glömt att besikta i tid verkar lindrigast i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man vet att man skall vara borta länge så kan man ju besiktiga en extragång nu för tiden utan slutsiffran, och då få 12, 14 eller t.o.m. 24 månader på sig till nästa besiktning.
Vad har detta inlägg med första inlägget att göra
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad har detta inlägg med första inlägget att göra

Ja det säger väl att det oftast inte är så farligt, och i alla fall inte straffbart med mer än böter att åka med en obesiktad bil, och förklarar väl i viss mån skillnaden till andra fall av "körförbud" som anses vara värre.

Kolla upp försäkringen innan hemfärd så man vet, och veta att det värsta som sedan kan hända i Sverige är böter på 1500:- .

Samt att om man tänker på det i förväg så kan man fixa att det är långt till nästa besiktning innan avfärd.

Det måste väl ha med frågan att göra, eller hur menar du med att det inte har med första inlägget att göra ??

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen