• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köregenskaper?

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Våran Pössl är baserad på en Citroën Jumper, vilken är tekniskt identisk med Fiat Ducato och Peugeot Boxer. Det är ett bekant fenomen att de tre har lite konstiga köregenskaper, särskilt vad gäller framaxeln med ynkliga dämpare. HB-tidningar berättar regelbundet att en VW Crafter eller en Mercedes Sprinter har mycket smidigare köregenskaper, dvs lägre ljudnivå, bättre hjulupphängningar, mer kultiverade motorer, personbil-artad instrumenttavlan m.m. För ett tag sen skrev ProMobil, en tysk tidning, att det "alltid råder en viss känsla av godstransporter" inom en Fiat Ducato. Det finns inget att tillägga.
Nästan inget. Jag minns min första husbilen, en före detta ambulansbil baserad på en 1988 Volkswagen LT 31. DEN var en lastbil. En 6cylindrig turbodiesel mellan framsäten, femväxlad med korta utväxlingar, nästan vågrätt ratt.... nej, då är min 2017 Jumper den finare bilen. Sprintern är dock ännu finare. Så är det.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
... vi har testat vår HB på tyska motorvägar när den var ny. 160 km/t visade hastighetsmätaren då, men det kändes illa. Bilen hade en tendens att kränga och det märktes tydligt att den inte är designad för såna hastigheter. Idag nöjer vi oss med max 110. Och 0,9 litern / mil, som thou redan skrev, är ett lämpligt resultat. På så sätt är det verkligen roligt att köra en husbil.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
... vi har testat vår HB på tyska motorvägar när den var ny. 160 km/t visade hastighetsmätaren då, men det kändes illa. Bilen hade en tendens att kränga och det märktes tydligt att den inte är designad för såna hastigheter. Idag nöjer vi oss med max 110. Och 0,9 litern / mil, som thou redan skrev, är ett lämpligt resultat. På så sätt är det verkligen roligt att köra en husbil.
Testade 155 km/h på autoban med min 7.5 meter alkovbil. 3.0 motor

Kändes inte stabilt på nått sätt...

Men vid 142 km/h gick den bra
 
Senast ändrad:
Toppen