• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körde fast bilen på camping

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025
Jag lyckades köra fast bilens framhjul på en camping o blev tvungen att ta hjälp av en liten traktor som campingen hade, men vart kan man koppla fast på bilen ? jag har en 2010 Dethleffs Espirit med alcochassi, ingen krok eller ögla finns så vi kopplade i hålen på alcochassit (vi var tvungna o dra bilen bakåt) med resultat att bakbalken böjde sig, hur är det tänkt egentligen, om man sitter riktigt fast o en bärgare börjar vinscha så försvinner väl hela bakdelen misstänker jag.
Jätte trevliga campare som hjälpte till o engagerade sig.

Bosse

klingan

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Sv: Körde fast bilen på camping

Hej
På min finns det ett lock på framsidan långt ner i fronten på passagerarsidan som man tar bort och gängar i en stor ögla som följde med min husbil,som tur är så har jag inte behövt använda denna ännu ska väl sägas. Dethleffs I6871 Fiat Ducato 2,3 2010 Integrerad.

/klingan

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Jo det har jag med men eftersom vi var tvungna att dra bilen bakåt så finns det inget att fästa i, det borde vara något liknande bakåt.
I instruktionsboken för Fiat står det att det är en fast bogserögla bak ! men den försvinner när man bygger på bilen till husbil.

Bosse

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Tror man måste krypa under och fästa i bakaxeln. Det var det enda jag hittade när jag behövde dra loss husbilen en gång.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Förra ägaren till min husbil hade satt dit en dragkrok bak efter att ha kört fast ordentligt. Dragkroken saknar elanslutning och är altså inte besiktigad men Bilprovningen har inte sagt något vid dom årliga besiktningarna. Förra ägaren sade att jag skulle ta bort kulan vid besiktningarna och det har jag gjort.
//Åke

Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Förra ägaren till min husbil hade satt dit en dragkrok bak efter att ha kört fast ordentligt. Dragkroken saknar elanslutning och är altså inte besiktigad men Bilprovningen har inte sagt något vid dom årliga besiktningarna. Förra ägaren sade att jag skulle ta bort kulan vid besiktningarna och det har jag gjort.
//Åke
Du kan också svetsa fast en stor mutter uppe på kulan för att omöjliggöra påkoppling av släp så slipper du skruva bort den vid varje besiktning, då är den satt ur funktion så att säga.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har vait med när en husbil byggd på Renault slulle dras loss bakåt. Bärgaren fäste i ena fjäderfästet på bilen. Skulle tro att det samma gäller Fiat.

J

Jimbo

Guest

Hmm, märkligt??

På det ALKO-chassie jag hade satt en bultad bogserögla.
Den fick man ta bort när dragkroken skulle monteras.

Original satt den lite i vägen för ena stödbenet vilket gjorde att det ej gick att veva upp fullt, dvs helt vågrätt.

Om jag inte missminner mig satt den i vänstra balken. Hålen den satt i skulle dragbalken bultas i.

F

F.d. 26625

Guest

Biltema har Antislirmattor för snö dom funkar perfekt på en blöt gräsmatta har räddat oss 2 ggr kostar 1 hundring och tar liten plats.

F

F.d. 58541

Guest

hej!

har för mig att det finns ett tillbehör till Alkochassit, där man bultar fast en krok i den längsgående balken.

/Bosse

MABOS

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2025

Jag har sett i ALKO's egna bok att det verkar finnas något som du beskriver, konstigt att dom inte har det som standard förr eller senare behöver säkert alla dra loss bakåt nån gång om inte annat i snön på vintern.

F

F.d. 29908

Guest

Hjälpte en holländare på campingen i Stenungssund i somras som körde fast på deras dyblöta och sumpiga gräsmatta, alla var överens om att dom skulle dra loss husbilen bakåt. Förklarade att ni bara kan dra den säkert framåt, i detta fall försvårades att dra loss bilen bakåt i och med att det lutade uppåt och bakdelen låg i princip ända ner i backen. Skulle tro att dom hade fäst bogserlinan i rambenet, och eftersom detta var en bil med ett Fiatchassi och tunna aluminium profiler som balkar, så lär konsekvenserna ha blivit rätt ödestigra. Gräsmattan såg ut som en plöjd åker men husbilen klarade färden oskadd och det vara ju vikigaste.

Toppen