• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Köra utan genomslagsgummi

JwBolm

HBK Intresserad
Kommun
Huddinge
Hej, ny här på forumet och helt ny med husbil.
Jag och min fru köpte nyligen vår första husbil och har precis upptäckt att genomslagsgummi saknas helt på ena sidan, och det ser ganska slitet och trasigt ut på andra sidan också.
Bilen är från 2000 och byggd på ducato med bladfjädring bak.

Är det farligt att köra utan det?
Vad kan ta skada?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag och min fru köpte nyligen vår första husbil och har precis upptäckt att genomslagsgummi saknas helt på ena sidan, och det ser ganska slitet och trasigt ut på andra sidan också.

Vad kan ta skada?
Det är en del av fjädringen. Dom är billiga att köpa och lätta att byta. Filmer finns på youtube

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Vad kan ta skada?
Montera nya, kör inga längre stäckor utan

JwBolm

HBK Intresserad
Kommun
Huddinge
Då vi köpte den av en firma (större välkänd) så tänker jag att dem bör stå för det då dem sålt en bil med vad jag anser är ej komplett fjädring.
Men det jag undrar är hur pass skadligt det är att köra utan det då, enligt egen erfarenhet, bilfirmor brukar försöka skylla ifrån sig för att slippa ta ansvar.
Då jag ej kan så mycket om fjädringar ville jag höra här om någon kunde svara på just vad som kan hända/ta skada.

Toppen