• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra till verkstad utan att ställa på!

F

F.d. 24290

Guest
Hej, vet ni ifall man får köra till verkstaden utan att ställa på husbilen? Hur är den i så fall försäkrad eftersom jag enbart har garage försäkring när den är avställd?

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Köra till verkstad utan att ställa på!

Ring försäkringsbolaget, det har jag gjort varje gång jag har haft bilen påställd 1 eller 2 dgr för verkstadsbesök eller besiktning och de har bjudit på det hela. De kostar mer för försäkringsbolaget i all administration. Vi har Caravan försäkring.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Du får inte framföra ett oregistrerat fordon i trafik. Inte ens bogsera det. Om du ska ta ut det, så måste du köra med bärgare eller dolly och ha en axel i luften. Alltså Skatt och försäkring måste du ha. Däremot behöver det inte vara besiktigat om du är på väg till en verkstad.
Calle

J

Jarn

Guest

Håller med Benndix.

Gäller det resa till Bilprovningen då gäller avtällningsförsäkringen för den resan enligt Folksams villkor:

Försäkringen gäller när bilen är
avställd i Vägtrafi kregistret och inte
brukas.
Egendomsskyddets villkor tilllämpas.
Rättsskyddsförsäkring ingår
också. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkring
ingår däremot
inte. Vagnskadeförsäkring enligt
punkt 36 ingår men med begränsning
att skada genom trafi k olycka inte ingår.
Försäkringen gäller dock under direkt
färd till och från Svensk Bilprovnings
närmaste bilprovningsstation
eller annan behörig anläggning för
besiktning. I dessa fall gäller också
trafi k- och räddningsförsäkring.
Observera att begränsningen i vagnskadeförsäkringen
fortfarande gäller.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest

Tack alla, jag ringer försäkringsbolaget och kollar, men om jag förstår rätt så måste jag ställa på den hos vägverket eller ja transportstyrelsen numera för att få köra den till verkstaden. Och även till besiktningen?

Toppen