• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra på vintern med sommardäck

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Köra på vintern med sommardäck

Utan tvekan skall man ha vinterdäck och även snökedjor att lägga på fram vid extrem halka.Inget går upp mot snökedjornas grepp.På många fjällövergångar måste snökedjor medföras.Detta gäller i Europa och jag tror även i Norge.
//Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge er det påbudt med minst 3 snökjedor som er tilpasset hjulene for alle biler med totalvekt over 3500 kg, men det er hovedregelen fra EU som gjelder for dekk - ikke påbud om vinterdekk for disse bilene. Påbudet om kjedor gjelder när det er fare for vinterföre. I Tyskland er det forbud mot å kjøre med sommerdekk når det er vinterföre og i enkelte deler av landet må det medföres minst 2 snökjedor vinterstid for biler over 3500 kg.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det inte tillåtet med Auto-socks istället för snökedjor ? Dom är ju lite smidigare och lättare att hantera .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Auto-socks er ikke godkjent som snøkjedor, det har vært gjort fremstøt fra produsenten overfor norske myndigheter, men uten resultat. Du kan godt bruke sokkene, men du må ha med kjedene (3 stk).

F

F.d. 25063

Guest

Er nya husbil är väl registrerad som personbil förmodar jag, då är det väl personbilsregler som gäller, alltså vinterdäck vid vinterväglag.

F

F.d. 10627

Guest

Er nya husbil är väl registrerad som personbil förmodar jag, då är det väl personbilsregler som gäller, alltså vinterdäck vid vinterväglag.

Nope, det är vikten man går efter i detta fall, vi har dock bestämt oss för att skaffa dubbfria vinterdäck tills bilen anländer vid årsskiftet.

Toppen