• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra på förmiddagen, ställa av samma kväll.

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Om du åker förmidagen så får du vänta till efter 24:00 att ställa av
Så du menar att min bil som står i garaget på kvällen måste vara påställd?? Tror knappast det finns någon som kommer hem till mig och kontrollerar detta! Du kan nämligen inte ställa av samma dag som du ställer på utan måste vänta tills dagen efter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så du menar att min bil som står i garaget på kvällen måste vara påställd?? Tror knappast det finns någon som kommer hem till mig och kontrollerar detta!
Jag tror att han menar att du inte kan ställa av samma dag som du ställer på bilen om så är fallet. Har bilen varit påställd mera än en dag så kan du självfallet ställa av den när du kommer hem. Sedan så spelar det ingen roll om du ställer av 0001 eller 2359, du slipper skatten för den dagen. Så du har 23 timmar och 58 minuter på dig :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kan ju vara så att jag inte med säkerhet vet hur länge bilen skall stå stilla. Ställer jag av med det samma kanske jag sparar lite på skatt och försäkring. Ibland inte.
Försäkringen sparar du ju alltid på, den övergår till garageförsäkring direkt (såvida du inte har årsförsäkring)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man ska inte blanda ihop avställd-, resp. påställd bil med skattedebiteringen.
Ställer man av bilen är den avställd, ställer man på den är den påställd.
Av -> påställning resp. på -> avställning går inte att göra samma dag.
Minsta påställningstid är en dag liksom avställningstid.
Skattedebiteringen följer dock inte samma regler.
Skatt debiteras även avställd bil om avställningstiden är kortare än karensen (4 resp. 15 dagar)
Skatt debiteras för 4/15 dagar om du ställer på bilen igen inom den tid,annars kan du ha bilen påställd en dag och betalar då skatt för en dag.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Vad händer i följande fall?
Husbilen fastnar i en fartkamera, böter på väg.
Husbilsägaren ställer av bilen vid hemkomsten på eftermiddagen samma dag. (ovetande om att fortkörningen registrerats)
"Tjo hoo vad jag är smart" nu räknas hemkomstdagen som att bilen är avställd.

Fotogranskarna slår reg numret för den fortkörande husbilen och ser att bilen dessutom var avställd.
Ännu mer böter?
Jag har svårt att tro att det kan bli problem. Vid avställningen kan man fylla i mailadress och sända en kopia dit. Då har man klockan.
Ev. plåtpolisfoto har också klockslag.
Ett annat problem vid på ställning. Jag har ett par gånger hamnat i poliskontroll påställningsdagen och bråkat med polisen. De får bara uppdatering till sitt register på natten. Då har jag visat mailet och de blir nöjda.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har svårt att tro att det kan bli problem. Vid avställningen kan man fylla i mailadress och sända en kopia dit. Då har man klockan.
Ev. plåtpolisfoto har också klockslag.
Ett annat problem vid på ställning. Jag har ett par gånger hamnat i poliskontroll påställningsdagen och bråkat med polisen. De får bara uppdatering till sitt register på natten. Då har jag visat mailet och de blir nöjda.
Betr ev poliskontroll efter påställning: Jag ställer på i appen och tar då en skärmdump på bekräftelsen som visas direkt efter påställningen
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag trodde jag kunde detta med avställning/påställning men uppenbarligen inte helt. Det är möjligt att detta har behandlats tidigare.
Jag bokade påställning i förväg (fredag) av husbilen så att den skulle vara påställd påföljande dag. Fick detta konfirmerat per epost.
På söndag skulle jag ställa av husbilen men det gick inte alls då Transportstyrelsens e-tjänst visade att bilen var avställd.
Jag tog kontakt med myndigheten i fråga. Svaret jag fick var att bilen var påställd men jag kan inte se det förrän på måndag. Dock kan polisen se påställningen ifall en blir stoppad.
Jag väntar fortfarande på svar ifall jag kan göra en avställningen på måndag (för det är ju först då jag ser påställningen) eller om jag måste invänta tisdagen.
För min del innebär detta att jag framöver gör påställningen samma dag som bilen tas i bruk.
 

ohma

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Grums
HBK-Nr
27012
Medlemskap
2024
Jag trodde jag kunde detta med avställning/påställning men uppenbarligen inte helt. Det är möjligt att detta har behandlats tidigare.
Jag bokade påställning i förväg (fredag) av husbilen så att den skulle vara påställd påföljande dag. Fick detta konfirmerat per epost.
På söndag skulle jag ställa av husbilen men det gick inte alls då Transportstyrelsens e-tjänst visade att bilen var avställd.
Jag tog kontakt med myndigheten i fråga. Svaret jag fick var att bilen var påställd men jag kan inte se det förrän på måndag. Dock kan polisen se påställningen ifall en blir stoppad.
Jag väntar fortfarande på svar ifall jag kan göra en avställningen på måndag (för det är ju först då jag ser påställningen) eller om jag måste invänta tisdagen.
För min del innebär detta att jag framöver gör påställningen samma dag som bilen tas i bruk.
Lägg till appen Mina fordon i telefonen så ställer du av och på husbilen och ser att den är påställd. Du kan sedan gå in på Transportstyrelsen bifogar länk E-tjänster inom vägtrafik - Transportstyrelsen
Efter någon dag sedan du ställt av Husbilen kan du betala skatten på trafikverket för den tid du har den varit påställd så slipper du att ligga ute med pengar i onödan.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Lägg till appen Mina fordon i telefonen så ställer du av och på husbilen och ser att den är påställd. Du kan sedan gå in på Transportstyrelsen bifogar länk E-tjänster inom vägtrafik - Transportstyrelsen
Efter någon dag sedan du ställt av Husbilen kan du betala skatten på trafikverket för den tid du har den varit påställd så slipper du att ligga ute med pengar i onödan.
Det där är solklart men nu fick jag betala för tre dygn istället för ett dygn i.o.m. att jag inte kunde ställa av bilen förrän på tisdagen...
 
Toppen