• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra på förmiddagen, ställa av samma kväll.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad händer i följande fall?
Husbilen fastnar i en fartkamera, böter på väg.
Husbilsägaren ställer av bilen vid hemkomsten på eftermiddagen samma dag. (ovetande om att fortkörningen registrerats)
"Tjo hoo vad jag är smart" nu räknas hemkomstdagen som att bilen är avställd.

Fotogranskarna slår reg numret för den fortkörande husbilen och ser att bilen dessutom var avställd.
Ännu mer böter?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jo det går, ställa på /ställa av, men inte tvärt om samma dag
Ställer du på t.ex. en tisdag går det att ställa av först på onsdag. Minsta tid för påställning är 1 dag.

Men det var väl inte det Michael S menade?

Klockslaget man ställer av reggas och även klockslaget för den hypotetiska (?) fortkörningen.
Det går då efteråt att fastställa att bilen var påställd när fortkörningen skedde.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad jag läst på forum så slipper husbilsägaren att betala vägtrafikskatt för avställningsdagen.
Sant?
Falskt?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Klockslaget man ställer av reggas och även klockslaget för den hypotetiska (?) fortkörningen.
Det går då efteråt att fastställa att bilen var påställd när fortkörningen skedde.

Om skatten inte är betald för dagen då fortkörningen ägde rum, vilket den inte är om fordonet ställts av på eftermiddagen, betyder inte det att bilen var avställd hela dagen?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om skatten inte är betald för dagen då fortkörningen ägde rum, vilket den inte är om fordonet ställts av på eftermiddagen, betyder inte det att bilen var avställd hela dagen?
Jag har kontaktat Transportstyrelsen om detta eftersom man inte betalar skatt för dagen man ställer av bilen.
Svaret blev att bilen är påställd och får användas ända fram till klockslaget man ställer av den.
(ska se om jag kan hitta mejlsvaret)

Det kan vara en annan sak om man t.ex. får ett stenskott på hemresan.
Försäkringsbolaget kanske ifrågasätter detta då det kan vara svårt att bevisa att det skedde innan avställningen.
Jag hade i så fall först kontaktat bolaget innan jag ställt av bilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Som jag förstår det går det vare sig att ställa på och ställa av, eller ställa av och ställa på, på samma dag. Sedan är minsta karens, dvs den kortaste tid som bilen kan vara påställd, 4 dagar för bonusmalus fordon och 15 dagar för andra fordon. Bonusmalus gäller i 3 år från första dagen fordonet togs i trafik, sedan normal skatt och normala regler.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kan man köra med en avställd bil? Ja och isf kan du även få böter för fortkörning i en kamera, värre om polisen tar dig. Böter för att bilen är avställd kan det inte bli eftersom då måste du bli stoppad i en bemannad kontroll.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Som jag förstår det går det vare sig att ställa på och ställa av, eller ställa av och ställa på, på samma dag. Sedan är minsta karens, dvs den kortaste tid som bilen kan vara påställd, 4 dagar för bonusmalus fordon och 15 dagar för andra fordon. Bonusmalus gäller i 3 år från första dagen fordonet togs i trafik, sedan normal skatt och normala regler.
Nja,
Tvärt om är det nog. Kortaste tiden för avställning är 4 respektive 15 dagar. Jag har i varje fall betalat 16 kr i bilskatt för den dag, som jag besiktigade husbilen. 16 kr är dygnsskatten (5642/365).
Jag tror i och för sig att det går att ställa av kortare tid men för att man ska slippa att betala bilskatt under avställningen så måste den uppgå till minimitiderna.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nja,
Tvärt om är det nog. Kortaste tiden för avställning är 4 respektive 15 dagar. Jag har i varje fall betalat 16 kr i bilskatt för den dag, som jag besiktigade husbilen. 16 kr är dygnsskatten (5642/365).
Jag tror i och för sig att det går att ställa av kortare tid men för att man ska slippa att betala bilskatt under avställningen så måste den uppgå till minimitiderna.
Nej/Ja du kan ställa av efter ett dygn och sedan ställa på efter 3/14 men då får du betala för de 3 eller 14 dagarna också men du kommer att slippa försäkringen, såvida du inte har årsförsäkring.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är ett fantastiskt system, inte helt enkelt att förstå. Jag får revidera mina tolkningar hela tiden. Är det en slump att det är ett svenskt? =)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som jag förstår det går det vare sig att ställa på och ställa av, eller ställa av och ställa på, på samma dag. Sedan är minsta karens, dvs den kortaste tid som bilen kan vara påställd, 4 dagar för bonusmalus fordon och 15 dagar för andra fordon. Bonusmalus gäller i 3 år från första dagen fordonet togs i trafik, sedan normal skatt och normala regler.
Man ska inte blanda ihop avställd-, resp. påställd bil med skattedebiteringen.
Ställer man av bilen är den avställd, ställer man på den är den påställd.
Av -> påställning resp. på -> avställning går inte att göra samma dag.
Minsta påställningstid är en dag liksom avställningstid.
Skattedebiteringen följer dock inte samma regler.
Skatt debiteras även avställd bil om avställningstiden är kortare än karensen (4 resp. 15 dagar)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Man ska inte blanda ihop avställd-, resp. påställd bil med skattedebiteringen.
Ställer man av bilen är den avställd, ställer man på den är den påställd.
Av -> påställning resp. på -> avställning går inte att göra samma dag.
Minsta påställningstid är en dag liksom avställningstid.
Skattedebiteringen följer dock inte samma regler.
Skatt debiteras även avställd bil om avställningstiden är kortare än karensen (4 resp. 15 dagar)
Ok. Men vilken nytta gör avställningen om inte skatt- respektive försäkringskostnader följer med? Av- och påställning ser jag inte som ett självändamål, utan ett sätt att minska skatt- och försäkringskostnader. Karensen är alltid 4 respektive 14 dagar enligt Transportsytelsen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ok. Men vilken nytta gör avställningen om inte skatt- respektive försäkringskostnader följer med? Av- och påställning ser jag inte som ett självändamål, utan ett sätt att minska skatt- och försäkringskostnader. Karensen är alltid 4 respektive 14 dagar enligt Transportsytelsen.
Avställningen är såklart inget självändamål.
I vårt fall går försäkringen över till garageförsäkring från första avställningsdagen.
För de med malusskatt kan bara skatten vara 100 kr eller mer per dag.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Ok. Men vilken nytta gör avställningen om inte skatt- respektive försäkringskostnader följer med? Av- och påställning ser jag inte som ett självändamål, utan ett sätt att minska skatt- och försäkringskostnader. Karensen är alltid 4 respektive 14 dagar enligt Transportsytelsen.
Kan ju vara så att jag inte med säkerhet vet hur länge bilen skall stå stilla. Ställer jag av med det samma kanske jag sparar lite på skatt och försäkring. Ibland inte.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Avställningen är såklart inget självändamål.
I vårt fall går försäkringen över till garageförsäkring från första avställningsdagen.
För de med malusskatt kan bara skatten vara 100 kr eller mer per dag.
Jag instämmer i att det inte finns någon anledning att betala för saker i onödan. Jag ställer även av min PB1, när vi åker långtur med husbilen. Jag har läst kommentarer i stil med "jag har minsann råd att låta bli att ställa av husbilen". Det har jag också men bara för att man eventuellt har det gott ekonomiskt ställt, så finns det ingen anledning att låta bli att ställa av bilen.
 

ohma

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Grums
HBK-Nr
27012
Medlemskap
2024
Vad händer i följande fall?
Husbilen fastnar i en fartkamera, böter på väg.
Husbilsägaren ställer av bilen vid hemkomsten på eftermiddagen samma dag. (ovetande om att fortkörningen registrerats)
"Tjo hoo vad jag är smart" nu räknas hemkomstdagen som att bilen är avställd.

Fotogranskarna slår reg numret för den fortkörande husbilen och ser att bilen dessutom var avställd.
Ännu mer böter?
Om du åker förmidagen så får du vänta till efter 24:00 att ställa av
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du åker förmidagen så får du vänta till efter 24:00 att ställa av
När är bilen påställd? Den kan ju varit påställd i flera år :) Avställning görs ju dock när bilen anländer hemmet vilket är helt rätt procedur. Tror ganska säkert att det blir att betala. Har bilen ställts på samma dag så har du ju naturligtvis rätt.
 
Toppen